Zaostrovanie a video
Zaostrovanie a sekvenčné snímanie
Len fotením cez live view sa fotograf neuživí, preto je dôležité ako funguje ostrenie pri použití cez hľadáčik. Tu máme opäť dobré správy, Canon vybavil svoje nové 5D takmer rovnakým systémom ako využíva ich vlajková športová loď 1D X Mark II. To je ten diabolský aparát za vyše 6 tisíc eur, ktorý stíha 14 fotiek za sekundu s priebežným ostrením. Nové 5D má takmer na chlp rovnaké parametre, líši sa len expozičným snímačom, ktorý má rozlíšenie 150 tisíc bodov (miesto dvojnásobného u 1 DX MkII). Toto je vlastne snímač s malým rozlíšením, ktorá v kombinácii so zaostrovacím systémom dokáže neustále sledovať scénu, stopovať v nej pohyb subjektu, či vyhľadávať tváre.
K tomu mu dopomáha 61 extra roztiahnutých zaostrovacích bodov, z toho 41 krížových. Pätica bodov v strede poskytuje extra precíznosť pri použití veľmi svetelných objektívov, teda od F2.8 dole, navyše ten úplne stredný bod je extra citlivý v slabom svetle a mal by byť schopný ostriť aj pri osvetlení EV -3 (to už toho cez hľadáčik moc nevidí ani fotograf). Automatické ostrenie funguje na všetkých bodoch aj pri použití objektívov so svetelnosťou F8, čo príde k veľkému úžitku pri použití teleobjektívu s telekonvertorom. Napríklad taká kombinácia 500 mm skla F4 s telekonvertorom 2x dáva výslednú clonu F8 a 5D MkIV s ňou zvládne ostriť skoro po celom zábere.
A ako to celé funguje? Je to jeden z najlepšie zaostrujúcich systémov, funguje extrémne rýchlo, ale v sledovaní tvárí nie je tak účinný, ako najväčší konkurent. Nikon 3D tracking systém je ešte o niečo lepší v tom, ako presne dokáže rozpoznať bližšie oko subjektu a potom ho automaticky udržať presne zaostrené aj keď rekomponujete scénu (Nikon však nemá také schopnosti ostrenia v live view). Toto je niečo, čo si práve všimnú hlavne testeri fotoaparátov, ktorí sú nútení zvykať si striedavo na rôzne značky – po prechode z Nikonu na Canon je jasné, kto má ostrenie o trošku lepšie. Ale naozaj len o trochu.
A čo sa týka rýchlosti, 5-déčko na tom nie je až tak dobre ako fotoaparáty na športy, zvládne len 7 záberov za sekundu, no aj to je pri takto vysokom rozlíšení úctyhodné číslo (Nikon D810, Sony A7R II, aj Canon 5DSR, skrátka všetci konkurenti stíhajú len 5). Pokiaľ vás vyložene neživí fotografovanie športov, zrejme vám to bude stačiť. V kombinácii s rýchlou kartou máte v podstate neobmedzený buffer JPG súborov, takže môžete držať spúšť, kým sa neminie miesto na karte. Pri fotení RAW už je to horšie, sekvencia sa pri plnej rýchlosti zastaví po 21 obrázkoch (teda po 3 sekundách).
Video
Canon EOS 5D Mark II je otcom videa na zrkadlovkách, je to ten prvý model, ktorý to všetko rozbehol, ktorý posunul možnosť točiť profesionálne vyzerajúce video o niekoľko cenových hladín nižšie. Aj preto sa od Mark IV čakali veľké veci. A dostali sme ich, len nie celkom tak, ako sa všeobecne očakávalo.
Rozlíšenie 4K. Je tu a vyzerá nádherne. Má o niečo vyššie rozlíšenie než štandardné televízne UHD (3840 × 2160), je tu použitý DCI štandard (4096 × 2160), ktorý vyzerá o niečo filmovejšie. Video však nie je možné robiť z celého snímača, používa sa len výrez s rozlíšením videa, čo dáva orezový faktor skoro 1,7. Takže pri nakrúcaní je snímač akoby menší než ten v APS-C zrkadlovkách, ale to nemusí byť až tak na škodu, veď tento rozmer mnohým filmotvorcom pripomenie formát Super 35. Lenže je to dosť limitujúce pri výbere objektívov. Ak totiž chcete nakrúcať scénu so širokým záberom povedzme 24 mm, orezanie snímača vám zo širokého urobí normálny objektív s ohniskovou vzdialenosťou cez 40 mm. Nie že by neexistovali vhodné objektívy aj na túto situáciu, natíska sa do mysle napríklad úžasný Canon EF 11-24 mm, ale je to ďalšia investícia navyše a v našom príklade aj dosť veľká.
Ukážka videoklipu nakrúteného pomocou Canon EOS 5D Mark IV v 4K.
Druhý háčik v 4K režime je zvolená kompresia videa. Používa sa Motion JPG, čo je formát, ktorý zaznamenáva každý frame videa ako JPG snímok, takže výsledné video má veľmi vysokú kvalitu a priamo vo fotoaparáte si môžete framy z videa ukladať exportovať ako 8,8 MPx fotky, čo sa hodí na kontrolu zaostrenia. Potiaľto fajn, problémom je ale veľkosť video súborov. Tie dosahujú 500 Mbps dátový tok, čo znamená, že pamäťová karta s kapacitou 32 GB vám vystačí zhruba na 8 minút videa. Nehovoriac o tom, že to musí byť veľmi rýchla karta, ideálne CF. Takže ak s 4D MkIV nakrúcate väčší projekt v 4K, pripravte si veľkú dávku trpezlivosti, kopírovanie aj spracovanie na počítači zaberie veľa času.
Ako s týmto modelom nakrúcajú profesionáli z Canonu.
Tieto háčiky ale neplatia pre stále najpoužívanejšie 1080p video, ktoré vyzerá taktiež veľmi dobre, je výrazne ostrejšie než videá z 5D Mark III, má krásne Canon farby a ponúka pokročilé kompresné algoritmy (All-I, IPB, IPB light). Plus ak by vám nestačil dynamický rozsah a chýbal C-log záznam, môžete využiť HDR režim. Ten sníma striedavo na kratšej a dlhšej expozícii a výsledok tónuje do jedného záberu s očakávateľným výsledkom – video s výborne exponovanými tieňmi aj svetlými časťami, ktoré však pri veľmi rýchlom pohybe trpí náznakmi „duchov“. To sú nejasné okraje predmetov či osôb, ktoré sa medzi jednotlivými expozíciami výraznejšie pohybovali.
Pracovný nástroj či hobby kamera?
Ak ste chceli pomocou 5D MkIV točiť profesionálne video, sú tu ešte ďalšie správy: okrem monitorovania audio úrovní nie je možné zapnúť na obrazovke žiadnych pomocníkov, nie je možné zaznamenať plochý profil s vysokým dynamickým rozsahom (C-flat) pre neskorší „colorgrading“, na externý HDMI rekordér je možné posielať maximálne 1080p video a snímač pri horizontálnom pohybe vykazuje dosť výrazný „rolling shutter“, teda nakláňanie vertikálnych línií. Je samozrejmé, že nie všetky chýbajúce funkcie sú celkom nutné, nie všetky vymenované problémy znamenajú stop. 5D MkIV dokáže produkovať úžasné video a v článku uvedené ukážky od Canonu sú toho dôkazom. Len musíte naozaj veľmi dobre vedieť, čo robíte, a na čo si dať pozor.
Aj v základnom nastavení ostrí 5D Mark IV veľmi rozumne: vyberie na zaostrenie tvár a nenechá sa rozpýtliť ani krátkym prekrytím iným objektom. Toto chovanie sa dá podrobne prispôsobiť.
Ale potom tu je sľubovaná funkcia, ktorá všetko vyššie spomínané otáča naruby – Dual Pixel AutoFocus. Spomínali sme ju podrobne na stránke o snímači a táto funkcia je ešte významnejšia a efektívnejšia pri videu. Práve tu prevádza svoju plnú silu, schopnosť udržať zvolený objekt zaostrený aj napriek jeho pohybu, či už hĺbkovému, alebo do strán. Dokáže si dokonca zapamätať objekt aj keď ho iný prekryje a nenechať sa tým rozptýliť, pričom toto chovanie si môžete prispôsobiť, no už továrenské nastavenie funguje pomerne dobre. Preostrovanie dotykom je samozrejmosťou a aby ste si mohli prispôsobiť filmový pocit z preostrovania, môžete si vybrať z 10 rýchlostných stupňov, podľa toho, či točíte akciu alebo premýšľavejšiu scénu. Nakrúcanie videa s dokonale zaostrenými subjektmi je vďaka tomu veľmi jednoduché a robí z Canonu EOS 5D Mark IV veľmi schopnú videokameru, napriek všetkým jeho obmedzeniam.
Aké sú alternatívy?
Ak je pre vás video priorita a fotenie veľmi nevyužívate, napriek chvále vás nasmerujeme skôr na iné modely. Panasonic GH5 a Sony A7R II vám zrejme poslúžia lepšie, aj keď ich automatické ostrenie nebude tak dokonalé ako u 5D MkIV. Ale ak naozaj túžite po krásnych Canon farbách a chceli by ste profesionálnejší nástroj na produkciu videa, existujú zaujímavé alternatívne produkty Canonu. Napríklad ich kamera EOS Cinema C100, ktorá má tiež dual pixel zaostrovanie, má nekomprimovaný výstup, plochý profil Canon log, ISO až do 80 tisíc a dáte na ňu všetky EF objektívy. Síce neponúka 4K rozlíšenie, ale zase je výrazne lacnejšia než 5D MkIV. A ak je 4k priorita, existuje EOS Cinema C300 Mark II, ktorá má všetko čo C100, plus navyše 4K záznam. Cena však je 13 tisíc eur. To len aby ste vedeli a pre skutočného filmára je to super nástroj.
1. strana: predstavenie Canon EOS 5D Mark IV
2. strana: technické vlastnosti: snímač
3. strana: technické vlastnosti: zaostrovanie a video
4. strana: osobné dojmy
5. strana: hodnotenie
Modelom Canon EOS 5D sa hovorí švajčiarsky nožík. Sú stavané tak, aby ste ich mohli zobrať všade, aby prežili aj tvrdé podmienky a aby boli použiteľné takmer na všetko. Rovnako aj 5D Mark IV, s jeho ideálnym rozlíšením, výbornou kvalitou obrazu, veľmi slušnou rýchlosťou ostrenia aj snímania, a zaujímavými možnosťami videa. To všetko v odolnom a premyslene vytvorenom tele. Dual Pixel zaostrovanie je úžasná vec, ktorá robí z dotykovej obrazovky silného pomocníka, skoro až ďalšieho člena tímu. Len na veľmi málo špecifických situácií by ste mohli potrebovať iný fotoaparát. Najpoužívanejší profesionálny fotoaparát sa týmto o triedu zlepšil, aj keď to tak na prvý pohľad nevyzeralo. Povinný upgrade.
- Obrazový výstup
- Vyhotovenie
- Výkon
- Video