Obrazový snímač
Rozlíšenie
Rozlíšenie 30 MPx ho stavia do pomerne dobrej pozície, do akéhosi „sweet spotu“ momentálnej trhovej ponuky. Drahší 1D X Mark II má len 20 MPx rovnako ako iné modely určené na fotenie rýchlej akcie – Nikon D5 a D500. Ak chcete vyššie rozlíšenie, je na výber Nikon D810 s 36 MPx, Sony A7R II so 42 MPx alebo samotní bračekovia Canonu – 5DS a 5DSR s 50 MPx. V porovnaní s predošlou generáciou snímačov vyzerajú fotky z MkIV vskutku veľmi detailne, ale do super detailnosti 5DS(R) majú ďaleko.
Ale mohlo to byť lepšie. Je trošku škoda, že sa v Canone stále rozhodli vybaviť snímač AA filtrom, ktorý čiastočne uberá na detailnosti fotiek. Netreba zabúdať, že je to viditeľné len pri naozaj veľmi blízkom skúmaní v zobrazení pixel ku pixelu a pri porovnaní s konkurentom, ktorý má podobné rozlíšenie a AA filter už odstránený – napríklad Nikon D810. Efekt AA filtra je síce možné zrušiť softvérovou funkciou v programe Digital Photo Professional od Canonu (pokiaľ má v sebe snímok dáta o použitom objektíve), ale tento softvér používa len málo ľudí a púšťať ho každú chvíľu kvôli zvýšeniu detailnosti fotografie je zbytočná práca navyše. Funkcia rušenia AA filtra je okrem iného dostupná aj priamo vo fotoaparáte, ale neukladá úpravy fotiek do RAW súborov a jej zapnutie dosť spomalí reakcie fotoaparátu.
Dual Pixel
Dual pixel je vskutku zaujímavá technológia, ktorú nájdete len u Canonu. V 5D MkIV je to jej prvý výskyt v triede profesionálnych fotoaparátov, ktorých používatelia obvykle moc detailne nesledujú technologický vývoj menších zrkadloviek, takže väčšina netuší, čo od nej môžu očakávať. Zaslúži si teda trošku detailnejšie predstavenie.
Poznáte ten pocit, keď chcete na zrkadlovke fotiť pomocou obrazovky, ale už dopredu viete, aký problém bude zaostriť to? Tak u Canonu EOS 5D Mark IV sa vás už nebude týkať. Každý z 30 megapixelov tohto snímača pozostáva z dvoch fotodiód, ktoré sú pre potreby zaostrovania zosnímané separátne a pre potreby fotenia snímané dohromady. Toto dáva snímaču schopnosť ostriť pomocou detekcie fázového posunu svetla na celej ploche (aj keď reálne vraj využíva len 80 % plochy, ťažko posúdiť či je to tak naozaj). Efektívne však pri fotení neprichádzate o žiadnu obrazovú informáciu, na vytvorenie fotky sa použijú všetky fotodiódy, čo je výhoda proti tradičným snímačom s bodmi na detekciu fázového posunu, ktoré tieto body pri fotení nevyužívajú a obrazová informácia na ich mieste chýba a dopočítava sa.
Fotograf – tradicionalista – sa možno pozerá prekvapene hovoriac si, načo že už je len dobré fotenie cez obrazovku u zrkadlovky, ktorá používa jeden z najlepších zaostrovacích systémov na svete pri fotení cez hľadáčik. Pravda, nie je to úplne kľúčová funkcia, cez hľadáčik zrejme každý fotí viac. Ale ako náhle potrebujete fotiť od zeme, nad hlavou, alebo chcete zaznamenať video, začne byť ostrenie v živom náhľade cez obrazovku dôležité. A v tomto prípade je neskutočne rýchle, presné, dokáže spoľahlivo sledovať pohyblivé subjekty a hlavne – používa sa veľmi komfortne. Napríklad: fotíte skupinovú fotku z nadhľadu, fotoaparát okamžite zdeteguje všetky tváre v zábere a zvýrazní ich na obrazovke, jedným dotykom si zvolíte ktorú chcete mať zaostrenú a po zvyšok záberov bude vždy presne zaostrená, aj keby ste menili uhol pohľadu.
Vysoké ISO
Ono tvrdenie Canonu, že 5D Mark IV má o 30 % vyššiu obrazovú kvalitu než jeho predchodca, vôbec nevyzerá ako preháňanie. Nový snímač predvádza vynikajúce výsledky pri vysokom ISO, ktoré je voliteľné v rozsahu od 100 do 32,000, pri zapnutí rozšíreného rozsahu od 50 do 102,400. Jednoznačným záverom z testovania je, že sa vôbec nemusíte obávať použitia plného základného rozsahu ISO, keď to situácia vyžaduje, pokojne foťte na 32,000. Vyššie hodnoty už majú výrazne nižšiu kvalitu. Na fotenie, kde je kritická kvalita pre väčšiu tlač je maximom s tolerovateľnou kvalitou ISO 12,800.
Testovacia scéna pri slabom osvetlení – rozdiel medzi minimálnym ISO pri dlhej expozícii) a maximálnym ISO pri krátkej.
Navyše je tu jedno veľké plus – fotky na vyššom ISO nie sú úplne bez šumu, ale aj v RAW záberoch je šum pomerne ľahko zvládnuteľný. Len kombinácia naozaj zlého svetla s vysokým ISO produkuje stratu detailov, stále však ide o jeden z najlepších výkonov pri vysokom ISO vôbec. Navyše existuje jeden zaujímavý trik ako si pomôcť k ostrejším RAW záberom na najvyšších ISO hodnotách a to nastaviť ukladanie do mRAW súborov, teda RAW strednej veľkosti. Fotoaparát pri tomto zázname ukladá fotky prerátané na 17 MPx, ktoré sú vo výsledku ostrejšie, detailnejšie a majú menej farebných artefaktov. Pritom ponúkajú stále dosť slušné rozlíšenie 5040 × 3360. Vyzerá to ako ideálny spôsob na využitie jedného z nastaviteľných profilov na hlavnom voliči (C1, C2 a C3) – nastaviť Auto ISO na rozsah napríklad od 12 800 po 32 000 a predvoliť ukladanie do mRAW.
Dynamický rozsah
Aj dynamický rozsah sa zlepšil a to dosť výrazne, je už dostatočne vysoký aby sa potešili fotografi krajiniek, ktorí už nebudú musieť svoje zábery vyrábať z viacerých expozícií. Teraz pokojne stačí jeden RAW záber exponovaný tak, aby sa neprepálili biele tóny, s následným zosvetlením tieňov v post produkcii. 5D MkIV má, ako je pre Canon tradičné, veľmi slušný rozsah vo svetlých častiach scény, napríklad z fotky s bielo vyzerajúcou oblohou často vytiahnete záber s netušene dramatickými oblakmi. Žiaľ, stále nedosahuje jednotku na trhu v podobe Nikon D810, ktorý ponúka v tmavých častiach scény ešte väčší priestor na úpravy, čo platí špeciálne pri použití jeho najnižšieho ISO 64.
Výhľad z kláštora Montserrat: záber naľavo vyzerá ako nepodarok s prepálenou oblohou však? Ale v skutočnosti boli svetelné podmienky veľmi zlé a bolo nutné sa spoľahnúť na možnosti RAW formátu. A je vidno, že skrýva veľké množstvo skrytej farebnej informácie.
Pri vzniku každého snímača dôjde v určitej fáze k rozhodnutiu, ži bude optimalizovaný viac na dynamický rozsah pri základnom ISO, alebo na odstup signálu od šumu pri vyššom ISO. 5D Mk IV je jasným príkladom druhého prístupu, čo potvrdzujú aj merania laboratórií DxOMark, podľa ktorých nový Canon predbehne svojím dynamickým rozsahom Nikon D810 od ISO 400 vyššie. To znamená, že pokiaľ často spracúvate kontrastné zábery fotené pri vyššom ISO, ponúkne vám 5D MkIV väčší priestor na úpravy než Nikon D810. Na druhú stranu, Nikon D810 je ISO-invariantný, takže fotky s ISO 100 posunuté pri vyvolávaní o +4 EV zobrazia rovnaké množstvo šumu ako tie odfotené pri ISO 1600 bez dodatočného posúvania expozície. Týmto spôsobom môžete prekonať dynamický rozsah Canonu aj pri situáciách so slabým svetlom, len je potom s vyvolávaním viac práce a je nutné silne prispôsobiť samotný fotografický proces.
1. strana: predstavenie Canon EOS 5D Mark IV
2. strana: technické vlastnosti: snímač
3. strana: technické vlastnosti: zaostrovanie a video
4. strana: osobné dojmy
5. strana: hodnotenie
Modelom Canon EOS 5D sa hovorí švajčiarsky nožík. Sú stavané tak, aby ste ich mohli zobrať všade, aby prežili aj tvrdé podmienky a aby boli použiteľné takmer na všetko. Rovnako aj 5D Mark IV, s jeho ideálnym rozlíšením, výbornou kvalitou obrazu, veľmi slušnou rýchlosťou ostrenia aj snímania, a zaujímavými možnosťami videa. To všetko v odolnom a premyslene vytvorenom tele. Dual Pixel zaostrovanie je úžasná vec, ktorá robí z dotykovej obrazovky silného pomocníka, skoro až ďalšieho člena tímu. Len na veľmi málo špecifických situácií by ste mohli potrebovať iný fotoaparát. Najpoužívanejší profesionálny fotoaparát sa týmto o triedu zlepšil, aj keď to tak na prvý pohľad nevyzeralo. Povinný upgrade.
- Obrazový výstup
- Vyhotovenie
- Výkon
- Video