Môžete zohnať zaujímavý stroj za prijateľnú cenu, ale niekedy je otázna kvalita a chýba záručný servis.
Rôzne čínske e-shopy sa pre mnohých z nás stali lacnou alternatívou pre nákupy rôznych vecí, väčšinou kadejakých drobností za jednotky či desiatky eur. V týchto internetových obchodoch sa ale dajú, samozrejme, kúpiť i drahšie predmety. V tomto článku si povieme o jednom konkrétnom sortimente, ktorým sú elektrokolobežky, a priblížime si výhody a nevýhody takéhoto nákupu.
Cena a dostupnosť špecifických modelov
Čo iné môže byť prvou výhodou, ak nie cena. Tá by mala byť, pochopiteľne, nižšia a pre zákazníka výhodnejšia než v našich e-shopoch či dokonca kamenných predajniach. Neplatí to ale vždy.
Ako príklad môžeme uviesť kolobežku Kugoo Kirin M4, ktorá sa v čínskom e-shope Banggood aktuálne (marec 2023) predáva za 548 eur, pričom na slovenskom vyhľadávači cien ju nájdeme za 560 eur, takže úspora je v tomto prípade úplne zanedbateľná. U jej väčšej sestry Kirin M4 Pro je dokonca situácia obrátená, v jednom slovenskom e-shope sa dá kúpiť o viac ako 60 eur lacnejšie.
Treba však mať na pamäti, že cenu v čínskych e-shopoch ešte môžu znížiť rôzne zľavové kupóny, ktoré sa dajú získať napríklad na rôznych špecializovaných facebookových stránkach, ponúkajúcich „akciový“ čínsky tovar.
Celkovo sa dá povedať, že v tejto cenovej kategórii sa kúpa elektrokolobežky z Číny až tak nevyplatí, aspoň teda nie v súčasnosti. Zaujímavé sú až modely okolo tisíc eur a vyššie, kde napríklad Banggood.com predáva kolobežky značiek ako Laotie či Boyueda. Tie sa na Slovensku oficiálne nepredávajú, takže čínske obchody sú v tomto prípade jedinou alternatívou. Ideálne, keď kolobežky dodávajú z európskych skladov, čo znamená doručenie spravidla do týždňa a bez ďalších dodatočných poplatkov.
Ide skutočne o výkonné dvojmotorové stroje schopné ísť rýchlosťou aj vyše 70 km/h. Ak by ste kupovali stroj s podobnými parametrami na Slovensku, zaplatíte aj dvoj- či možno trojnásobok danej ceny. V tomto prípade sa teda z hľadiska ceny kúpa oplatí.
Samozrejme, mnohí si položia otázku, či nie je nebezpečné kupovať takú drahú vec z Číny a či nemôžu prísť o peniaze. Pri tých najznámejších čínskych e-shopoch by to hroziť nemalo. Platba navyše zväčša prebieha cez PayPal, čo je ešte ďalšia úroveň ochrany kupujúceho.
Otázna kvalita a absencia klasickej záruky
Nižšia cena takýchto modelov je ale vykúpená otáznejšou kvalitou čínskych kolobežiek. Nie tak dávno rezonoval na fórach pre kolobežkárov problém s batériami, ktoré nedosahovali uvádzanú kapacitu a pri vyššej záťaži sa počas jazdy vypínali. Pochopiteľne, určite neplatí, že čínska kolobežka je šmejd, ktorý sa po pár desiatkach kilometrov pokazí, ale kvalita proste niekedy je rôzna a môže sa líšiť kus od kusu.
Ak máte šťastie na nekazivý kus, tak si môžete gratulovať k dobrej kúpe, ale ak vyvstane nutnosť uplatniť záruku, nastávajú isté komplikácie. Nie je totiž možné poslať kolobežku do servisu, tie v Európe čínski predajcovia nemajú. Jedinou možnosťou je poslanie náhradného dielu, ktorý si musíte namontovať buď sami, alebo využiť služby niektorého zo špecializovaných servisov, čo nebude zadarmo.
Aj samotná reklamácia je zložitejšia ako v slovenskom e-shope. Čínsky obchod totiž bude požadovať, aby ste závadu natočili na video a nahrali ho na YouTube ako dôkaz, že na kolobežke je skutočne niečo pokazené. Niekedy (ako v prípade spomínaných batérií) príde možno na rad aj určité vykrúcanie, keď sa čínsky e-shop bude vyhovárať, že v skutočnosti nejde o chybu. Na druhú stranu musíme zdôrazniť, že pri našej reklamácii batérie ju nakoniec uznali, hoci komunikácia trvala celé týždne.
Dlhé čakanie
Aj pri úspešnej reklamácii treba rátať s jedným zádrheľom. Ako sme spomínali, kolobežky sú zväčša dodávané z čínskych skladov, čo znamená, že ich doma máte o pár dní. Lenže náhradné diely sú už dodávané z Číny a ich dodanie odtiaľ môže pokojne trvať dva-tri mesiace.
Aktuálne riešime podobný problém so spomínanou batériou, kde nám vlani v lete síce čínsky e-shop uznal reklamáciu a prisľúbil zaslanie novej, ale tá nám do zimy neprišla. Potom sme na to pozabudli a spomenuli sme si na celú záležitosť až teraz na jar, keď sa opäť dá jazdiť na kolobežkách. Našťastie, predajca v tomto prípade ihneď priznal, že na jeho strane došlo k pochybeniu a batériu prisľúbil poslať.
Treba byť kutil
Ak si aj kúpite čínsku kolobežku, ktorá nemá žiadnu poruchu, neznamená to, že sa v nej nebudete musieť trochu vŕtať. Čínske kolobežky totiž trochu pripomínajú socialistické autá, kde boli vodiči akosi zvyknutí, že niektoré veci si museli „doštelovať“ sami.
V prípade kolobežiek to môže byť napríklad svetlo u Kugoo Kirin M4 Pro, do ktorého pri väčších nerovnostiach naráža predný blatník, alebo nijako nechránený zadný tlmič u Laotie Ti30, na ktorý koleso hádže všetku špinu. Toto nie sú veci na reklamáciu, ale hnevajú, keďže čínski výrobcovia si evidentne s predprodukčným testovaním nedali veľa práce. Zostáva teda len byť domáci majster a takéto drobnosti si dorobiť sám.
Naopak, výhodou je, že Číňania sa s nejakým legislatívnym obmedzením rýchlosti kolobežiek na 25 km/h nijako netrápia. Zatiaľ čo u nás kupované modely treba neraz softvérovo či hardvérovo odblokovať, čínske kolobežky idú 70 i viac kilometrov za hodinu priamo z výroby.
Záver
Kúpa kolobežky z Číny môže byť dobrou voľbou, ak vopred rátate s možnými rizikami a ste zmierení so skutočnosťou, že nedostanete plný záručný servis ako na Slovensku. Ak však chcete mať istotu dvojročnej záruky a nemáte chuť riskovať komplikácie so zložitou opravou, vtedy je pre vás vhodnejší nákup elektrokolobežky na Slovensku.
Zdroj: vlastné
Prečítajte si tiež: