Facebook má v oblasti kontroly obsahu stále veľké nedostatky.
Odstraňovanie problematického, klamlivého či priamo nelegálneho obsahu na sociálnej sieti Facebook zo strany jej prevádzkovateľa nie je dostatočné a chýbajú mu aj jasné pravidlá. Pochopiteľne, toto nie je žiadna nová ani prekvapujúca informácia, avšak vzhľadom k dosahu tejto platformy a jej dominancii na Slovensku je potrebné na danú skutočnosť stále upozorňovať.
O zvláštnom prístupe Mety ako materskej firmy Facebooku sme sa presvedčili v týchto dňoch, keď sme písali článok o podvodných stránkach, ktoré používateľov lákali na interakciu so zámienkou rozdávania telefónov Samsung zadarmo, alebo údajný výpredaj najlepších iPhonov 14 Pro Max za doslova absurdných päť eur.
Prvá kontrola trvala dva dni
Okrem článku sme, samozrejme, podozrivý obsah ihneď v daný deň (27. 4. 2023) nahlásili Facebooku na kontrolu. Ako je v takýchto prípadoch štandardom, ihneď nám prišla spätná správa s potvrdením, že keď naše hlásenie skontrolujú, dajú nám vedieť.
Ďalšia správa prišla až o dva dni, v sobotu 29. 4. Opäť šlo o šablónový text, ktorý sme videli už pri mnohých predchádzajúcich oznamovaniach na potenciálne podozrivý obsah:
„Aby bol náš proces kontroly čo najspravodlivejší, pri posudzovaní všetkých hlásaní vychádzame z toho istého súboru Noriem komunity. Tento obsah sme skontrolovali a zistili sme, že naše Normy komunity neporušuje. Chápeme, že vás to mohlo rozrušiť, preto odporúčame preskúmať dostupné možnosti regulovania obsahu, ktorý sa vám zobrazuje. Ak nesúhlasíte s naším rozhodnutím nesúhlasíte, môžete požiadať o kontrolu,“ uvádzalo sa v texte.
S rozhodnutím sme nesúhlasili, keďže šlo o jednoznačný pokus o podvod a požiadali sme o ďalšiu kontrolu. Na odpoveď tentoraz nebolo treba čakať dva dni, prišla po 17 minútach:
„Príspevok, ktorý ste nahlásili, sme skontrolovali. Keďže porušil naše Normy komunity, odstránili sme ho. Ak niekto opakovane porušuje naše normy, môžeme mu obmedziť možnosti uverejňovania príspevkov alebo používania Facebooku,“ písalo sa v zmenenom stanovisku Facebooku.
Tento postup sociálnej siete vyvoláva hneď niekoľko otázok. V prvom rade, prečo trvalo dva dni, kým prišla prvá odpoveď (ak nerátame potvrdenie, že sa záležitosťou zaoberajú). Bohužiaľ, nevedno, ako presne takáto kontrola prebieha, ale je celkom možné, že prvotné overenie nahláseného príspevku robí len nejaký „robot“, teda automatický algoritmus, ktorý vyhodnotí potenciálne riziká. Ak je to však tak, je nepochopiteľné, že prečo trvalo dva dni, kým nahlásený príspevok overil a odoslal odpoveď o jeho údajnej nezávadnosti.
Ak budeme vychádzať z tejto premisy, je možné, že po prvej automatickej kontrole a našom odvolaní už nahlásený príspevok kontroloval živý človek. Na rozdiel od počítačového algoritmu, ktorý v nahlásenom príspevku skutočne nemusel „vidieť“ nič podozrivé (na fotografii bol tovar s cenovkami, teda žiadne násilie ani nič podobné) muselo byť človeku na prvý pohľad a prečítanie jasné, že žiadny predajca nebude vypredávať viac ako tisíceurové telefóny za päť eur a príspevok odstránil.
Ak je to tak, je úctyhodné, že sa ku kontrole dostal v priebehu štvrťhodiny (keďže odpoveď prišla po 17 minútach). Pred necelým rokom totiž odborník na kybernetické hrozby Victor Breiner pre portál Aktuality.sk uviedol, že prakticky celý obsah, ktorý na Facebooku vytvára 2,7 milióna používateľov na Slovensku, kontroluje jediný človek. Taká práca musí byť doslova peklom a v jeho silách môže byť reálne skontrolovať len zlomok nahláseného obsahu.
Nie sú ľudia?
