Pri návšteve veľkých čínskych miest na to jednoducho narazíte – „fake“, fejky alebo produkty, ktoré napodobňujú originálny produkt sa tu skutočne predávajú a tvoria pomerne veľkú atrakciu hlavne pre zahraničných turistov. A je to tu dopracované do posledného detailu.

Fejky nájdete vo veľkých nákupných centrách, ale zvonka ich nevidíte. Predávajú sa totiž v uzavretom priestore, do ktorého sa dostanete po tom, ak požiadate niekoho z predajcov, ktorí majú napr. vystavené hodinky o tovar typu Breitling. Omega či Tag Heuer.

VyberRovnako sa vám môže celkom dobre stať, že sa na vás hneď pri vstupe do takéhoto nákupného centra naviaže osoba, ktorá bude fungovať ako sprievodca po fejkových obchodoch. Keďže v Číne máte na čele napísané, že ste turista z Európy, ste pre nich ľahkým cieľom. Určite nie ste policajt a takmer určite neviete po čínsky a ani netušíte, koľko má daný tovar hodnotu. Pre tento typ predajne ste zákazníkom snov, na ktorého čakali, aby vás „skasírovali“. Pred nákupom je lepšie vybrať si peniaze v bankmate, pri platbe eurami a dolármi skôr prerobíte.

Fejkové obchody sú konštrukčne urobené tak, že ide o „tajné“ dvere, ktorými vstupujete v oficiálnej predajne do tej skutočnej predajne. Spomínaný sprievodca vás nebude nahovárať na žiadny obchod, len vás dovedie na správne miesta a tam začína vaša činnosť s predajcom. Za jeho sprievodcovskú činnosť ani neočakáva od vás žiadne poplatky. Zrejme sa neskôr vysporiada s predajcom za to, že vás doviedol v podstate až pod nos. Feijky-2Bez handlovania cien však niekoľkonásobne prerobíte. Poďme na príklad. Prvotná cena napr. za hodinky bude trebárs 1600 juanov (nazývané aj RMB), potom by ste mali začať na vyvolávacej cene z vašej strany na 100 RMB. Ceny dohadujete pomocou kalkulačky, takže jazykový problém odpadáva. Vyťukávate čísla a ukazujete ich druhej strane. Je to hra na nervy, dobre je odísť a ak na vás zavolajú späť, znamená to, že niečo z obchodu bude. Ak nie, skúsite v inej predajni.

Číňania v takýchto „trhoch“ síce ovládajú „angličtinu“, ale len jednosmerne. Oni hovoria a rozumejú tomu, čo hovoria. Ale na vaše doplňujúce otázky nedokážu odpovedať a pravdepodobne vám ani nerozumejú. S tým treba počítať a je lepšie spoľahnúť sa na ruky a nohy. Či kladiete otázku v angličtine alebo v slovenčine je skoro jedno, dôležité je, ako pritom gestikulujete. A nepočítajte s tým, že by takýto predajca niečo o predávanom tovare vedel. Kupuje to, čo vidíte, žiadne ďalšie informácie nie sú a ak by aj boli, ich vierohodnosť je blízka k nule.

Dobre, tak po piatich až desiatich minútach sa dostanete k výslednej sume, ktorá bude pri našom príklade niekde na úrovni 300 RMB a to je podľa informácií od domácich taká správna cena za fejkové hodinky.

Ako vznikajú tieto typy produktov? Údajne je to tak, že napr. Prada si objedná u čínskej fabriky výrobu kabelky. Stroje na ich výrobu sa nastavia, pracovníci sa zaučia a vyrábajú pre tohto výrobcu. Majú k tomu aj certifikát pravosti, všetky označenia sú správne a tovar prejde aj náročnou kontrolou, ktorá trvá dostatočne dlho. Produkty, ktoré sú niečím chybné sa do predaja v žiadnom prípade nedostanú.FeijkyLenže po určitom čase objednávateľ povie dosť, keďže už sa vyrobilo toľko, koľko požadoval. Stroje aj pracovníci zostali a sú zrazu bez roboty. Tak vyrábajú ďalej – veď ono sa to predá. Už toľko nebazírujú na výstupnej kontrole a tento tovar sa nebude predávať v značkových predajniach v strede mesta v darčekovom balení, ale kdesi v drevenej búde za „tajnými“ dverami. Preto sa namiesto predajnej ceny trebárs 7000 Eur za kabelku dostanete k sume niekde okolo 50 až 60 Eur. Aj tak na vás zarobia. Problém pre výrobcu je v tom, že takýto fake bude dosť podobný tomu, čo dostanete v značkovej predajni. Musíte si dať pozor na to, aby nebol niečím poškodený. Pravdepodobne neprešiel žiadnou výstupnou kontrolou a samozrejme, nemáte žiadnu záruku.

V Ćíne sa okrem tašiek, hodiniek takto predávajú tričká, opasky, topánky, saká, košele, elektronika a tiež hračky. Všetky budú mať na sebe logá známych značiek a nebudú to vyslovené braky.

Volvo

Niekdy sa kópie nepodaria. Zrejme ide o miestnu špecialitu ale názov výrobcu niekto asi skomolil. A teraz verte, že to auto prejde všetkými bezpečnostnými testami ako pravé Volvo

Okrem tohto však existujú fejky aj iného typu, keď sa tovar vyrába ako slabá napodobenina originálu podľa hesla čím viac pruhov, tým viac Adidas. Takto napríklad kúpite hodinky „Samsung Gear S“, pričom tieto hodinky síce z diaľky vyzerajú ako prvá generácia týchto inteligentných hodiniek, ale v skutočnosti sa dajú pripojiť na akýkoľvek Android telefón, majú nabíjanie cez microUSB konektor a okrem základných funkcií zobrazenia prichádzajúceho hovoru tu nenájdete nič z pôvodne výrobcom zamýšľaných funkcií. Cena môže byť voči originálu aj stotinová. Tak to tu chodí.

Shanghai

Hlavná obchodná ulica v Šanghaji s množstvom značkových obchodov

Vedia o tomto predaji fejkov oficiálne úrady? No, ťažko povedať, keď sa bližšie pozriete na tieto nákupné centrá, zistíte, že pri vchode sú umiestnené hliadky, ktoré dokážu rozpoznať prichádzajúcu kontrolu. V každom prípade viac ako jeden prichytený predajca to nebude, lebo tu sú všetci jedna rodina a informácie sa šíria rýchlosťou blesku. Na druhej strane je nemožné, aby o takomto veľkom obchode nemali úrady vedomosť. Veď tu to vie každý, aj malé deti.

Tesla

Vidieť Teslu v uliciach Šanghaja nie je až taký problém. Konkuruje mu domáce BYD

Zaujímavé ale je, že Číňania takýto tovar nekupujú, asi to nepotrebujú. Skôr sme videli celkom záujem bohatých Číňanov o skutočne luxusný a drahý tovar v oficiálnych predajniach. A tých je v Šanghaji poriadne veľa. Aj bohatých Číňanov je riadne veľa, na počet obyvateľstva sa im tu môže hovoriť „horný milión“.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.