Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Prvý elektromobil predstavila Toyota  pred viac ako 50 rokmi. Jej zásluhou sa v roku 1996 dostalo na trh  prvé elektrické SUV-čko RAV4 EV. Toyota čoskoro predstaví novú sériu vozidiel na platforme e-TNGA. Medzitým sa s nami pozrite na históriu vybraných vozidiel, ktoré čerpajú energiu zo zásuvky.

Keď v roku 1996 Japonci predstavili prvé elektrické SUV, automobilový trh nebol na takúto zmenu pripravený. Nepresvedčili ani početné výhody ako nulové emisie, nízka hlučnosť a dobrá dynamika. U zákazníkov prevážili hlavné nevýhody – neprimeraná cena a krátky dojazd.

V 60. rokoch bojovalo Tokio a ďalšie japonské mestá s gigantickými dopravnými zápchami, nedostatkom parkovacích miest a smogom, ktorý spôsobovali aj výfukové plyny. Na jeseň roku 1968 začali inžinieri Toyoty s návrhom elektrického trojkolesového mikro-auta. Cieľom bolo vytvoriť vozidlo, ktoré pokryje krátke vzdialenosti z domu alebo stanice metra na pracovisko, univerzitu alebo do nákupného centra.

Dvojmiestna trojkolka Toyota Comutter sa stala senzáciou tokijského autosalónu v roku 1970. Bola poháňaná olovenými akumulátormi umiestnenými nad predným kolesom. Telo vozidla, vyrobené z plastu, poskytovalo vynikajúci výhľad. Na preplnených parkoviskách sa osvedčili posuvné zadné dvere. Volant nahradila riadiaca páka, aká sa používa v letectve. Namiesto tachometra bol namontovaný indikátor nabitia batérie. Vozidlo dosahovalo rýchlosť 40 km/h.

Modely EV-30 a eCom

V októbri 1987 predstavila Toyota na tokijskom autosalóne koncept dvojmiestneho elektrického mikromobilu EV-30. Karoséria bola vyrobená zo živíc vystužených sklenenými vláknami s oceľovými výstužami podlahovej dosky. Prelomové bolo použitie inovatívnych zinkovo-brómových prietokových akumulátorov s napätím 106 V vyvinutých spoločne s Nippondenso (teraz Denso). Boli prispôsobené na nabíjanie zo štandardných japonských zásuviek 100 V. Oproti klasickým oloveným akumulátorom ponúkali dvakrát toľko energie. Vozidlo poháňal indukčný striedavý motor s výkonom 5,5 kW a dosahovalo maximálnu rýchlosť 43,4 km/h. Pri konštantnej rýchlosti 30 km/h mal EV-30 dojazd 165 km. Vozidla bolo 2,1 m dlhé a 1,32 m široké. Vďaka polomeru otáčania iba 2,7 m sa prototyp mimoriadne dobre ovládal.

Presne o 10 rokov potom predstavila Toyota dvojmiestny model do mesta eCom s rozmermi tzv. kei-car – mikroauta populárneho v Japonsku. Dĺžka karosérie bola 2,78 m a hmotnosť iba 770 kg. Poháňal ho elektromotor na striedavý prúd spojený s jednostupňovou automatickou prevodovkou, umiestnenou vzadu systémom Transaxle. Maximálny krútiaci moment pohonnej jednotky bol 76 Nm v rozmedzí od 0 do 2 450 ot./min. Vozidlo bolo napájané 24 nikel-metalhydridovými (Ni/MH) batériami s celkovým napätím 288 V a kapacitou 28 Ah. Tie boli vyvinuté v spolupráci s Panasonic. Dvojmiestnu karosériu vyrobili Japonci z plastu TSOP (Toyota Super Olefin Polymer) a pevných oceľových prvkov.