Ak by sa spomínaný príspevok hneď po nahlásení dostal k živému, skúsenému moderátorovi, behom minúty (a nie dvoch dní) musel byť zmazaný pre porušenie Noriem komunity, ktorými sa sociálna sieť tak oháňa. Veď konkrétne sa v nich píše:
„V snahe zabrániť podvodnej činnosti, ktorá môže poškodiť ľudí alebo podniky, odstraňujeme obsah, ktorý účelne zavádza, úmyselne skresľuje alebo inak podvádza alebo využíva iných pre peniaze alebo majetok,“ a následne sa ako konkrétny príklad uvádza „zavádzanie iných s cieľom vytvárať finančný alebo osobný prospech na úkor tretej strany alebo subjektu prostredníctvom investičných alebo finančných podvodov, podvodov s vymyslenou identitou a podvodov s produktmi alebo odmenami“.
Mimochodom, ak si prečítate náš pôvodný článok, písali sme v ňom aj o podvodnej stránke Samsung Fans, ktorá lákala na falošné rozdávanie telefónov zadarmo. Medzičasom bola síce vymazaná, ale na Facebooku je už vytvorená nová, s rovnakým obsahom a rovnakým pokusom o podvod. Moderátori sociálnej siete evidentne nestíhajú a nedokážu zabrániť opakovaným podvodom.
Potešila nás aspoň skutočnosť, že na naše upozornenie ihneď zareagovala oficiálna stránka Policajného zboru SR na Facebooku s názvom Hoaxy a podvody – Polícia SR. Poďakovali sa za podnet, odpísali nám, že o ňom už vedia a zaoberajú sa ním. Čoskoro na to zverejnili aj status.
Zvláštna komunikácia a príliš veľká moc
Súvisiacim problémom je samotná netransparentná komunikácia Mety ako materskej firmy Facebooku. Dozvedieť sa niečo o tom, ako vlastne kontrola pochybného obsahu prebieha, je takmer nemožné. Ako bežný človek nemáte prakticky nijakú šancu o tom niečo zistiť a aj s médiami firma komunikuje neochotne a hmlisto.
Tejto téme sa vo svojom článku venoval náš kolega Roman Kadlec. Ako upozorňuje, Facebook nemá žiadne telefónne číslo, na ktoré by ste mohli zavolať. Na svojich stránkach neuvádza žiadne kontaktné údaje a neponúka ani technickú podporu, ktorú by ste mohli priamo kontaktovať. Existuje iba Centrum pomoci, avšak z tejto webovej stránky sa nedá priamo spojiť s Facebookom. Sociálna sieť ponúka priamu komunikáciu pre podnikové účty. Bežní používatelia sa s podporou sociálnej siete neskontaktujú. Problém to môže byť napríklad v prípade zablokovania účtu na Facebooku, čo zase podrobne opisuje ďalší kolega František Urban.
Na nedostatky v zákulisí technologického gigantu upozornil ešte v roku 2018 text Českej tlačovej agentúry, ktorý zverejnili Hospodárske noviny. Článok vychádza z reportáže denníka New York Times, ktorého redaktori sa rozprávali s manažérmi Facebooku i moderátormi obsahu, ale analyzovali aj interné e-maily a pravidlá sociálnej siete pre kontrolu obsahu.
Americkému denníku ich poskytol zamestnanec Facebooku, ktorý sa údajne obával, že firma disponuje príliš veľkou mocou a pritom nepodlieha dostatočnej kontrole. To sa zjavne veľmi nezmenilo ani po piatich rokoch, hoci Meta sa verejne snaží prezentovať, čo všetko v záujme bezpečnosti a lepšej kontroly robí.
Keď sme tento problém rozoberali na našej online porade redaktorov Touchit.sk, náš šéfredaktor Ondrej Macko poznamenal, že v Prahe sídli agentúra, ktorá Facebook zastupuje, ale ani oni nevedia na tejto sociálnej sieti vyriešiť svoj problém. Tragikomickejšie to už asi nemôže byť.
Záver bez šťastného konca
Zhrňme si to teda. Máme tu obrovskú sociálnu platformu, kde si každý človek môže zverejňovať takmer čokoľvek, bez dostatočnej kontroly a jasných pravidiel odstraňovania pochybného obsahu či aspoň možnosti kontaktovania prevádzkovateľov. Keďže posledné roky sa na tejto skutočnosti nič zásadné nezmenilo, zostáva len pripomínať, že Facebook a celkovo online svet internetu je potenciálne nebezpečné miesto a opatrnosti tam nikdy nie je dosť.
Zdroj: vlastné
Prečítajte si tiež: