Osobné dojmy – snímač a ostrenie

Fujifilm X-T2 som testoval popri používaní a testovaní Canonu EOS 5D Mark IV v Barcelone, plus potom v domácom prostredí, kde sa mi netradične často stávalo, že som ho bral so sebou všade. Doslova, ešte aj na pivo či na prechádzku s deťmi zo škôlky. Rozdiel v hmotnosti a veľkosti oproti zrkadlovkám nie je až tak výrazný, ale je niekde pod tou psychologickou hranicou, keď si poviete, že ho proste pribalíte do ruksaku. Alebo je to len tým ako príjemne sa s ním fotí. Špeciálne s objektívom, ktorý som dostal na testovanie – Fujinon XF 35mm F2.0 R WR, novší, počasiu odolný model, ktorý je sympaticky maličký a opticky úžasný (cena je 399 eur). Táto kombinácia doslova vyzývala k tvorbe spontánnych portrétov a pouličnej fotografie, hlavne po nociach, kedy sa najviac prejaví silná kombinácia snímača a svetelného objektívu.

Neupravený JPG súbor s nádhernými farbami z trhov v Barcelone – ISO 400.

Kvalita fotiek

Ak v súčasnosti nájdete vo fotoaparáte snímač s rozmerom APS-C a rozlíšením 24 MPx, takmer vždy ide o plus-mínus ten istý kremík z dielní Sony, ktorý používa napríklad aj Nikon a Fujifilm. Pre niektoré obrazové vlastnosti to znamená v podstate rovnaké výstupné kvality – dynamický rozsah či šum pri vysokých citlivostiach budú podobné ako Sony modely od a6000 vyššie či najnovšie APS-C Nikony. Samozrejme, pokiaľ fotíte do RAW, rozdiely budú minimálne, skôr si nejaké všimnete ak nastavíte ukladanie obrázkov do JPG, kedy je poznať prácu algoritmov vo fotoaparáte. A práve v tejto disciplíne je Fujifilm tradične silný, môžete si totiž vybrať JPG profily, ktoré sa snažia farebnosťou pripomínať tradičné filmy značky Fuji a darí sa im to na výbornú. Osobne najviac využívam sýto farebný profil Velvia a Classic Chrome pripomínajúci filmy Kodachrome. Navyše, ich modely sú snáď jediné, kde preferujem čiernobiele JPG priamo z fotoaparátu viac,  ako tie, čo si ručne vyvolám z RAWu.

Simulácia filmu Classic Chrome – na rozdiel od skutočného filmu Kodachrome funguje aj mimo denného svetla.

Ak teda mám hodnotiť dynamický rozsah, postavil by som ho na tú istú úroveň ako Sony a6300 či Nikon D7200 a podobné modely – pri fotení veľmi kontrastnej scény stačí vhodne nastaviť expozíciu tak, aby svetlé časti ostali neprepálené a potom v postprodukcii zvýšiť expozíciu tieňov, aby vznikla fotka detailná po celom spektre svetelnosti, navyše bez výrazného pridania šumu. Tento snímač je známy tým, že mu nerobí problém ani zosvetlenie o 4 expozičné hodnoty, v čom si drží náskok pred Canon snímačmi. Dáva proste do rúk obrovskú moc nad vyvolávaním RAW fotografií. A čo ak chcete fotiť len do JPG? V tom prípade vám takto drahý fotoaparát vám netreba, rovnako vám poslúžia aj základné modely Fujifilm, alebo základné zrkadlovky Canon. Čo sa týka vysokých ISO citlivostí, platí ako u väčšiny fotoaparátov z tejto cenovej kategórie, že ani ISO 6400 by nemalo byť príliš zašumené na potreby tlače vo väčšom formáte, pre potreby webu či menších výtlačkov pokojne použite aj ISO 12,800 ak je vhodné svetlo. Maximálne hodnoty ISO expandujú aj ďalej, až do 51,200, no tieto odporúčame nepoužívať, už tradične ide len o marketingové parametre. Fotky na týchto hodnotách už majú primalý dynamický rozsah a nekorektnú farebnosť. Celkovo: výborný výsledok, porovnateľný s najlepšími APS-C snímačmi na trhu s bonusom v podobe lepších JPG profilov.

Ostrenie

Automatické ostrenie, v tom sa X-T2 najviac odlišuje od ostatných Fujifilm modelov a najviac dobieha konkurentov určených  na fotenie športu a iných akčných žánrov. A zároveň je to aj najmenej jednoznačne vyhodnotená časť z celého článku – Fujifilm totiž, ako je ich dobrá tradícia, vydali nový firmvér, ktorý podstatne vylepšil niektoré vlastnosti fotoaparátu. Tento firmvér 2.0 však vyšiel presne pár dní potom, čo som testovací kus vrátil Fujifilmu, takže moje dojmy sú založené na staršej, menej schopnej verzii X-T2. Ale aj staršia verzia ukázala, že Fujifilm berie svoj najvýkonnejší model vážne a dáva si záležať, aby bol dôstojnou konkurenciou špičkových modelov.

Automatika prešla vylepšením hlavne po stránke rýchlosti a presnosti pri preostrovaní na pohybujúci sa subjekt. Sledovať subjekt pohybujúci sa po zábere mu veľmi nejde, vo zvolenej ostriacej zóne ho musí udržať fotograf. Hĺbkové pohyby však sledujú veľmi presne, čo je veľmi užitočné pri fotení športu alebo nakrúcaní videa. Verzia, ktorú som testoval dokázala aj vyhľadať v zábere ľudské tváre a zaostriť na oko, lenže na toto používala ostrenie pomocou detekcie kontrastu, ktoré je viditeľne pomalšie, špeciálne v slabom svetle. Presnejšie povedané, išlo o akýsi hybridný režim, ktorý ostril čiastočne fázovo a doostroval detekciou kontrastu, alebo sa to možno dialo len pri slabom svetle, z testov to nebolo jednoznačné. Teraz to už však neplatí, nový firmvér 2.0 už umožní ostriť na tváre aj s pomocou detekcie fázového posunu svetla, čo znamená takmer okamžité a presné ostrenie.

Celkovo teda veľmi dobrý dojem, snáď len okrem hraničných situácií s príliš slabým svetlom ostril X-T2 výborne, zhruba na úrovní Canon 80D alebo Sony a6300. A s novým firmvérom? Kto vie, Fujifilm nezvykne v technických špecifikáciách svojich updatov klamať, takže už možno patrí do súboja o najrýchlejší mirrorless fotoaparát. Cena by zodpovedala, drahšie sú už len Full frame modely od Sony. Jedno dôležité upozornenie na záver – u modelov Fujifilm platí, že rýchlosť ostrenia závisí dosť výrazne na použitom objektíve, pričom staršie modely, aj keď opticky výborné, boli notoricky pomalé. Tvrdenia o extrémne rýchlom ostrením platia len na novšie modely objektívov, ktoré sú už pre rýchle ostrenie stavané.

X-T2 patrí medzi najrýchlejšie ostriace mirrorless fotoaparáty. V slabom svetle však spomalí, našťastie nie príliš.

Celkovo teda veľmi dobrý dojem, snáď len okrem hraničných situácií s príliš slabým svetlom ostril X-T2 výborne, zhruba na úrovní Canon 80D alebo Sony a6300. A s novým firmvérom? Kto vie, Fujifilm nezvykne v technických špecifikáciách svojich updatov klamať, takže už možno patrí do súboja o najrýchlejší mirrorless fotoaparát. Cena by zodpovedala, drahšie sú už len Full frame modely od Sony. Jedno dôležité upozornenie na záver – u modelov Fujifilm platí, že rýchlosť ostrenia závisí dosť výrazne na použitom objektíve, pričom staršie modely, aj keď opticky výborné, boli notoricky pomalé. Tvrdenia o extrémne rýchlom ostrením platia len na novšie modely objektívov, ktoré sú už pre rýchle ostrenie stavané.

1. strana: predstavenie Fujifilm X-T2
2. strana: technické parametre
3. strana: osobné dojmy – snímač a ostrenie
4. strana: osobné dojmy – video a telo
5. strana: hodnotenie

9.7 Vynikajúci

Fujifilm X-T2 obracia celý systém na ruby. Fujifilmy boli doteraz vnímané ako pomalšie ostriace fotoaparáty bez výraznejších video schopností. X-T2 je však rýchly v ostrení aj sekvenčnom fotení, nakrúca nádherné video, je odolný a je krásny. A čo je hlavné, je zábava ho používať, radosť držať ho v rukách a nastavovať expozíciu. A hlavne, Fujifilm je spoločnosť, ktorá neustále zlepšuje svoje produkty updatovaním firmvéru, a to dosť výrazne. A samozrejme, trošku tým komplikuje situáciu recenzentom – model čo sme hodnotili je už teraz podstatne vylepšený a bude sa zlepšovať aj naďalej.

  • OBRAZOVÝ VÝSTUP 10
  • VYHOTOVENIE 10
  • VÝKON 9.4
  • VIDEO 9.5
1 2 3 4 5