Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Najnovšia analýza čínskeho trhu spoločnosti GfK ukazuje, že z Číny v roku 2015 vyrazilo do zahraničia 109 miliónov turistov, pričom ich útrata činila 229 miliardy dolárov (5,72 biliónov korún).

Ide tak o významný míľnik v histórii čínského výjazdového cestovného ruchu.

Táto štatistika potvrdzuje vedúcu pozíciu Číny ako jednej z krajín s najväčším počtom turistov vycestujúcich do cudziny, a to ako z hľadiska počtu ciest, tak aj výšky úhrady v zahraničí. Zároveň sa výrazne zmenilo správanie typického čínského turistu, pretože za rastom turistických výdajov v zahraničí stojí predovšetkým mladá čínska generácia Y.

Číňania majú záujem o nové destinácie

Až do roku 2013 bol u čínských turistov cestujúcich do zahraničia populárny predovšetkým Hongkong vďaka podobnej kultúre, nízkym nákladom na dopravu a ľahkej dostupnosti. Okrem toho je Hongkong pre Číňanov nákupným rajom, čo v tomto čase tiež hralo dôležitú úlohu.

Od roku 2014 sa však stále viac čínskych turistov vydáva na nové miesta, ktoré okrem nakupovania ponúkajú aj zaujímavú históriu a kultúru.

Na začiatku novembra 2015 patrila medzi päť najobľúbenejších destinácií čínských turistov (rátajú sa letecké cesty s nocľahom) Južná Kórea (nárast počtu turistov o 112 percent oproti roku 2011), Thajsko (nárast o 263 percent), Hongkong (nárast o 37 percent), Japonsko (nárast o 157 percent a Tchajwan (nárast o 54 percent).

Pre Číňanov, ktorí sa vydávajú mimo Áziu, naďalej zostáva najvyhľadávanejším cieľom Európa, pričom za posledné štyri roky bol zaznamenaný 97-percentný nárast leteckých ciest s nocľahom. Po Európe je obľúbená tiež Severná Amerika (zvýšenie o 151 percent) a Stredný východ (vzostup o 177 percent). Naopak, najmenej častým cieľom čínskych turistov je dlhodobo Afrika. Situácia by sa však v budúcnosti mohla zmeniť, pretože od roku 2011 sa počet návštev zvýšil o 306 percent.

Laurens van den Oever, globálny vedúci pre výskum cestovného ruchu a pohostinstvo zo spoločnosti GfK, dodáva „Pre Hongkong a jeho ekonomiku sú turisti z Číny naďalej kľúčoví. Ich obľubu si ale stále viac získavajú aj iné miesta. Destinácie, ako je Hongkong, preto musia byť schopné vyjsť v ústrety novému typu mladých nezávislých čínských cestovateľov, aby ich dokázali prilákať a mohli tiež ťažiť z rastúcej popularity cestovania do zahraničia medzi Číňanmi.“

Číňania už nie sú turisti, ale cestovatelia

Podľa GfK patrí polovica (50 percent) čínských zahraničních turistov do vekovej skupiny 15-29 rokov, čo zodpovedá generácii Y. Viac ako jedna tretina je potom vo veku 30-44 rokov (37 percent) a približne 10 percent spadá do kategórie 45-59.

Práve čínski cestovatelia z generácie Y už len vďaka svojej početnosti predstavujú komerčne atraktívnu cieľovú skupinu pre destinácie, ktoré chcú prilákať turistov z Číny. Táto skupina je o to zaujímavejšia, že dve tretiny  (66 percent) generácie Y tvoria ľudia s vysokými príjmami. Naviac sa u nich do budúcnosti očakáva ďalší kariérny rast a spolu s ním aj ďalšie zlepšenie ich finančného postavenia, pretože sedem z desiatich Číňanov generácie Y zastáva manažérske, kancelárske alebo odborné pozície.

Je preto ťažké porozumieť tomuto sektoru čínských turistov a ich dôvodom pre cestovanie.

Podľa každoročnej štúdie GfK má čínska generácia Y väčšie ambície ako ich predchodcovia vo veku 50+ a sú tiež ochotnejší za seba utrácať viac a dopriať si. Zároveň nekladie až taký dôraz na ceny – patrí medzi najčastejších nákupcov luxusného tovaru v oblasti Ázie a Tichomoria.

Pre cestovný ruch je však stále dôležitejšie to, že Číňania generácie Y si viac ako generácia ich rodičov, či prarodičov cení slobodu. Chcú mať možnosť ísť za tým, po čom túžia a vyhľadávajú zmysluplné, dobrodružné a obohacujúce zážitky. Tiež sa vyznajú v moderných technológiách, takmer všetci majú smartfón a veľmi často zdieľajú svoje zážitky na sociálnych sieťach.

Destinácie, ktoré chcú túto lukratívnu skupinu Číňanov prilákať, by k nim teda nemali pristupovať ako k turistom, ale skôr ako k nezávislým cestovateľom, ktorí dokážu oceniť výlety na mieru.

Značky: