Nevyžiadaná pošta v e-mailových schránkach sa stáva stále viac nepopulárna a zavrhovaná.

Proti spamu dnes aktívne bojuje už 43 % užívateľov internetu. Až polovica z tých, ktorí nahlasujú spamy, tak robí preto, že dostáva pre nich nerelevantný obsah. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu, ktorý realizovala spoločnosť Mailkit. Prieskum taktiež odhaľuje, že každému druhému užívateľovi príde za týždeň už viac ako 15 e-mailov, ktoré považuje za spam.

Keď sa povie slovo „spam“, takmer 40 % respondentov si pri ňom vybaví nevyžiadanú poštu, pre takmer 20 % znamená toto slovo obťažujúce e-maily, 16 % užívateľov si s týmto slovom spája reklamu a 15 % v spame vidí potenciálnu hrozbu zavírenia svojich zariadení. „Je treba povedať, že malware, ransomware a vírusy sa dnes takmer výhradne šíria prostredníctvom spamu do e-mailových schránok. Je preto dôležité nikdy neotvárať prílohy v náhodných e-mailoch,“ odporúča Jakub Olexa, riaditeľ spoločnosti Mailkit, ktorá sa zaoberá poskytovaním komplexných riešení pre e-mailový marketing.

Spomedzi užívateľov e-mailových klientov dnes už 43 % z nich ovláda spôsoby, ako proti spamu bojovať. Z tejto skupiny až sedem z desiatich užívateľov priamo označuje nevyžiadanú poštu ako spam a má nastavené pravidlá pre prichádzajúcu poštu. V prípade nevyžiadaných newsletterov a obchodných ponúk sa 63 % užívateľov nemá problém odhlásiť na webovej stránke odosielateľa. „Len málo firiem, ktoré odosielajú hromadné e-maily, si uvedomuje, že vysoký počet sťažností od príjemcov môže vyvolať úplné zablokovanie doručovania ich správ zo strany poskytovateľa,“ vysvetľuje Jakub Olexa a dodáva: „Máme skúsenosti, že prekliknutie odkazu na odhlásenie pri nevyžiadanej pošte využívajú častokrát spammeri ako signál, že adresát existuje a začnú im posielať ešte viac správ. Moderné e-mailové služby preto ponúkajú možnosť odhlásiť sa priamo vo svojom rozhraní a tá je aktívna len pre dôveryhodných odosielateľov. Príjemca by tak mal vždy, skôr než klikne na odkaz odhlásenia, brať do úvahy, či jeho odhlásenie vedie na dôveryhodnú adresu.”

A kedy užívatelia nahlasujú e-maily ako spam? V 55 % prípadov je to vtedy, keď dostávajú e-maily, na ktorých odber sa neprihlásili. Polovica respondentov uvádza ako dôvod aj posielanie pre nich nerelevantného obsahu a 40 % užívateľov sa sťažuje na e-maily, ktoré dostávajú od rovnakého odosielateľa príliš často. Z hľadiska frekvencie a počtu nevyžiadaných e-mailov až 49 % respondentov uviedlo, že vo svojej schránke dostáva za týždeň viac ako 15 spamov.

Stále viac príjemcov e-mailov už ovláda spôsoby, ako bojovať proti spamu, ktorý zahlcuje ich e-mailovú schránku. To je silný signál pre firmy, aby prehodnotili, či ich metódy e-mailového marketingu, vedú skutočne k výnosom z predaja a nie naopak k finančnej strate ako aj strate firemnej reputácie, ktorou sa spamovanie potenciálnych zákazníkov zákonite skončí,“ upozorňuje odborník na riešenia e-mailového marketingu Jakub Olexa.

Spoločnosť Mailkit realizovala nezávislý prieskum medzi príjemcami bežných e-mailov na vzorke 500 respondentov z Českej republike v marci tohto roka. Viac informácií o zásadách úspešných kampaní e-mailového marketingu a tiež technických riešeniach, ktoré ich realizáciu zefektívňujú, je na stránke www.mailkit.eu.

Značky: