Za všetkým, s čím technologická spoločnosť 3M za viac ako sto rokov prišla, vždy stojí veda. A niekedy aj náhoda. Presne tak sa to udialo aj v prípade ikonických štvorcových farebných papierikov, na ktoré si ľudia po celom svete píšu poznámky. Bločky Post-it tento rok oslavujú 40 rokov!

Zrod kanárikovo žltej legendy

Podstatná časť portfólia spoločnosti 3M súvisí s lepením. Spencer Silver sa v laboratóriách 3M tiež zaoberal vývojom lepidiel. Chcel vytvoriť také, ktoré by bolo pevné a odolné a prišiel pritom na niečo zvláštne – lepidlo, ktoré ľahko priľnulo k povrchu a pritom nelepilo príliš pevne. Táto vlastnosť nového lepidla bola síce zaujímavá, ale jej praktické využitie nie a nie nájsť. Za svoju neoblomnosť, s akou tento objav svojim kolegom ponúkal, si Silver vyslúžil prezývku „vytrvalý“, ale nakoniec sa mu to vyplatilo. Kolega Art Fry bol v tej dobe frustrovaný z toho, že síce si každú stredu večer počas skúšok svojho kostolného zboru malými útržkami papiera označil piesne, ktoré mali spievať na budúcej bohoslužbe, ale do nedele sa mu vždy všetky postrácali. Potreboval teda záložku, ktorá by sa na papier prilepila, ale bez toho, aby poškodila stránky spevníka. Avšak veci nabrali rýchly spád, keď sa Silver spojil s Fryom. „Napadlo mi, že to, čo sme vytvorili, nie je len obyčajná záložka do knihy,“ povedal Fry, „je to úplne nový spôsob komunikácie!“

Pracovný názov lepiacich papierikov bol Pres’n peel (Pritlač a strhni), na testovanie k prvým spotrebiteľom v Boise v americkom štáte Idaho išli pod menom Boise Blitz, ale do obchodov a k širokej verejnosti sa už dostali ako Post-it. Písal sa rok 1980. „Rovnako ako pri iných prelomových vynálezoch, ani o tomto si nikto nemyslel, že by to potreboval, kým to nemal pred sebou,“ spomínal Fry a dodal: „Vždy to bol produkt, ktorý si bol sám sebe reklamou, pretože zákazníci si prilepovali lístočky na dokumenty, ktoré posielali ostatným, čo vzbudzovalo zvedavosť u príjemcu. Ten si Post-it odlepil, prezrel a nakoniec si ho aj sám išiel kúpiť. “

V nasledujúcich rokoch sa Post-it objavoval v rôznych rebríčkoch najobľúbenejších spotrebiteľských produktov. V 90. rokoch vraj bežný zamestnanec v kancelárii dostal denne v priemere 11 správ na týchto papierikoch. Ku koncu milénia sa bločky predávali vo viac ako stovke krajín, dnes je to až 150. Pod značkou Post-it je viac ako 4000 rozdielnych variantov výrobkov, ako napríklad bločky rôznych farieb, veľkostí a formátov, linajkové, štvorčekované, polopriehľadné, so silnejším lepidlom a tiež s rôznymi zásobníkmi a dávkovačmi. Portfólio Post-it je naozaj široké.

Nákup, termín u zubára… alebo na čo sa Post-it najčastejšie používa

Post-it bločky k nášmu každodennému životu jednoducho „prilepili“ a stále držia.Na ikonické papieriky sa najčastejšie píšu dôležité poznámky. Práve ich farebnosť a možnosť umiestniť ich na viditeľné miesto pritom pomáhajú, aby sa na spomínanú vec nezabudlo. Často sú to termíny u lekára, narodeniny príbuzných, ale aj bežné denné úlohy ako vyzdvihnutie vecí z čistiarne alebo nákup. Pre obzvlášť zaneprázdnených sa dokonca odporúča kombinovať digitálne pripomienky v elektronickom kalendári práve s off-line odkazmi.

Bločky Post-it tiež pomáhajú vizualizovať myšlienky a procesy, a preto sú také úspešné v kanceláriách a zasadačkách firiem. Vďaka slabému a napriek tomu spoľahlivému lepidlu sa môžu opakovane prilepovať a odlepovať, preto sa skvelo hodia napríklad na ilustráciu vývoja projektov alebo pri diskusiách o zmenách.

Bude budúcnosť patriť digitálu alebo papieru?

Aj v digitálnej ére a v čase online konferencií a zdieľaných priečinkov má Post-it stále svoje miesto. Dokonca aj to virtuálne, ako aplikácia. Post-it App si rozumie s iOS aj Androidom a dá sa stiahnuť zadarmo. Jednou z možností, ako ju začať používať, je odfotiť si do telefónu poznámkové papieriky nalepené napríklad na stene a ďalej s nimi virtuálne pracovať v aplikácii. Druhou možnosťou je vytvoriť si Post-it priamo v aplikácii – viete si vybrať ich farebnosť a aj umiestnenie. Ďalej s nimi už pracujete ako s tými klasickými – na virtuálnej nástenke sa dajú presúvať a zoskupovať podľa aktuálneho vývoja projektu, a hlavne, dajú sa zdieľať s ďalšími ľuďmi. Môžu sa tiež exportovať do obľúbených aplikácií a cloudových služieb, vrátane formátov PowerPoint, Excel, PDF, Dropbox a mnohých ďalších.

Google Play
App Store

To, ale neznamená, že klasickým Post-it bločkom už odzvonilo! Priaznivci papiera tu stále budú. Patria medzi nich napríklad študenti, resp. všetci tí, ktorí si pri učení radi robia poznámky. Je dokázané, že písanie poznámok rukou je pre zapamätanie a pochopenie podstaty učiva vhodnejšie ako poznámky v digitálnej podobe. Často sa uvádza príklad, keď odborníci z americkej univerzity Princeton vykonali experiment na svojich študentoch, ktorí sa zúčastnili TED konferencie a mali si z nej robiť poznámky. Polovica z nich mala notebooky a zvyšok zápisník a pero. Keď potom dostali otázky, v ktorých mali vysvetliť koncepty zahrnuté v prednáške, študenti, ktorí si robili poznámky písané rukou, na tom boli lepšie.

V mene udržateľnosti

S budúcnosťou je však pevne spojená otázka udržateľnosti. Mnohí to možno nevedia, ale Post-it bločky sú recyklovateľné a patria do triedeného odpadu. Vrstva lepidla na papieri recyklácii nijako neprekáža, pretože k jej odstráneniu dochádza počas procesu odfarbovania papiera. Časť recyklovaného papiera sa opäť použije na nové Post-it recyklované bločky, tie obsahujú 70 % zvyškových materiálov a 30 % z bežného triedeného odpadu. To, že sú jednoznačne ekologickejším variantom, dokazuje aj fakt, že sa na ich výrobu spotrebuje o polovicu menej energie (spracovanie stromov na buničinu vyžaduje viac energie ako odstránenie atramentu a rozvláknenie starého papiera). Majú tiež menší dopad na znečistenie ovzdušia (o 74 % ) a vody (o 35 %).

Značky: