Výsledky predaja Toyoty v Európe v roku 2020 opäť potvrdili, že rozhodnutie spred viac ako 20 rokov vytvoriť mestské auto podľa vkusu a očakávaní európskych zákazníkov bolo zásahom do čierneho. Yaris predstavoval viac ako jednu pätinu (20,9 %) všetkých automobilov, ktoré v uplynulom roku opustili európske showroomy Toyoty a jeho podiel v segmente B sa zvýšil na 8,4 %.
V druhej polovici minulého roka debutovala nová generácia modelu Yaris. Predstavila najrozsiahlejšiu sadu prvkov aktívnej bezpečnosti, hybridný pohon štvrtej generácie a novú štruktúru na platforme TNGA, ktorá vďaka pevnej karosérii, odpruženiu a nízko položenému ťažisku zabezpečí väčšiu stabilitu v zákrutách a športovejší pocit z jazdy. Novinkou je aj centrálny airbag medzi sedadlom vodiča a spolujazdca. Yaris je druhým mestským modelom s týmto riešením v Európe a prvým, ktorý má tento airbag v štandardnej výbave. Podľa všetkého nový model presvedčil, pretože počet objednávok prekročil súčasnú výrobnú kapacitu.
Rok 2020 bol plný výziev
Ťažkosti spojené s pandémiou zasiahli aj výrobcov automobilov. Opakujúci sa lockdown, dočasné zatváranie showroomov a výrobných závodov, obmedzenia na hraničných prechodoch aj v rámci EÚ vyústili do prudkého poklesu dostupnosti a predaja automobilov.
„V polovici marca sa koronavírus rozšíril do celej Európy. Preto sme sa 18. marca rozhodli zastaviť prácu vo všetkých našich továrňach, čo bola reakcia na nárast počtu infekcií a prudký pokles predaja nových automobilov. O päť týždňov neskôr bola Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) prvým závodom, ktorý obnovil výrobu, ale za prísnych bezpečnostných opatrení prijatých v spolupráci so zamestnancami a odbormi. Všetci mali maximálny záujem na opätovnom naštartovaní montáže Yarisu a príprave výrobnej linky jeho novej generácie,“ povedal Marvin Cooke, viceprezident Toyota Motor Europe, ktorý dohliada na továrne v celej Európe.
Výroba Yarisu v duchu kaizen
Tretiu generácia modelu v továrni vyrábali, aj keď začali pripravovať montážne linky pre nový automobil. Dôkladná rekonštrukcia závodu a zavedenie úplne nových technológií TNGA nenarušili výrobný proces existujúceho modelu.
Je zaujímavé, že moderné technológie spojené s novou globálnou architektúrou TNGA vôbec neznamenajú výraznejšiu automatizáciu. Podľa Japoncov by sa roboty a automatizácia mali zavádzať iba tam, kde zlepšujú kvalitu automobilov. Srdcom výrobného systému Toyota aj naďalej zostávajú kvalifikovaní zamestnanci všade tam, kde ich skúsenosti a schopnosti prispievajú ku kvalite vozidiel.
Existujú situácie, v ktorých sa roboty naozaj osvedčia. Dobrým príkladom je lakovňa vo francúzskej továrni Toyoty. Vzhľadom na to, že veľa európskych zákazníkov si vyberá model Yaris v dvojfarebnom prevedení karosérie, sústredila sa automobilka na čo najefektívnejší proces nanášania dvoch farieb laku. Nárast počtu robotov mal za následok, že auto prechádza lakovňou iba raz, a nie dvakrát. Súčasne bolo zavedené nanášanie ďalšej vrstvy na ochranu podvozku pred koróziou, čo takisto robia roboty.
Lepšie využitie výrobných priestorov
Francúzska továreň, v ktorej sa Yaris vyrába, zaberá 180 km2. Už na začiatku sa rozhodlo, že závod sa nebude rozširovať, a preto aj po 20 rokoch vyniká z hľadiska efektívnosti využitia priestoru. Situácia sa nezmenila ani po zavedení výroby nového Yarisu. Na jeho montáž sa používa viac kompozitných dielov, ktoré vyrábajú v rovnakom závode. Vďaka tomu môže spoločnosť lepšie kontrolovať ich kvalitu, znížili sa náklady na dopravu a logistiku, ako aj s tým súvisiace emisie a spotreba energie. Rovnako to pomôže TMMF dosiahnuť nulové emisie už v roku 2040, čo je o 10 rokov skôr, ako určuje cieľ globálnej stratégie Toyota Environmental Challenge 2050.
Je to európske auto
Hoci je Yaris autom japonského výrobcu, tento model bol od začiatku spojený s Európou. Koncom 90. rokov sa Toyota rozhodla ukončiť výrobu modelu Starlet. Potom padlo rozhodnutie, že jej nástupca by mal vzniknúť v Európe, kde sa autá segmentu B tešia veľkej obľube. Konkurencia je však tvrdá a zákazníci obzvlášť nároční. Dizajn nového modelu Yaris, ktorý debutoval na autosalónoch v roku 1999, vypracovalo dizajnérske štúdio Toyoty ED2. Bolo to prvé auto navrhnuté týmto tímom. Vzhľad auta, ako aj jeho jazdné vlastnosti a vlastnosti odpruženia a bŕzd boli prispôsobené preferenciám Európanov. Od roku 2001 sústredili výrobu v továrni TMMF v meste Valenciennes na severe Francúzska. Štúdio ED2 a TMMF stoja za všetkými štyrmi generáciami Yarisu a do decembra 2020 vyšli z francúzskeho závodu až 4 milióny kusov.
Továrne v Európe
V januári 2021 oslávila továreň vo Valenciennes svoje 20. výročie. Po dvoch desaťročiach prišiel čas na zmenu. Do výroby pribudne aj druhý model, a to mestský crossover Yaris Cross, postavený na rovnakej platforme GA-B zo série TNGA ako klasický Yaris. Výrobná kapacita závodu sa tak zvýši na 300 000 automobilov ročne. Zároveň bude v tomto roku spustená aj druhá výrobná linka modelu Yaris v závode Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíne, ktorej jediným majiteľom sa stala Toyota v januári.
Pri výrobe Yarisu hrá dôležitú úlohu aj Poľsko. Motory a prevodovky pre tento model sa vyrábajú v Toyota Motor Manufacturing Poland v Dolnom Sliezsku. Ešte v priebehu tohto roka sa začnú do nového modelu Yaris Cross vo Valenciennes montovať komponenty z poľských tovární.