10-tisíc krokov denne nemusí stačiť.

Jedno z odporúčaní zdravého životného štýlu hovorí o tom, že aby ste boli zdravý, treba spraviť 10-tisíc krokov denne. Vďaka tejto rade sa v minulosti výrazne zvýšila popularita fitness náramkov a iných zariadení na počítanie krokov. Existuje však aj ďalšie odporúčanie, ktoré je podľa mňa lepšie a presnejšie a do úvahy berie tzv. minúty intenzívnej aktivity.

Svetová Zdravotnícka Organizácia (WHO) už pred 10 rokmi vydala odporúčanie, aby dospelí ľudia vykonávali fyzickú aktivitu strednej intenzity počas 150 minút týždenne, resp. 75 minút týždenne v prípade vyššej intenzity. Tieto hodnoty boli nedávno zaktualizované a WHO aktuálne odporúča 150 až 300 minút aktivít strednej intenzity, resp. 75 až 150 minút aktivít vysokej intenzity týždenne.

Pod pojmom stredne intenzívna aktivita sa rozumie aktivita, pri ktorej dokážete rozprávať, avšak spievať by ste už nezvládli. Príkladom je rýchla chôdza. V prípade aktivity s vysokou intenzitou dokážete povedať iba pár slov, medzi ktorými sa potrebujete nadychovať. Príkladom je beh.

Platí, že cieľový počet minút intenzívnej aktivity za týždeň môžete získať kombináciou rôznych aktivít. Pokiaľ budete počas týždňa behať hodinu (60 minút vysokej intenzity) a polhodinu sa budete prechádzať (30 minút strednej intenzity), váš počet minút intenzívnej aktivity bude 150 (60×2 + 30).

Pokiaľ budete dodržiavať tieto odporúčania, malo by vám to pomôcť pri zachovaní kardiovaskulárneho zdravia a zdravého pohybového aparátu a ako prevencia pred depresiami a chronickými ochoreniami. Alebo inak povedané, ak budete dostatočne aktívny každý týždeň, z dlhodobého hľadiska vám to môže pomôcť zlepšiť vaše fyzické aj psychické zdravie.

Minúty intenzívnej aktivityZdroj: Roman Kadlec / TOUCHIT
Kontrola minút intenzívnej aktivity v aplikácii Garmin Connect

Meranie minút aktivity pomocou Garmin hodiniek

Minúty intenzívnej aktivity si môžete sledovať pomocou inteligentných hodiniek a fitness náramkov viacerých značiek. Osobne používam hodinky Garmin Venu 2 a v tomto článku vám vysvetlím, aké možnosti v tomto smere ponúkajú tieto hodinky a ďalšie zariadenia značky Garmin.

Garmin ponúka dva spôsoby počítania minút intenzívnej aktivity. Môžete využiť algoritmus, ktorý automaticky vyhodnocuje minúty aktivity na základe porovnania srdcového tepu počas aktivity s priemerným srdcovým tepom v pokoji.

Alternatívne si môžete nastaviť, aby sa minúty aktivity počítali na základe zón srdcového tepu. V takom prípade si môžete zadefinovať, ktoré zóny srdcového tepu zodpovedajú strednej intenzite a ktoré vysokej intenzite. Na základe viacerých článkov, ktoré som si o tejto tematike prečítal, odporúčam nastaviť zónu 1 ako zónu pre strednú intenzitu a zónu 3 ako zónu pre vysokú intenzitu. Tieto nastavenia si môžete podľa potreby prispôsobiť a upraviť.

Pokiaľ sa rozhodnete merať si minúty aktivity na základe zón tepovej frekvencie, odporúčam skontrolovať nastavenie vášho maximálneho tepu vo vašom Garmin profile. Toto nastavenie nájdete v Nastaveniach používateľa > Zóny srdcového tepu. Na základe zadaného maximálneho tepu sa automaticky upravia rozsahy jednotlivých tepových zón.

Maximálny srdcový tep si môžete vypočítať pomocou rovnice 220 – váš aktuálny vek = maximálny srdcový tep. Pokiaľ však pravidelne a dlhodobo cvičíte, o niečo presnejšia by mohla byť rovnica 211 – 0,64× váš aktuálny vek = maximálny srdcový tep. Tieto hodnoty nemusia byť úplne presné, avšak predstavujú užitočnú pomôcku. Pre presné určenie maximálneho tepu je potrebné objednať sa na špecializované vyšetrenie.

Minúty intenzívnej aktivityZdroj: Roman Kadlec / TOUCHIT
Nastavenie počítania minút intenzívnej aktivity v aplikácii Garmin Connect a takisto úprava maximálneho srdcového tepu (posledný screenshot)

Ktoré Garmin zariadenia dokážu počítať minúty aktivity?

Minúty intenzívneho cvičenia dokážu zaznamenať prakticky všetky Garmin zariadenia, ktoré sú dnes v predaji. Pre úplnosť uvádzam kompletný zoznam Garmin hodiniek a náramkov s touto funkciou:

  • D2 Air
  • Enduro
  • fenix 6
  • Forerunner 245 / 245 Music
  • Forerunner 745
  • Forerunner 945 a 945 LTE
  • Instinct Solar
  • MARQ Collection
  • quatix 6
  • tactix Delta
  • Venu
  • Venu Sq
  • Venu 2 / 2S
  • vivoactive 3 / 3 Music
  • vivoactive 4 / 4S
  • vivoactive HR
  • vivomove 3 / 3S
  • vivomove HR
  • vivomove Luxe
  • vivomove Style
  • vivosmart 3
  • vivosmart 4
  • vivosport

Platí, že na započítanie minút intenzívneho cvičenia je nutné, aby aktivita trvala minimálne 10 minút – výnimkou sú hodinky Forerunner 245 / 245 Music, Forerunner 745, Forerunner 945 / 945 LTE a Venu 2 / 2S, ktoré ich dokážu zaznamenať aj v prípade kratších aktivít. Aktivitu s vysokou intenzitou dokáže Garmin zariadenie zaznamenať iba v prípade, ak sú dostupné údaje o pulze.

Prečítajte si články z nášho seriálu o inteligentných hodinkách:

Zdroj: vlastné, WHO

Prečítajte si aj: