Futbalový sviatok oslávilo v kine viac ako 500 športových fanúšikov.
Zápasy medzi klubmi Real Madrid a FC Barcelona patria medzi divácky najatraktívnejšie futbalové podujatia na svete. Tzv. El Clásico púta pozornosť fanúšikov z celého sveta a často aj divákov, ktorí sa štandardne o futbal nezaujímajú. Nie je preto prekvapením, že keď sa spoločnosť DIGI Sport TV rozhodla vyskúšať koncept živého vysielania futbalového zápasu v kine, vybrala si práve tento duel.
Jarné El Clásico 2018 v kine bol na Slovensku unikát, podobné projekty však nie sú vo svete ojedinelé. Aj DIGI Sport TV sa inšpirovala v zahraničí, proces príprav trval niekoľko mesiacov. Celú akciu schválila a zastrešila španielska LaLiga, ktorá nám tento rok v Barcelone ukázala, že jej nie sú podobné aktivity cudzie a má záujem kombinovať futbal s modernými technológiami.
El Clásico sa v kine premietalo v sále SUPERSCREEN v Auparku
Futbal na SUPERSCREEN
Aj preto sa futbal premietal v kinosále SUPERSCREEN v bratislavskom Auparku, ktorá patrí medzi najmodernejšie a najväčšie na Slovensku. LaLiga podporila akciu marketingovo a cenami do súťaže, hlavným lákadlom bol zájazd na jesenné El Clásico. Samotného premietania sa zúčastnil aj zástupca zo Španielska, ktorý priniesol trofej pre majstrov španielskej ligy. Fanúšikovia sa s ňou mohli odfotiť.
Hala SUPERSCREEN má kapacitu sedadiel 465 miest a veľké strieborné plátno s rozmermi 7,6 × 17,8 metra. Okrem klasického 2D premietania dokáže sprostredkovať aj 3D obraz, futbalový zápas bol vysielaný v 2D a v HD kvalite. Na tak veľkom plátne by výborne vynikol obraz v 4K rozlíšení, technicky to však nebolo tentokrát možné. DIGI Sport TV totiž posielala do Auparku rovnaký signál ako do bežných domácností – priamo v miestnosti s projektormi sa nachádzal satelitný prijímač, ktorý bol k projektoru pripojený.
Premietanie v hale SUPERSCREEN zabezpečujú profesionálne Barco projektory DP2K-32B. Výkon každého z dvojice projektorov je 4500 W, svietivosť je 10 foot-lambert. Nad projektorom je umiestnená klimatizácia a ak sa premieta v 3D formáte, v prevádzke sú dva projektory a pred objektívy sa nasadí polarizačná fólia. O samotné premietanie sa stará počítačový server doremi
V budúcnosti možno aj v 4K rozlíšení
Pre účely neprerušovaného zážitku však bol Aupark vybavený dedikovaným satelitom, v zálohe bol aj prenos dát cez internet. DIGI Sport TV pre účely vysielania zápasu v kine navýšila dátový tok prenosu počas El Clásica, čo ste mohli pocítiť aj vy, keď ste sledovali zápas cez satelit doma. V kinosále SUPERSCREEN sa premietal futbal pri 50p, kvôli veľkému záujmu sa zápas vysielal aj v ďalšej kinosále. Tam však kvôli staršiemu projektoru pri 25p.
El Clásico alebo iný prestížny futbalový zápas v 4K rozlíšení je však niečo, čo by sme chceli v budúcnosti v kine vidieť. Juraj Látečka, technický riaditeľ DIGI Sport TV, to nevylučuje. Ako podotkol, DIGI Sport TV patrila medzi priekopníkov vysielania v HD na Slovensku, dá sa teda očakávať, že môže byť medzi prvými, kto prinesie komerčné vysielanie v 4K rozlíšení. Látečka sa nebráni ani tomu, že by DIGI Sport TV otestovala 4K vysielanie špeciálne iba pre kino, technicky je však potrebné tomu prispôsobiť vybavenie televízie a to je pomerne náročný a dlhý proces.
Veľké plátno aj super atmosféra
Živý prenos futbalového zápasu v kine bol z technického hľadiska zaujímavý aj tým, že televízia DIGI Sport TV vysielala z troch miest – priamo zo štadióna Camp Nou, z televízneho štúdia a aj priamo z kina. Celú akciu tiež sprevádzal sprievodný program, súťaže o ceny a v cene vstupenky bola voda alebo pivo a stredné pukance. A musíme uznať, že sledovanie El Clásica v kine malo svoje čaro – nielen kvôli obrovskému plátnu, ale aj kvôli celkovej atmosfére v kine. Fanúšikovia povzbudzovali, oslavovali a keď z ihriska odchádzal Andrés Iniesta, tlieskalo celé kino bez ohľadu na preferencie obľúbeného klubu.
Jarné El Clásico 2018 v kine teda hodnotíme ako vydarený nultý ročník. Technika nesklamala, všetko fungovalo tak, ako malo. Otázkou teraz ostáva len to, aký ďalší futbalový zápas sa dostane do kina a kedy. Záujem o udalosť tohto typu prejavili aj ďalšie slovenské a české mestá a v aktivitách tohto typu chce ďalej pokračovať aj samotná DIGI Sport TV.