Ak vám okolie tvrdí, že hraním hier len zabíjate drahocenný čas a mali by ste sa sústrediť na niečo lepšie, nenechajte sa len tak ľahko presvedčiť. Pokiaľ ste v hraní hier dobrý a váš nick už niečo v online komunite znamená, možno by stálo za to skúsiť to naplno. Časom to možno dotiahnete až na niektorý z prestížnych svetových herných turnajov.
História Intel Extreme Masters nie je dlhá a jeho ročníky ešte stále dokážeme spočítať na prstoch dvoch rúk. Budúci rok sa už bude musieť pridať aj noha, a teda aktuálne prebieha desiata sezóna herných turnajov IEM. Od roku 2006 prešiel turnaj, ktorý vznikol ako prestížna súťaž pre hráčov poriadny kus cesty. Rok predtým, ešte pod názvom Intel Friday Night Game, pozostával z turnajov v dvoch hrách, Counter Strike 1.6 a Warcraft III a odohral sa v piatich európskych mestách. Po Lipsku, Hamburku, Paríži, Moskve a Stockholme vyvrcholil prvý ročník v Hannoveri na veľtrhu CeBIT.
V roku 2007 sa Intel Extreme Masters dostal aj za oceán do Los Angeles a pribudla v tom čase najobľúbenejšia online hra World of Warcraft. Ďalšie roky sa niesli v zvyšovaní počtu turnajov a pridávaní herných titulov, v roku 2010 pribudol Quake Live a konal sa aj špeciálny turnaj DotA. Rok 2010 bol pre IEM dôležitý, pribudla hra StarCraft 2, ktorá je v programe turnajov dodnes a vznik streamingovej platformy Twitch.tv sprístupnil online sledovanie zápasov pre hráčov na celom svete.
V jednotlivých ročníkoch hry pribúdali, ale aj ubúdali, v roku 2012 vypadol z programu Counter-Strike 1.6 no v rovnakej sezóne pribudla League of Legends. Do Katovíc sa turnaj IEM dostal počas svojej ôsmej sezóny v roku 2014 kedy sa do programu zaradil CS:GO. Turnaj IEM v Katoviciach bol obrovským úspechom a na celom svete ho sledovali milióny hráčov.
Ak rátame aj aktuálnu sezónu a všetky jej podujatia, tak počas desiatich sezón sa v rámci IEM spolu uskutočnilo a ešte uskutoční 56 akcií so statusom turnaja alebo svetového šampionátu, na ktorých sa rozdá dovedna viac ako 4,5 milióna USD. Zaujímavou témou tlačových konferencií bol aj doping. S tým ako rastú dotácie jednotlivých turnajov sa stáva z esports celkom slušný biznis, v ktorom vzniká priestor aj pre ovplyvňovanie zápasov či používanie nedovolených pomôcok. ESL sa preto snaží turnaje profesionalizovať a podchytiť javy ako je doping, či predávanie zápasov. ESL vytvorila dokonca platformu Esport Integrity Coalition, ktorá má za úlohu sa na nekalé praktiky hráčov v progamingu zamerať.
Základným posolstvom tohtoročného IEM v Katoviciach však bolo heslo „We are all gamers“. Všetci sme hráči a vyrovnávanie rozdielov je celosvetovo aktuálnou témou. A tak aj Intel v spolupráci s ESL podporuje po celom svete množstvo regionálnych turnajov a tímov, pričom predpokladom je, že pribúdať bude najmä tých ženských. V najbližšej dekáde by sme tak mali vidieť viac turnajov čisto ženských tímov ale aj zmiešané tímy, kde by mohli skúsené hráčky vnášať do hry svoje kvality. Intel chce ženské tímy podporovať v ešte väčšej miere, aby sa mohli viac sústrediť na progaming a menej riešiť každodenné existenčné problémy, v programe Intel Extreme Masters bol zaradený aj čisto ženský turnaj v CS:GO.
Horúce železo a kvalitné riadiky kam len oko dovidí
Ak by bol takýto turnaj len o hraní hier, bola by to premárnená príležitosť pre výrobcov ukázať svoj najnovší hardvér, ktorý k hrám a hráčom neodmysliteľne patrí. V priľahlom výstavisku susediacom s katovickou Spodek arénou preto nechýbali stánky všetkých dôležitých výrobcov hardvéru a gamingových periférií. Na vlastné oči sa dali pozrieť a na vlastné prsty ochytať najnovšie i osvedčené modely herných klávesníc, myší, podložiek ale aj pohodlných herných kresiel. Zo zástupcov poctivého „ťažkého železa“ nechýbali MSI, ASUS či Gigabyte, ktorí na svoje stánky priniesli ukážku svojho hardvéru v podobe základných dosiek, grafických kariet, či herných notebookov. Väčšina vzoriek sa dala priamo na mieste vyskúšať a aj zakúpiť.
Na každom rohu boli pripravené vyladené herné zostavy s perifériami od Razer, Steelseries, Roccat, čakajúce len na to, aby ich návštevníci mohli zahriať či už niektorou z turnajových hier, alebo jedným z mnohých obľúbených online titulov. Záujem bol vysoký a všetky stroje boli permanentne obsadené, no aj pre menej aktívnych hráčov bol pohľad na množstvo špičkového hardvéru a prvotriednych periférií pohladením duše aj v preplnenej a hlučnej výstavnej hale.
Staršie ročníky potešil zrejme najviac retrokútik s klasickými šedivými Pentium I bedňami, na ktorých bežali klasiky ako Quake či prvý Warcraft. Na výstavisku a dali kúpiť aj dresy esports tímov, figúrky hrdinov z počítačových hier alebo súčasti kostýmov hrdinov. Cosplay na tento druh akcií jednoducho patrí a pri stánkoch a v dave medzi ľuďmi sa dali stretnúť počítačoví hrdinovia, najčastejšie z League of Legends.
