Okolo nás vznikajú neustále nové značky. Majú rôzne názvy a snažia sa zaujať našu pozornosť.
Zamysleli ste sa niekedy, ako taký názov startupu, firmy alebo značky vznikol? Máte svoju firmu, alebo chcete začať podnikať a neviete, ako svoju firmu nazvať? Tak smelo čítajte ďalej, dozviete sa, ako tvoríme názvy značiek my.
Buďte svetoví!
Najväčšiu a najčastejšiu chybu robia firmy v tom, že si pre svoje podnikanie vyberú názov, ktorý charakterizuje primárne ich ponuku. Alebo je to názov kategórie produktov, ktoré idú ponúkať. Napríklad Ratanový nábytok, Foto technika, Chutný koláčik, Dobré klímy, Čerstvé kytice alebo Lacné parfémy. Táto cesta je jednoduchá, lákavá, ale krátkodobá. Ak si zvolíte takýto názov, ktorý vychádza skôr z názvu “kategórie”, nekomunikujete svoju jedinečnosť. Vaša značka potrebuje byť jedinečná a na prvý pohľad odlíšiteľná od konkurencie.
Takisto, pokiaľ váš biznis bude rásť, tak prirodzene budete rozširovať ponuku produktov, alebo služieb a pôvodne presný názov podnikania začne byť obmedzujúci.
Druhý problém nastane pri možnej expanzii do okolitých krajín, kde váš názov bude napr. nezrozumiteľný alebo už obsadený.
Ďalšia nevýhoda názvu spočíva v probléme registrácie ochrannej známky, ktorú na názov firmy ako všeobecné slovo nebude možné spraviť.
Takže takto to nerobte. Teraz sa pustíme do toho, ako si správne názov pre svoju značku naozaj vybrať.
Začnite jedinečnosťou
Definujte, v čom je vaša značka jedinečná, čo ponúka a konkurencia nie. Na akých hodnotách chcete vaše podnikanie založiť. Akú máte víziu a čím chcete svet zlepšiť. Byť najlacnejší nie je udržateľná výhoda. Uberajte sa skôr smerom, ktorý vašej značke dá pridanú hodnotu. Tá je buď v technológii, logistike, prístupe, ale môže byť aj v komunikácii. Keď si vaša značka dokáže obsadiť tému, ktorá z nej vychádza, tak sa o ňu viete oprieť aj pri vytváraní názvu.
Definujte značke osobnosť, aké má mať vlastnosti, charakter, ako má pôsobiť, ako má zlepšiť život jej zákazníkom.
Dajte vašej značke príbeh, vytvorte jej vrstvy, prípadne definujte celé DNA, z ktorej bude vychádzať.
Žiaden nápad nie je zlý
Najprv stavte na kvantitu. Čím viac názvov vymyslíte, tým lepšie. Píšte si všetko, čo vám napadne a čo by mohlo byť názvom vašej značky. Spájajte slová, skracujte, skomoľujte slová, skladajte viac slov do seba, vynechávajte slabiky, inšpirujte sa cudzími slovami aj menami.
Ak vaša značka vzniká lokálne, čerpajte z okolia. Historické názvy dediniek, kopcov, potokov. Pozrite sa na priezviská, alebo aj pôvodné názvy pre remeslá, pokiaľ to s vaším podnikaním súvisí.
Ak je váš produkt dizajnový, čistý a kvalitný, tak si môžete privlastniť národnosť, napr. severskosť, ako vlastnosť. Preložte slová, ktoré charakterizujú váš biznis do fínštiny, nórštiny, švédčiny, dánštiny alebo aj inuitského jazyka, upravte, spojte a môže vám vzniknúť pár pekne znejúcich mien.
Ak vytvárate značku pre deti, tak by to názov mal reflektovať. Ak budete ponúkať tovar prevažne pre ženy, vyberte názov, ktorý je ženský, jemný, ktorý končí na spoluhlásku a ako meno pre ženu.
V Effectixe sme nedávno pripravovali brand pre firmu, ktorá chce expandovať do zahraničia. Je to značka, ktorá vyrába dizajnové svetlá, ktoré sú aj technologickou špičkou. Na začiatku sme vybrali asi 20 názvov, ktoré vychádzali z výnimočnosti značky. Preložili sme slová “bez tieňa”, “hore”, “záblesk”, “inovácie” do rôznych jazykov a ďalej sme sa s nimi hrali. Vzniklo tak 5 finálnych názvov, z ktorých si klient vybral ten, ktorý mu najviac zarezonoval.
Názov nemusí vôbec nič znamenať, stačí ak má v sebe DNA vášho podnikania (rodinná firma si môže vytvoriť názov z prvých slabík krstných mien). Úplne stačí, keď značka evokuje svojím názvom oblasť, v ktorej chcete podnikať. Význam značke dáte čiastočne sloganom, ale hlavne komunikáciou.
Ideálny názov sa vyhne spodobovaniu, mal by sa dobre čítať, byť zrozumiteľný a pozor na „i“ a „y“, lebo sa môžu ľudia pri zadávaní mýliť.
Preverte si názvy
Pregooglite si vami vytvorené názvy, či už vás nejaká značka nepredbehla. Je ideálne, ak pri zadaní názvu značky na vás nevyskočí iná silná konkurencia alebo známa osobnosť, film, či pesnička.
Z toho, čo vám ostane, si vyberte názvy, ktoré majú voľné domény. Ideálne .com a všetky lokálne .sk, .cz, .hu, .de a iné. V dnešnej digitálnej dobe je dôležité, aby ste mali voľnú doménu, na ktorej bude váš web ponúkať služby alebo váš e-shop produkty. Pokiaľ ste len lokálni a nikdy k susedom nebudete expandovať, tak vám stačí doména .sk.
Dvojslovné názvy majú nevýhodu pri výbere domény v tom, že niekto pri zadávaní použije a niekto nepoužije pomlčku.
Preverte si, či názov už nie je ochranná známka, aby ste ju mohli mať vy.
Ak vám po tomto kroku zostane viac ako jeden favorit, nemusíte začať proces znova. Dôležité je, aby bol vybraný názov zapamätateľný, vysloviteľný aj v cudzích jazykoch a jednoducho napísateľný.
Konfrontujte s vybranými názvami svoje okolie, kolegov, priateľov, ideálne vašu cieľovú skupinu, nech vám na názov reagujú.
Názov nemusí v prvom rade nič znamenať. Tak ako IKEA, Nike alebo Apple pri svojom vzniku neobsahovali to, ako ich vnímame cez ich produkty dnes. Svoj význam získavajú značky až svojou komunikáciou. Ak už máte názov, s ktorým ste spokojní a okolie na neho dobre reaguje, pokračujte vytvorením loga, prípadne design manuálu. Ale o tom nabudúce.
Milan Markovič COO Effectix, Google Certified Trainer
Prečítajte si aj: