Osobné dojmy
Ako je mojím dobrým zvykom, aj tento parádny prístroj som zobral na poriadny výlet, tentoraz do Barcelony, o pár dní skôr než ju zamorili kolegovia cestujúci na akýsi kongres o telefónoch. Používal som ho ako primárne zariadenie, aby som sa s ním dokonale zžil a narazil na čo najviac problémov, limitov či príjemných prekvapení. Canon 5D Mark IV som dostal do rúk, keď už nebol najhorúcejšou novinkou, aby som ho zhodnotil po dlhodobejších skúsenostiach. A do hodnotenia som zarátal nielen svoje skúsenosti, ale samozrejme aj všetko, čo sa mi podarilo nasať z internetových tutoriálov, diskusií a laboratórnych testov.
V Barcelone ma prvý deň stretlo najhoršie počasie za celý rok, práve keď som chcel fotiť rozostavanú Sagrada Familiu. Z RAW záberu sa podarilo vytiahnuť aspoň trošku dynamiky.
Úprimne musím hneď na začiatok priznať, že som po oznámení parametrov nového 5D patril k tým sklamaným. A to fotím primárne s Canon technikou. Ale akosi som očakával niečo viac, niečo prelomové, niečo ako prvé video schopnosti u 5D Mark II, čo spustilo celú tú mániu okolo videa na dSLR. A až po osobných skúsenostiach som zistil, že som to naozaj dostal. Nečakane, tou skvelou definujúcou funkciou je Dual Pixel AF v kombinácii s dotykovou obrazovkou. Či už na fotky alebo na video, toto je tá jedna funkcia, ktorú som mohol ukázať kolegom používajúcich iné systémy a baviť sa na ich prekvapenom výraze. Funguje rýchlo, spoľahlivo a používa sa intuitívne, tak to má byť. Len jedna poznámka k DP AF – neverte tvrdeniu, že zaostrí vo väčšej tme ako normálny zaostrovací systém, toto možno platí pre niektoré najsvetelnejšie objektívy, ale všeobecne je to skôr naopak.
Skvelé telo
Canon si svoje 5D vie postrážiť, to veru áno. kde začať chváliť? Asi od dotykovej obrazovky, ktorá reaguje rýchlo a presne, tak ako to máme navyknuté z mobilov, čo veľmi urýchľuje prácu – rýchle kontroly obrázkov napríklad. Navyše je veľmi odolná a má krásne jasný obraz. A tentoraz jej ochrana proti zamazaniu naozaj funguje, skoro by som veril , že ju vo výrobnom závode očarúvajú. Ďalej ovládanie – tradične sadne ideálne do ruky. Špeciálne musím pochváliť tradičný Canon prvok na zadnej strane – krúžok na pohyb medzi fotkami pri prehliadaní (fičia po obrazovke tak rýchlo ako krútite) a na priamu kompenzáciu expozície pri fotení. Obe tieto využitia veľmi šetria čas, na kompenzáciu expozície sa predsa nebudem zdržovať stláčaním nejakého tlačidla, ale rovno ju upravím. Výborne implementovaný je aj joystick na voľbu ostriaceho bodu, pod ním je dokonca nové tlačidlo na palec, ktoré som najprv nevyužíval. Neskôr som našiel v nejakej diskusii radu, že sa tam hodí nastaviť prepínanie režimov ostrenia a veru, dojem z používania šiel opäť hore.
Konektivita
Wi-Fi! Veľmi ma lákala predstava, že si sadnem v Barcelone na ulici na kávu, prenesiem najlepšie fotky zo zrkadlovky do smartfónu a hneď ich pošlem na niektorú spoločenskú sieť. Skúsil som to a po zhruba pol hodina preklikávania som to vzdal. Až keď som sa asi na tretí krát vrátil k pokusom spárovať mobil a fotoaparát sa mi to konečne podarilo. Po prvom spárovaní už idú ďalšie pokusy rýchlejšie. On ten proces nebol tak nekonečne zložitý alebo plný chýb, len mi proste dlho trvalo pochopiť ako odpárovať smartfón predošlého používateľa a potom nájsť správne pripájacie údaje. Kiež by som si bol pribalil manuál. Alebo keby si lepšie padli do oka NFC čip môjho mobilu s tým z fotoaparátu.
Chcete si vyhľadávať fotky podľa mapy v Lightroome? Poteší vás prítomnosť GPS. Ja som ho mal vypnuté aby som šetril batériu. Neskôr som zistil, že GPS by malo automaticky nastavovať správny čas vo vašej lokalite, pekná funkcia. Čo naopak vítam veľmi je možnosť „tether“ pripojenia k PC pomocou USB 3.0, takže konečne poriadna rýchlosť.
Dual Pixel RAW
Pamätáte si na časť o snímači, kde som písal o rozdelení každého pixelu na dva? Keď si zaznamenáte obrazovú informáciu z každej časti pixelu samostatne, vznikne vám dvojnásobne veľký RAW súbor, s ktorým máte niekoľko zaujímavých možností. Konkrétne, dá sa v post produkcii máličko poopraviť zaostrenie a dá sa trošíčku posunúť bokeh pozadia. Obe tieto zmeny sú dostupné len v programe Canon DPP, po ich vykonaní však je možné exportovať fotku ako TIFF do Lightroomu či Photoshopu a tam s ňou normálne ďalej pracovať.
Názory na túto funkciu sa dosť rôznia, väčšia skupina tvrdí, že je zbytočná, že posunutie zaostrenia ponúka príliš malý rozsah, aby bolo vôbec viditeľné. Toto je pravda, ale len pre bežne používané objektívy. Pokiaľ pracujete s naozaj extrémne nízkou hĺbkou ostrosti, teda napríklad portrétnym objektívom 85 mm F1.2, alebo s teleobjektívom cez 400 mm, potom už je rozsah posunu zaostrenia celkom viditeľný. Ako príklad uvediem fotku do tváre modelky, ktorá vám vyjde zaostrená inam než na oko. Pokiaľ je zaostrenie na špičke nosa, na oko ho nepresuniete ani s Dual Pixel RAW, ale pokiaľ to vyšlo len tesne vedľa, napríklad na líce, zrejem sa vám podarí presunúť focus na mihalnice. Ale bude vás to stáť veľa miesta na disku. Ja som Dual Pixel RAW súbory nepoužíval.
Obrazová kvalita
Večná to debata, detailnosť fotografie verzus AA filter, ktorý sem možno dávať nemuseli. Ale aj s ním sú fotky veľmi ostré, jemné a detailné. A to, že napríklad Nikon D810 rovnakú scénu odfotí s ešte trošku viac detailmi? To je vidieť len pri skúmaní v zobrazení 1:1 s pixelmi na monitore. Alebo pri veľkoformátovej tlači, či pri veľmi úzkom orezaní fotky. A musím povedať úprimne, že nič z toho obvykle nerobievam, takže mi ostrosť 30-tich megapixlov z 5D MkIV prišla ako dostatočná.
A čo dynamický rozsah? Opäť niečo, v čom vedie Nikon D810, rovnako aj Sony A7R II. Ale vedú len v benchmarkových situáciách, teda vtedy, keď s fotkami robíte úpravy, ktoré sa v bežnom živote takmer nevyskytujú. Posúvanie expozície tmavých častí o +5 EV? Nikdy som ho prakticky nevyužil. A pri menších posunoch vyzerajú fotky z Canonu, Nikonu aj Sony viac-menej rovnako. Toto o poslednej generácii povedať nešlo, takže pre Canon veľký skok dopredu. Konečne nemusím pri fotení myslieť na to, kde a aký limit ma bude pri vyvolávaní obmedzovať. Proste scénu odfotím tak, aby som nikde nestratil obrazovú informáciu a potom si s ňou v počítači môžem robiť, čo chcem. Takmer.
1. strana: predstavenie Canon EOS 5D Mark IV
2. strana: technické vlastnosti: snímač
3. strana: technické vlastnosti: zaostrovanie a video
4. strana: osobné dojmy
5. strana: hodnotenie
Modelom Canon EOS 5D sa hovorí švajčiarsky nožík. Sú stavané tak, aby ste ich mohli zobrať všade, aby prežili aj tvrdé podmienky a aby boli použiteľné takmer na všetko. Rovnako aj 5D Mark IV, s jeho ideálnym rozlíšením, výbornou kvalitou obrazu, veľmi slušnou rýchlosťou ostrenia aj snímania, a zaujímavými možnosťami videa. To všetko v odolnom a premyslene vytvorenom tele. Dual Pixel zaostrovanie je úžasná vec, ktorá robí z dotykovej obrazovky silného pomocníka, skoro až ďalšieho člena tímu. Len na veľmi málo špecifických situácií by ste mohli potrebovať iný fotoaparát. Najpoužívanejší profesionálny fotoaparát sa týmto o triedu zlepšil, aj keď to tak na prvý pohľad nevyzeralo. Povinný upgrade.
- Obrazový výstup
- Vyhotovenie
- Výkon
- Video