Finálové turnaje
Finálový zápas v Heroes of the storm bol prekvapivo jasnou záležitosťou tímu Dignitas, ktorí vo finále porazili Myinsanity 3:0 a odniesli si 25 000 USD. Turnaj v hre League of Legends sa niesol v podobne jednoznačnom duchu, aj keď už nešlo o žiadne prekvapenie, kórejský tím SK Telecom T1 nenašiel v playoff pavúkovi konkurenciu a aj vo finále rozdrvil Fnatic celkom jednoznačne v pomere 3:0. Len pre ilustráciu kórejskej dominancie; poslednú mapu tím Fnatic vzdal. SK Telecom T1 vyhral 50 000 USD.
Finále v Starcraft II si uchmatol asi najväčší favorit, Juhokórejčan Polt. Jeho Terrani sa vo finále postavili proti Zergom za ktorých hral Nór Snute. Polt zvíťazil 4:2, pričom najmä posledná mapa zápasu vzbudzovala v hľadisku arény najväčšie vzrušenie. Z Katovíc si odniesol 35 000 USD.
Svoj turnaj majú na Intel Extreme Masters aj ženské tímy. Tento rok si na pohár a odmenu 15 000 USD siahli členky prevažne švédskeho tímu WeRunThisPlace po z ich strany hladkom priebehu finálového pavúka.
Osem finalistov si svoje sily zmeralo v záverečnom turnaji v hre Heartstone. V rámci ESL sme tento turnaj videli v Katoviciach už po tretí krát, „digitálne karty“ sa stávajú stále obľúbenejšie, o čom svedčí aj zaplnené hľadisko. V tomto roku sa víťazom turnaja stal AKA Wonder, spomedzi všetkých finalistov asi najskúsenejší hráč tak potvrdil svoje kvality. Heartstone hrá na celom svete zhruba 20 miliónov hráčov, ktorí si obľúbili jednoduché pravidlá, variabilitu samotnej hry s malým prvkom náhody a to všetko v prívetivom a vydarenom grafickom prostredí.
Divácky najviac atraktívny bol turnaj Counter Strike, ktorý vyvrcholil sobotným finále medzi brazílskym tímom Luminosity Gaming a švédskymi favoritmi Fnatic. Dokonale pripravené finálové pódium s nápaditým dizajnom bolo priestorom pre veľkolepú šou, ktorá by sa mohla merať s atmosférou exhibičných zápasov veľkých kolektívnych športov. Nechýbal živý komentár, vstupy a analýzy herných situácií v prestávkach medzi mapami a veľký pohár pre víťaza. Najmä začiatok zápasu sľuboval napínavý boj kedy Fnatic stiahli náskok súpera z 12:3 na 15:15 a dotiahli mapu do predĺženia, v ktorom zvíťazili. Tesný priebeh mala aj tretia mapa, ktorú rovnako v predĺžení vyhrali Švédi a po výsledku 3:0 si z Katovíc odniesli 300 000 USD.
O rastúcej popularite svedčí nielen celkový počet návštevníkov ale aj atmosféra play-off zápasov. V roku 2015 prišlo do arény Spodek celkovo vyše 400 000 ľudí, z toho každý štvrtý v priebehu týždňa Intel Extreme Masters. Finále CS:GO sledovalo naživo priamo v aréne viac ako 10 000 divákov, na internetovom online streame ich bolo pripojených vyše 1,5 milióna.
Atmosféra na turnaji je fantastická, diváci oblečení do dresov svojich obľúbených tímov v aréne počas zápasov skandujú a rozťahujú obrovské transparenty. Najväčší fanúšikovia sú schopní stanovať pred arénou aby sa dostali včas k lístkom, či postávať pri plote oddeľujúcom fanúšikovskú zónu a čakať hodiny na podpis svojho obľúbeného hráča. Profesionálne tímy majú prvotriedne zázemie, vlastné obytné autobusy, ktorými chodia na turnaje, trénerov a obslužný personál. A čo je nemenej dôležité pre porovnanie so „skutočnými“ športovými hviezdami je fakt, že dokážu zarobiť desiatky až stovky tisíc dolárov ročne (nerátajúc príjmy od sponzorov) len na turnajových dotáciách. Napríklad švédsky tím Fnatic doposiaľ zarobil vyše dvoch miliónov dolárov, a to iba na Counter Strike turnajoch.
Do budúcna to má zdá sa esport biznis dobre rozohraté. Ich aktuálna spádová veková zóna je síce 15-25 rokov, no o desať rokov budú vrstvou ľudí so zaujímavým kapitálom v rukách a hranie hier sa môže dostať do popredia ako forma zábavy veľmi rýchlo. Možno to ťažko pochopí generácia dnešných 50-60tnikov (a azda aj mladších), no aj tí ako deti naháňali po uliciach loptu a keď vyrástli chodili ako „veľkí“ na tribúny na futbal. Nie je to síce dokonalá analógia, no možno dnešní násťroční budú chcieť o desať-dvadsať rokov chodiť na štadióny pozerať sa na zápasy svojich obľúbených esport tímov a v rukách budú držať peniaze. A zdá sa, že ich nebude ich málo, možno sa dočkáme aj televíznych staníc, ktoré budú venované výhradne esport ligám a turnajom a namiesto futbalovej Ligy majstrov tak počas sezóny v strede každého druhého týždňa zasadnú milióny divákov k celkom inej, virtuálnej zábave.