V prípade oboch modelov ide o robustné, priestranné rodinné auto pre 7 osôb so zvýšeným zavesením kolies a pohonom 4×4. Každé z nich má výkon viac ako 200 koní a utiahne aj veľký príves. Čo majú spoločné a v čom sa odlišujú?
Highlander je v súčasnosti najväčším modelom v európskej ponuke Toyoty. Rodinné SUV s tromi radmi sedadiel je takmer 5 metrov dlhé, bezmála 2 m široké a váži cez 2 tony. Land Cruiser je o 126 mm kratší, o 45 mm užší, ale takmer o 100 kg ťažší.
Highlander je postavený na platforme TNGA, ktorá je ľahká a veľmi tuhá, s nízkym ťažiskom. To znamená, že napriek svojim rozmerom a hmotnosti sa auto ovláda rovnako ľahko ako menšie vozidlo. Pomáha v tom aj elektronika – nielen systémy podporujúce riadenie, brzdenie či odpruženia, ale aj asistent rozjazdu do kopca, asistent stability prívesu, balík aktívnych bezpečnostných systémov Toyota Safety Sense druhej generácie, systém na detekciu prekážky, 360-stupňová kamera či digitálne spätné zrkadlo s farebným displejom. Za plynulú, tichú a úspornú jazdu vďačí Highlander hybridnému pohonu s automatickou prevodovkou. Je založený na menšom, 2,5-litrovom motore, ale ten podporujú dva elektromotory, predný aj zadný. Vďaka tomu je výkon celého systému 248 k a na stovku zrýchli za 8,3 s.
Čistokrvný offroad
Land Cruiser je označovaný ako SUV, a podľa americkej nomenklatúry by to bolo správne, ale v Európe sme zvyknutí tento názov používať pre autá so samonosnou karosériou, ktoré vzhľadom a vlastnosťami nadväzujú na terénne autá. Pre nás to nie je SUV-čko, ale čistokrvný offroad. Jeho konštrukcia je založená na ráme, vďaka čomu má bližšie k nákladným vozidlám ako osobným automobilom. Rámová platforma je východiskovým bodom pre skvelé terénne schopnosti tohto auta, ku ktorým prispieva aj nezávislé zavesenie veľkých kolies, terénne pneumatiky a stály pohon 4×4 s hriadeľom a prídavnou prevodovkou. Jazdu v náročnom teréne umožňuje silný motor s krútiacim momentom dosahujúcim 500 Nm v nízkych otáčkach. Vďaka tomu bez námahy stúpa do kopca, vyviazne z piesku aj z blata. Na diaľnici by sme však rýchlostné rekordy nemali očakávať aj napriek objemu motora 2,8 l a výkonu 204 k. Land Cruiser s manuálnou prevodovkou zrýchli na stovku za 9,9 s a s automatickou prevodovkou za 11,2 s.
Highlander má pohon všetkých štyroch kolies, ale nie je to žiadne terénne vozidlo. Môže za to samonosná konštrukcia založená na platforme TNGA, ktorú nájdeme aj pri modeloch ako sú Yaris Cross, Toyota C-HR, RAV4, či osobných automobiloch od Yarisu až po Camry. Vďaka nej sa auto ovláda rovnako ľahko a spoľahlivo. Presnosť riadenia a stabilita v zákrutách sú výsledkom veľmi tuhej karosérie a použitia viacprvkového zavesenia kolies na zadnej náprave.
Ako sa správajú na vozovke a v teréne?
Ďalším výrazným rozdielom medzi Highlanderom a Land Cruiserom je typ pohonu všetkých kolies. Ako sme spomenuli, Land Cruiser má mechanický stály pohon 4×4, typický pre SUV. Pri modeli Highlander je prenášaný systémom AWD-i, typickým pre hybridy Toyoty. Prednú nápravu poháňa hybridný systém pozostávajúci z benzínového motora, elektromotora poháňaného trakčnou batériou a generátorom, zatiaľ čo pri zadnej náprave pracuje ďalší prídavný elektromotor. Chod celého systému riadi ovládač, ktorý na základe signálov zo senzorov vyhodnotí povrch a podmienky, za akých sa auto pohybuje, a v prípade potreby naštartuje zadný elektromotor. AWD-i uľahčuje jazdu na šmykľavom asfalte, snehu a ľade alebo na nespevnenej ceste. Nie je však určený na terénne použitie na piesku či v blate.
Ako sa tieto autá správajú na vozovke? Vďaka aktívnemu pruženiu má Land Cruiser pri jazde po diaľnici vyššie položené ťažisko, takže je menej stabilný. V týchto podmienkach si Highlander počína lepšie, pretože má jazdné vlastnosti typické pre osobné auto, je silnejší, rýchlejší a zároveň úspornejší. Obe autá môžu ťahať veľký príves, no Land Cruiser je vďaka svojej pevnej rámovej konštrukcii lepšie prispôsobený jazde s prívesom. K Highlanderu možno pripojiť príves s hmotnosťou 2 tony, k Land Cruiseru do 3 ton.
Na štrkových cestách je jazda v oboch modeloch pohodlná. Jazdia spoľahlivo a pomerne rýchlo bez pocitu nepohodlia pre vodiča a cestujúcich. Akonáhle sa dostanú do ťažšieho terénu, dobrodružstvo Highlandera sa končí a Land Cruiser začne predvádzať, čo skutočne dokáže.
Komfort a veľký priestor
Obidve Toyoty majú priestranný interiér, tri rady sedadiel a veľký batožinový priestor. Highlander má pri sklopených operadlách objem batožinového priestoru 332 l až po úroveň strechy, po sklopení zadných sedadiel sa však objem kufra zvýši na 865 l, a po sklopení stredných sedadiel až na 1 909 l. Land Cruiser ponúka ešte viac možností konfigurácie interiéru. Štandardné 5-mieste usporiadanie vytvára batožinový priestor s objemom 640 l až po úroveň roliet, ktoré po zložení zadného sedadla narastie až na 1 934 l po úroveň strechy. Vložením voliteľného tretieho radu sedadiel ostane v batožinovom priestore 120 litrov priestoru, ale po sklopení druhého a tretieho radu máme k dispozícii 1 833 l až po úroveň strechy.
Kabína Highlandera je tichšia ako kabína Land Cruiseru. V obidvoch nájdeme multimediálne systémy s veľkým dotykovým displejom, systémy Toyota Safety Sense a minimálne dvojzónovú klimatizáciu. Highlander je štandardne v ponuke s trojzónovou klimatizáciou s detekciou spolujazdcov.
Obidve autá profitujú z dlhoročných skúseností spoločnosti Toyota v rôznych oblastiach. V prípade Land Cruisera ide o 70-ročnú tradíciu výroby terénnych vozidiel 4×4, počnúc Toyotou BJ z roku 1951. Za Highlanderom stojí 27 rokov výroby samonosných SUV a 24 rokov predaja hybridov.