Giganti IT sveta ako Google či Facebook ich dokážu využiť dokonale. Pod rúškom príjemných a pohodlných free aplikácií ako Gmail alebo Google mapy odovzdávame veľa informácií o sebe. Keď sa tieto údaje pospájajú, vznikne z toho príbeh – náš vlastný príbeh.

Asi každý z nás, či už občas alebo neustále využíva Google mapy na navigáciu, ale mnohí ešte neobjavili funkciu Timeline. Ani my sami si nepamätáme tak presne cestovný denník ako samotný Google, kde všade sme boli počas tohto roka, alebo minulého, ….  Informácií a dát je všade veľa, dôležité je však nájsť vzťahy medzi nimi. Až vtedy sa stáva z nesúrodého obrovského množstva údajov skutočne užitočný nástroj. Netreba sa toho báť. Stačí využiť Big Data.

Ako je to na Slovensku

bigdata_3_web2016_8_nowat

Big Data sa každým dňom „zhŕňajú“ aj na Slovensku, má ich pravdepodobne každá väčšia firma. Príkladom sú aj naši mobilní operátori. Každou jednou sekundou, každým pohybom telefónu sa údaje zaznamenávajú v Datacentrách mobilných operátorov. Táto povinnosť im vyplýva aj zo zákona. Je to obrovské more dát, ktoré môžu byť veľmi užitočné. Anonymné pospájanie informácií dáva obrovské analytické možnosti. Traja najväčší mobilní operátori už využívajú svoje Big Data v spolupráci s firmou Adastra Partnering a ponúkajú riešenie Market Locator. Služba zaručuje maximálnu anonymitu koncového spotrebiteľa tým, že prezentuje výhradne štatistické údaje napočítané zo zvyškových telekomunikačných dát, uchovávané priamo u operátora.

Prečítajte si aj: Poďte na návštevu dátového centra Slovak Telekom

Úplne nový pohľad na informácie

Tieto Big Data môže teraz využiť každý jeden z nás a nepotrebuje k tomu žiadne štatistické vedomosti. Tieto dáta môžu využiť aj bežný živnostník aj veľká firma firma na podporu predaja svojich služieb a produktov. Alebo čo je ešte zaujímavejšie, Big Data poskytujú analytické nástroje a geolokačné štatistiky, ktoré umožnia pochopiť, kde je ideálne miesto pre biznis a zároveň ukazujú zloženie aj dynamiku cieľových skupín. Je to nový nástroj pre malé aj veľké firmy bez rozdielu predmetu podnikania, ako aj pre štátne a komunálne organizácie, ktoré vidia budúcnosť v „smart cities“.

bigdata_2_web2016_8_nowat

 Neprehliadnite: Najväčšie dátové centrá sveta dnes a zajtra

Google Adwords v reálnom svete alebo Market Locator je samoobslužnou mediálnou agentúrou, ktorá prostredníctvom bežného web rozhrania umožňuje online analyzovať populáciu, zacieliť a exekuovať kampaň na pár klikov, podobne ako Google Adwords, avšak vo fyzickom svete, v okolí predajne, pobočky či zaujímavého miesta na mape a je pre každého.

 

Aj štát má svoje Big Data

Štátne inštitúcie aj samospráva generuje veľké množstvo dát, ktoré sú väčšinou dostupné iba pre štát. Ale podobne ako máme slobodný prístup k informáciám, mali by sme mať slobodný prístup aj k dátam, keďže sú vlastnené nami občanmi. Tieto dáta zatiaľ ležia nevyužité čakajúc na svoj čas. Dokedy? Aj tieto dáta môžu prinášať prospech a pomáhať občanom, firmám aj štátnym inštitúciám v rozhodovaní o veľkých projektoch a investíciách. Aby sa nemuseli riadiť iba svojimi pocitmi, ale reálnymi dátami.

Prečítajte si: Big Data: Keď je veľký naozaj veľký

Smerujeme k smart cities?

bigdata_web2016_8_nowat

 

Big Data nám umožnia lepšie plánovať a overovať si efektívnosť rozhodnutí o veľkých súkromných aj verejných projektoch. Môžeme si naplánovať najvhodnejšiu cestnú infraštruktúru. Dokáže napr. pripravovaný bratislavský obchvat skutočne vyriešiť dopravnú situáciu v hlavnom meste? Aký je trend v pohybe ľudí? Skutočne chodia iba prespávať do satelitných mestečiek krajských miest alebo už čelíme spätnej migrácii? Mestská samospráva má už teraz v rukách nástroje ako zefektívniť komunikáciu so svojimi obyvateľmi. Rozhlas po drôte je už asi definitívne prežitok. Ako zistiť záujem o pripravované projekty, výstavbu nových škôlok nemocníc, kultúrne podujatia, efektívnejšia mestská doprava?

Nebojme sa Big data, ale využime ich vo svoj každodenný prospech.