Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Na januárovom autosalóne v Tokiu Lexus po prvýkrát predstaví štúdie NX PHEV OFFROAD Concept a vodíkový ROV Concept. Obe vozidlá majú prispieť k dosiahnutiu neutrálnej uhlíkovej stopy vozidiel tejto japonskej prémiovej značky.

Koncepčný model NX PHEV OFFROAD Concept vychádza z prvého plug-in hybridného modelu Lexus NX 450h+, ktorý sa začal predávať v novembri 2021. NX sa pýši vycibrenými jazdnými schopnosťami a ekologickým ústrojenstvom s nízkymi emisiami CO2.

Vozidlo láka na dobrodružstvá zvýšeným podvozkom, veľkými kolesami obutými do terénnych pneumatík alebo nádherným špeciálnym lakom v bronzovom odtieni, ktorému sekundujú matne čierne akcenty.

Štúdia ROV Concept rúca tradície panujúce vo svete cestných aj terénnych vozidiel. Vozidlo s kompaktnou karosériou má ambície sprostredkovať pôžitok z jazdy v prírode. Navyše ide o prvý model Lexus s vodíkovým motorom, vďaka ktorému je ekologickejší, avšak pri zachovaní žiaducich podnetov a vzrušenia vyplývajúceho zo zvukového sprievodu a vibrácií spaľovacieho motora.

ROV je skratka pre Recreational Off Highway Vehicle, v preklade rekreačné vozidlo na jazdy mimo spevnenej cesty. Cieľom konceptu je ponúknuť zábavu v súlade s prírodou. ROV dokáže ovládnuť aj miesta, kam sa bežné terénne vozidlá nedostanú, a pritom poskytovať príkladnú odozvu a opojný zvukový sprievod na stimuláciu všetkých piatich ľudských zmyslov.

Na autosalóne tiež bude možné vidieť model lietadla Zivko Edge 540 V3 Jošihideho Muroju v mierke 1:3. Muroja sa v tomto roku zúčastní na svetovom šampionáte leteckých pretekov v tíme LEXUS/PATHFINDER AIR RACING. Lexus a športový letec Muroja uzavreli dohodu o tímovej spolupráci, v rámci ktorej chcú urýchliť prepojenie technológií a know-how oboch strán pri vývoji pretekárskych strojov za účasti na pretekárskych súťažiach. V rámci novej tímovej štruktúry sa chcú Lexus s Murojom zapísať do histórie víťazstvom na prvom šampionáte The Air Race.

Technológie a know-how so zameraním na aerodynamiku, chladenie a znižovanie hmotnosti využije Lexus na vytváranie lepších automobilov s neutrálnou uhlíkovou stopou.

NX PHEV Concept – prehľad (východiskový model NX 450h+ doplnený o zákazkové diely)

Kľúčové technické údaje

  • Východiskový model vozidla: LEXUS NX 450h+
  • Rozmery karosérie: dĺžka 4 660 mm × šírka 1 865 mm × výška 1 675 mm
  • Pohon: radový štvorvalec 2,5 litra, plug-in hybridný systém [AWD]
  • Predný elektromotor/max. výkon/max. krútiaci moment: (5 NM)/134 kW (182 k)/270 Nm
  • Zadný elektromotor/max. výkon/max. krútiaci moment: (4 NM)/40 kW (54 k)/121 Nm
  • Celkový systémový výkon: 227 kW (309 k)
  • Hnacie ústrojenstvo: systém pohonu všetkých kolies E-Four (elektronicky riadený systém stáleho pohonu všetkých kolies)

Farba karosérie

  • Iron Oxide

Vpredu

  • Dymové logo Lexus
  • Matne čierna maska chladiča

Boky

  • Dymové clony bočných spätných zrkadiel, ozdobné lišty na oknách/bokoch vozidla
  • Matne čierny lak na kľučkách dverí
  • Terénne pneumatiky 265/65 R17, ráfiky 17×7J

Vzadu

  • Dymové písmená označenia vozidla, emblém Lexus

Strecha

  • Strešné lišty, matne čierny lak

Strešný nosič, matne čierny lak

ROV Concept

Kľúčové technické údaje

  • Rozmery karosérie: dĺžka 3 120 mm x šírka 1 725 mm x výška 1 800 mm
  • Pohon: radový trojvalec 1,0 litra DOHC 4v
  • Palivo: stlačený plynný vodík
  • Prevodovka: sekvenčné radenie pomocou páčok pod volantom + spätný chod
  • Typ hnacieho ústrojenstva: prepínateľný pohon 2WD/4WD s uzávierkou diferenciálu
  • Počet miest: 2

Kľúčové vlastnosti

Hnacie ústrojenstvo

  • Vodíkový spaľovací motor 1,0 litra, stlačené vodíkové palivo vo vysokotlakovom zásobníku, presné priame vstrekovanie vodíka do valcov. Výsledkom je ekologický spaľovací motor s vysokým krútiacim momentom vďaka rýchlemu spaľovaniu vodíka a správaním pripomínajúcim (napr. vibráciami) vozidlá s klasickým spaľovacím motorom v prospech opojného pôžitku z jazdy. Vozidlo ďalej vykazuje minimálnu spotrebu motorového oleja, a tak neprodukuje prakticky žiadne emisie CO2.

Jazdné schopnosti

  • Používa robustný rúrkový rám v kombinácii s ľahkou a kompaktnou karosériou.
  • Zachováva typický jazdný prejav Lexus.
  • Využíva sekvenčné radenie pomocou páčok pod volantom + radenie spätného chodu a prepínanie pohonu 2WD/4WD s uzávierkou diferenciálu. Dosahuje dynamické schopnosti pri jazde v teréne a ponúka príkladnú odozvu vďaka vodíkovému spaľovaciemu motoru.

Dizajn

Exteriér

  • Ochranná klietka vhodná do akéhokoľvek prostredia mimo civilizácie, terénne pneumatiky na jazdu na bahnitých cestách.
  • Predná maska chráni cestujúcich a súčasne vyjadruje dizajnový jazyk vozidiel Lexus budúcej generácie. Predné blatníky zamedzujú odlietavaniu kamienkov a bahna.
  • Kryty sústavy zavesenia kolies sú prepojené so zásobníkom na vodík v zadnej časti vozidla. Chránia funkčné súčasti a zároveň poukazujú na odolnosť typicky spájanú s vozidlami SUV značky Lexus.
  • Predné svetlomety v tvare písmena L a zadné skupinové svetlá spoločne so zadným emblémom LEXUS z nového NX vyjadrujú dizajnový jazyk Lexus budúcej generácie.
  • Karoséria v odtieni Iron Oxide.

Interiér

  • Využíva jednoduchú metriku, ktorá vodičovi okamžite sprístupňuje všetky dôležité informácie, aby sa mohol plne sústrediť na riadenie.

Vysokokvalitný volant obšitý kožou, elegantná hlavica radiacej páky, odolné a robustné sedadlá čalúnené umelou kožou.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.