Predné zavesenie bolo na vzperách MacPherson a zadné malo torzné rameno. Bohaté vybavenie vozidla obsahovalo napríklad elektrický posilňovač riadenia, airbagy vodiča aj spolujazdca a výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy. Dojazd eCom bol približne 100 km. Počas testov vozidlo dosiahlo rýchlosť cez 100 km/h a patrilo k najrýchlejším vo svojej triede. V rokoch 1997-98 bolo vyrobených niekoľko desiatok kusov. Toyota eCom bola ukážkou technologických možností, ktoré predbehli dobu minimálne o desaťročie.

Prvé elektrické SUV na svete

V  90. rokoch Toyota pokračovala súbežne s vývojom prvého sériovo vyrábaného hybridného automobilu na svete (Prius) aj na vývoji elektrických vozidiel. Kľúčový bol dlhodobý výskum zameraný na nové typy lítiovo-iónových batérií, ktoré významne prevyšovali účinnosť olovených a boli aj ľahšie.

Svetový bestseller a predchodcu SUV-čiek Toyotu RAV4 (XA10) predstavili v máji 1994 a elektrickej verzie s pohonom predných kolies sa dočkala o dva roky.  Navonok sa vozidlo okrem nápisu EV nelíšilo od verzie poháňanej spaľovacími jednotkami. Zdrojom pohonu RAV4 EV 1. generácie bol synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi. Dosahoval maximálny výkon 67 k a krútiaci moment 191 Nm dostupný už v rozpätí od 1500 ot./min. Nikel-metalhydridové batérie sa skladali z 24 modulov. Napätie pohonného systému bolo 288 V, hmotnosť batérie vyše 450 kg. Plné nabitie pomocou nabíjačky 6,6 kW (220V) trvalo viac ako 5 hodín. Dojazd bol 153 km,  maximálna rýchlosť 125 km/h a z nuly na stovku auto zrýchlilo za viac ako 17 sekúnd.

Do novembra 2002 si zákazníci z USA objednali 1 484 kusov RAV4 EV a spolu s autami predanými v Japonsku vyrobili približne 1 900 vozidiel. Cena základnej verzie bola vyše 42 000 dolárov, viac ako dvojnásobok benzínovej. Konštrukcia bol kvalitná a odolná. Pohonný systém druhej generácie RAV4 EV vyvinuli Japonci v spolupráci so Teslou. Elektrický indukčný striedavý motor bol schopný dosiahnuť výkon 154 k. Použité boli lítiovo-iónové (Li-Ion) akumulátory s hmotnosťou okolo 300 kg a celkovým napätím 386 V. Umiestnené boli pod podlahou batožinového priestoru. Vo verzii S (sport) vozidlo dosahovalo rýchlosť 160 km/h a v N (Normal) 138 km/h. Do septembra 2014 vyrobila Toyota 2 489 kusov RAV4 EV druhej generácie.

Osobná mobilita

V októbri 2003 na 37. tokijskom autosalóne predstavila Toyota prototyp konceptu PM (Personal Mobility). Jednomiestne vozidlo malo aerodynamickú karosériu s variabilnou geometriou. Inováciou bol rázvor kabíny. So zvyšujúcou sa rýchlosťou sa znižovala jeho výška (1,85 m). Okolo futuristického tela bolo umiestnených okolo 2 500 LED diód, ktoré ohlasovali nadchádzajúci prielom v technológii osvetlenia automobilov. Namiesto tradičných prístrojov a ukazovateľov mala Toyota PM jeden z prvých elektronických virtuálnych kokpitov na svete, ktoré sa dnes používajú v sériovo vyrábaných autách. Vďaka kamerovému systému a palubnému počítaču mohlo vozidlo komunikovať aj s ostatnými Toyotami PM.

