4. decembra predstavila automobilka Lamborghini celému svetu nové a jediné SUV v jej portfóliu, ktoré nesie označenie URUS

Že ide o automobil od Lamborghini je poznať na prvý pohľad, ostré línie a agresívny postoj hovorí za všetko. URUS je, subjektívne, úplne iný, ako väčšina konkurencie. Ostré línie, obrovská „papuľa“ so svojráznymi krivkami, výrazný difúzor zadného nárazníka a úzke predné i zadné svetlomety ho robia skutočným dravcom na ihrisku, ktoré doteraz patrilo Cayenu, Bentayge, RXku, GLEčku alebo X6ke.

URUS ale nie je celkom prvým SUV od automobilky Lamborghini. V 80-tych rokoch bolo vyrobené Lamborghini LM002 (vyrábané v rokoch 1986 až 1992), ktoré malo slúžiť ozbrojeným zložkám. Napokon sa však jeho osud zvrtol a toto robustné vozidlo skončilo v rukách známych osobností, celebrít a narkobarónov.

Ak vás automobily Lamborghini zaujímajú, tak si budete určite pamätať, že pred piatimi rokmi bol uvedený zaujímavý koncept s totožným pomenovaním – URUS. Na ten sa však postupne zabudlo, ale vývoj pokračoval. Novinka je síce trošku odlišná, ale ako uviedol šéfdizajnér značky Lamborghini, Mitja Borkert, veľká časť inšpirácie pochádza práve z tohoto konceptu.

Dnes je však realita iná a URUS bude, povedzme, že sériovo vyrábané SUV pre najnáročnejších, ale aj veľmi bohatých ľudí. Prví zákazníci sa nového Lamborghini URUS dočkajú na jar 2018. Automobilka má v pláne ročne vyrobiť 3500 kusov, čo zdvojnásobí jej aktuálnu produkciu. Vzápätí je to aj moment, kedy bude mať táto automobilka po veľmi dlhej dobe v ponuke tri modelové rady súčasne (do štandardnej ponuky sa nepočítajú rôzne limitované edície).

Ďalším dôležitým faktom je, že konečne si budú môcť dopriať zlatého talianskeho býka aj objemnejší a váhovo neštandardný ľudia, čo sa o Aventadore alebo Huracáne povedať nedalo. URUS je veľké SUV, ktoré má na pomery automobilky nadštandardne vdušný interiér, pričom si zachováva množstvo prvkov a dizajn ostrých súrodencov.

Prejdime k samotnému vozidlu, ktoré je úžasné alebo skôr k tomu, čo ponúka. Áno, vyvoláva v nás veľmi príjemnú emóciu a to sme ho videli (zatiaľ) iba na obrázku. Lamborghini v tomto prípade vsadilo na dvomi turbami dopovaný motor a atmosferické 10 a 12 valce necháva súrodencom. URUS poháňa 4-litrový (3996 cm3) Bi-Turbo 8-valec s výkonom 478 kW (650 konských síl) a krútiacim momentom 850 Nm. Ten je v plnej sile k dispozícii od 2250 až do 5500 ot/m. Motor je spriahnutý s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a nechýba ani inteligentný pohon všetkých kolies s dynamickým rozposielaním krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá podľa potrieb (Typ – Torsen).

Váha vozidla je 2200 kilogramov a automobilka Lamborghini tvrdí, že URUS má najlepší pomer hmotnosti a výkonu na trhu. Dodajme, že URUS má vo výbave aj natáčanie zadných kolies, čo nasvedčuje tomu, že bude skutočne obratný. Natáčanie zadných kolies si prepožičal z Aventadoru S. U prémiovej triedy sú už štandardom adaptívne tlmiče, ale aj vzduchový podvozok. Vďaka „vzduchu“ je možné zmeniť svetlú výšku vozidla z hodnoty 158 mm na celých 248 mm, čo pomôže najmä v teréne.

„Ešte niekoľko zaujímavostí: zrýchlenie z 0 na 100km/h = 3,6 s, zrýchlenie z 0 na 200 km/h = 12,8 s, max, rýchlosť = 302 km/h, brzdná dráha zo 100 na 0 km/h = 33,7 m.“

Dôležitou súčasťou „predátora“ sú jazdné režimy, ktoré prispôsobujú celkové správanie a agilitu vozidla. V ponuke je ich celkom 6 a každý je jedinečný. Menič alebo selektor jazdných režimov má názov – ANIMA. STRADA – režim pre bežnú jazdu / SPORT – režim zameraný na športovú jazdu / CORSA – najostrejší režim určený najmä na okruhy / NEVE – off-road režim na klzké, blatisté a zasnežené povrchy / TERRA – klasický off-road režim /  SABBIA – off-road režim určený do piesku. Otázkou na zamyslenie je, koľko URUS-ov sa reálne do terénu dostane.

Výbava a spracovanie interiéru sa veľmi podobá na súrodencov, akurát v objemnejšom prevedení. Nemožno však povedať, že ide o klasický interiér bežného SUV, to nie! URUS „páchne“ luxusom z každej strany a Šejkom z Dubaja sa bude dozaista páčiť. Do výbavy možno zahrnúť bežné súčasti, ako head-up displej, audio systém Bang&Olufsen s 21 reproduktormi, TV tuner, dvojicu veľkých displejov pre zadných pasažierov a mnoho iného.

V konfigurácii si môže zákazník vybrať aj to, či bude vozidlo 5 alebo 4 miestne. Po nahliadnutí do batožinového priestoru sa vám nepodlomia kolená ako z českého Kodiaqa, ale sklamaný určite nebudete. V 4 miestnej konfigurácii je jeho objem 574 litrov a v 5 miestnej konfigurácii to je až 616 litrov. Po sklopení zadných operadiel sa dostávame na hodnotu 1596 litrov, čo je viac než dosť na niekoľko škatúľ s Dom Pérignon P3.

„Rozmery vozidla: dĺžka – 5122 mm / šírka – 2016 mm / výška – 1638 mm / rázvor – 3003 mm / váha – 2200 kg.

URUS nebude zaostávať ani z pohľadu technológií. V ponuke je množstvo asistenčných systémov, aktívne držanie v jazdných pruhoch, adaptívny tempomat, sledovanie mŕtveho uhľa, parkovací režim a mnoho iného. V skratke, URUS ponúkne autonómnu jazdu druhého stupňa.

Zlatý býk zo Sant’Agaty sa ukázal ako plnohodnotné SUV, ktoré šliape na krk všetkým koncernovým kamarátom, ale aj tej najluxusnejšej konkurencii. K dispozícii bude v prvom kvartáli roka 2018, za cenu okolo 204 000 eur. Cena sa však môže v závislosti od trhu a výbavy meniť.

Ak by ste mali záujem o Lamborghini URUS a nemáte 204 000 eur, tak niekoľko kusov je ihneď k dispozícii za cenu 270 eur (v mierke 1:18).

Zdroj: lamborghini.com

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE