- Slováci najčastejšie vyrážajú na krátke výlety po Európe
- Medzi 20 najobľúbenejšími destináciami sú aj USA, Thajsko a Izrael
- V prípade krátkych letov je medziročný nárast cien leteniek najmenší
Minimálne štvrtina Slovákov sa počas tohtoročnej zimy chystá do zahraničia. Takmer 40 % z nich plánuje stráviť svoju dovolenku tradične – v lyžiarskych destináciách, 34 % sa chystá k moru a takmer polovica (47 %) chce navštíviť vianočné trhy*. Najpopulárnejšou destináciou v období Vianoc a Nového roka je podľa rezervačných dát Kiwi.com jednoznačne Veľká Británia, konkrétne Londýn. Z údajov Kiwi.com tiež vyplýva, že 60 % cestujúcich preferuje skôr kratšie výlety v rozmedzí štyroch dní až dvoch týždňov.
Okrem Veľkej Británie patria medzi najčastejšie rezervované destinácie na Kiwi.com na najbližšie týždne Španielsko, Taliansko, Dánsko, Holandsko, Belgicko a Portugalsko. Spoločne s týmito európskymi destináciami sú v top dvadsiatke aj diaľkové lety do Thajska, Spojených štátov amerických či Spojených arabských emirátov. Priemerná cena dlhých letov sa pritom v porovnaní s minulým rokom takmer zdvojnásobila. V prípade letov na krátke vzdialenosti je cenový rozdiel menší – medziročný nárast predstavuje zhruba 64 %.
Dáta Kiwi.com ďalej ukazujú, že 59 % Slovákov aktuálne hľadá lacnejšie dovolenkové destinácie alebo si skracuje dĺžku dovolenky, pravdepodobne v dôsledku pretrvávajúcej inflácie. „Domnievame sa, že aj z týchto dôvodov sú celoeurópskym trendom bližšie destinácie. Španielsko, Taliansko a Spojené kráľovstvo stoja v čele rebríčku v rámci celej Európy. Z celosvetového pohľadu sú najobľúbenejšími destináciami Spojené štáty, Thajsko a ďalej opäť Taliansko a Španielsko,“ komentuje aktuálny trend Eliška Řezníček Dočkalová, riaditeľka Customer Experience v Kiwi.com s tým, že najčastejšími „vianočnými cestovateľmi“ sú už tradične Američania, Taliani, Briti a Španieli.
*Prieskum uskutočnila agentúra STEM/MARK v októbri 2022 v 5 krajinách regiónu CEE (Česká republika, Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko). Reprezentatívna vzorka v SR: N= 1008 respondentov (18-59 rokov), ktorí za posledných 6 rokov aspoň dvakrát vycestovali do zahraničia, metóda: online prieskum.