Začiatkom marca oznámila divízia Toyota South Africa, že začala s obnovou jedného z mála zachovaných exemplárov najväčšieho pokladu medzi historickými modelmi značky – športového kupé 2000GT. Poďme nazrieť do dielne, kde veterána prebúdzajú k novému životu.
Z prvého superšportu Toyoty vyrobili len 351 kusov, takže na trhu existuje len málo náhradných dielov. Preto je ťažké auto zrenovovať. A tak vznikol nápad, že tím Toyota Gazoo Racing v rámci projektu GR Heritage Parts znova začne vyrábať náhradné diely pre najslávnejšie klasické vozidlá. Na začiatok sa značka zamerala na modely 2000GT a Supra A70 i A80.
Získanie náhradných dielov je však iba začiatok náročnej úlohy. Potrebný je tím odborníkov, ktorí sú schopní do detailov vytvoriť pôvodný 2000GT.
Generácia Old School
Spoločnosť Toyota South Afrika si uvedomovala zodpovednosť tímu, ktorý má renovovať mimoriadne vzácnu pamiatku. Zvolila si dielňu Generation Old School Benoni, ktorú vedie tím otca a syna – Wynanda Strydoma Seniora a Wynanda Strydoma Juniora. Ich bohaté skúsenosti zahŕňajú množstvo hodnotných klasikov – od VW Beetle a VW Microbus po americké muscle cars ako je Ford Mustang alebo Dodge Charger. Je síce pravda, že ani jeden z nich predým nevidel Toyotu 2000GT na vlastné oči, ale ich zručnosť pri montáži automobilov a dlhý zoznam dosiahnutých výsledkov boli dostatočným odporúčaním. Otec a syn Strydom sú známi tým, že starostlivo dokumentujú všetky kroky procesu obnovy, počnúc demontážou vozidla. Pred začatím rekonštrukcie s pomocou spoločnosti Toyota prečesali globálne trhy a zhromaždili všetky potrebné náhradné diely.
Tím Strydomovcov sa zakaždým, keď je to možné, snaží opraviť a znova použiť pôvodné časti automobilu namiesto toho, aby ich nahradili novými. Takto zachovávajú nielen čaro originálu, ale aj jeho historickú hodnotu. Divízia Toyota South Africa im našťastie poskytla bohatú zbierku kníh a manuálov o modeli 2000GT, vrátane veľkého albumu s podrobnými informáciami o montáži auta.
Prvý krok – demontáž
Krátko potom, ako sa auto dostalo do dielne, začalo sa pracovať na jeho demontáži. Vedúci projektu Wynand mladší sa vyjadril, že vďaka tejto práci získa celý tím veľa poznatkov. Odstránenie každej skrutky si vyžadovalo mimoriadnu starostlivosť, aby sa čo najviac prvkov zachovalo v dobrom stave a použilo pri opätovnej montáži vozidla.
Najskôr karosériu oddelili od podvozku – prvýkrát za 53 rokov, odkedy automobil vyrobili v továrni Yamaha Motors v meste Iwata. Wynand mladší starostlivo skontroloval podvozok a zistil, že najdôležitejšie časti sú v dobrom stave, takže ich obnova nebude komplikovaná. Mnoho ďalších komponentov však vyžadovalo väčšie opravy alebo výmenu. Napríklad kolesá z horčíkovej zliatiny bolo potrebné dôkladne natrieť základným náterom a potom pôvodnou farbou.
Jedna z najnáročnejších výziev čakala v interiéri. Komplikovaná palubná doska vyžadovala opatrnú demontáž, aby sa nič nepoškodilo. Bolo to časovo náročné. Napríklad drevo, ktoré pokrývalo celú stredovú konzolu, bolo krehké a veľmi tenké. Bolo treba dávať pozor, aby sa neohli chrómové ozdoby a mnohé drôty sa rozpadli po ľahkom dotyku. Práce v interiéri boli sériou problémov. Aj napriek tomu sa tímu podarilo rozobrať interiér aj podvozok. Každú demontovanú časť umiestnili do samostatného obalu, označili štítkom a uložili. Karoséria a podvozok prešli do reštaurátorskej dielne Dino’s Classic Restoration, kde vyhladili všetky preliačiny a deformácie.
Strieborné alebo červené?
Príprava laku je jednou z najdôležitejších fáz práce na vozidle. Najprv bolo potrebné rozhodnúť, ktorú z pôvodných farieb zvoliť a potom vybrať vhodný odtieň. V prvom kroku tím skontroloval, ktorý lak bol pôvodne použitý pri tomto konkrétnom aute. Podľa čísla podvozku sa podarilo zistiť, že auto opustilo továreň vo farbe Thunder Silver. Ozývali sa však aj hlasy, že je lepšie ponechať farbu, v akej prišlo do dielne, teda Solar Red. Rozhodnutie ešte nepadlo, práce stále prebiehajú, takže na konečný verdikt si budeme musieť počkať.
Ikona športových automobilov
2000GT je prvým superšportom spoločnosti Toyota a druhým športovým kupé. Vyrábať ho začali v roku 1967. Auto poháňal 6-valcový motor s objemom 2,0 litra a s výkonom 148 k. Dostalo ľahkú hliníkovú karosériu, diferenciál s obmedzeným preklzom a kotúčové brzdy na všetkých kolesách. Pri hmotnosti auta sotva 1125 kg zabezpečoval 2-litrový motor veľmi dobrú dynamiku. Model dosahoval maximálnu rýchlosť 220 km/h a z nuly na stovku zrýchlil za 8,4 s.