FT-EV II: hi-tech pocta pre Comutter

Na 41. tokijskom autosalóne predstavila Toyota koncept FT-EV II (Future Toyota Electric Vehicle II). Karoséria merala 2,73 m a široká bola 1,68 m. Rázvor náprav bol 1,9 m. Vzhľadom vozidlo pripomínalo sériovo vyrábané modely, bolo však o niečo menšie, ale zmestili sa doň 4 osoby. Otváranie dverí – posúvanie dozadu pomocou elektrického pohonu – bolo jasným odkazom na pôvodnú Toyotu Comutter. Karosériu s bielym perleťovým lakom skonštruovali v súlade s platnými bezpečnostnými normami NCAP a požiadavkami NTHSA (USA). Elektromotor poháňala nová generácia ľahkých a efektívnych lítiovo-iónových batérií. Na jedno nabitie umožnili prekonať vzdialenosť 88 km. Maximálna rýchlosť FT-EV II bola cez 100 km/h. Rovnako ako v prípade Comutter volant nahradil elektronický pákový ovládačo, ktorý spájal funkciu volantu, plynového a brzdového pedálu. Namiesto vonkajších spätných zrkadiel použili kamery. Ďalšou inováciou bolo prídavné čelné sklo umiestnené pod líniou kokpitu, ktoré uľahčovalo výhľad na cestu pred vozidlom. Toyota FT-EV II mala aj LED osvetlenie, dovtedy používané iba vo vozidlách prémiovej triedy.

Umenie mobilného nakláňania – i-Road

V roku 2013 automobilka prekvapila inovatívnou koncepciou mestského vozidla i-Road pre 2 osoby. Tak ako v prípade Comutter použili 3 kolesá, ale jedno bolo umiestnené samostatne v zadnej časti vozidla. Predné kolesá boli súčasťou technológie aktívneho nakláňania karosérie Toyota Active Lean. Systém tvorí aktivátor a pohon nakláňania, ktorý je upevnený nad prvkom zavesenia predných kolies. Pri odbočovaní doprava sa pravé koleso nadvihne nahor a ľavé nadol. Elektronický gyroskop prenáša údaje do senzorov a riadiaceho počítača. Vďaka systému Active Lean zostáva vozidlo, napriek nakláňaniu sa v zákrute ako motocykel, stabilné aj pri maximálnej rýchlosti 45 km/h bez straty svojej pozoruhodnej manévrovateľnosti.

Pohon vozidla i-Road zabezpečujú dva elektromotory, umiestnené v nábojoch predných kolies. Každý s výkonom 2 kW (2,7 k), ako zdroj energie slúži lítiovo-iónový akumulátor. Model i-Road je schopný prejsť na jedno nabitie 50 km. Má dĺžku 2,34 m a šírku iba 87 cm.  Malé rozmery umožňujú zaparkovať 4 i-Roady na 1 parkovacom mieste. Hmotnosť vozidla je  300 kg.

Camatte Hajime – edukačná hračka

V júni 2015 Toyota predstavila Camatte Hajime. Toto elektrické vozidlo vyvinuli počas veľtrhu hračiek Tokyo Toy Fair 15’. Jeho účelom bolo vzdelávať deti o fungovaní áut. Camatte Hajime kombinuje vlastnosti hračky a skutočného automobilu. Otvorená karoséria má dĺžku 3,02 m a šírku  1,32 m. Zároveň je dizajnérskou poctou Land Cruiseru BJ zo začiatku 50. rokov. Panely karosérie sa dajú navzájom meniť a z terénneho vozidla sa ľahko stane športový roadster alebo dodávka. Vo vnútri sú tri miesta vybavené bezpečnostnými pásmi. Volant a pedále sú nastaviteľné tak, aby ich bolo možné prispôsobiť výške aj tých najmladších motoristických nadšencov. Toyota Camatte Hajime je príkladom vizionárskeho prístupu k problematike automobilového vzdelávania.

Čo prinesie budúcnosť?

Do roku 2025 bude Toyota v rámci svojho celosvetového portfólia ponúkať viac než 70 elektrifikovaných vozidiel. Minimálne 15 z nich budú predstavovať batériové elektromobily.

Značky: