Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

História športových automobilov Toyoty siaha do začiatku 60. rokov a je spojená s mestskými autami.

Toyota Publica vstúpila na trh v roku 1961 a už o rok neskôr predstavili Japonci Publicu Sports. Modely, ktoré nahradili Publicu, čiže Starlet a Yaris, sa tiež môžu pochváliť športovými verziami. Najnovší GR Yaris je spojením športového cestného vozidla a závodného auta.

Toyota Publica a Sports 800

Publica bola prvé malé japonské auto pre verejnosť.  Na trh prišla v roku 1961 a ponúkala viac priestoru ako minivozidlá kei cars s objemom do 360 cm³, ktoré v tom čase v Japonsku prevládali. Určovala trendy v triede malých automobilov pre rodiny. Jej ľahká konštrukcia sa zároveň stala základom pre prvé športové kupé Toyoty – Sports 800.

Zdroj: Toyota

Publicu aj dnes možno vidieť vystavenú v sídle nemeckej pobočky v Kolíne nad Rýnom. Tento model sa dostal na nemecký trh v roku 1974 pod menom Toyota 1000 a vyvolal veľký rozruch, pretože do jeho štandardnej výbavy patrilo rádio s 5 tlačidlami. Dovtedy bolo audio iba súčasťou voliteľnej výbavy, dokonca aj v luxusných autách.

Model Sports 800 vyrobili na základe športového konceptu Toyota Publica Sports s kopulovitou strechou, ktorá sa posúvala dozadu ako v bojovom  lietadle. Vďaka športovým sedadlám, trojramennému volantu a smerovým svetlám s chrómovanými rámami vyzeral model ako exkluzívne talianske auto triedy GT.

Zdroj: Toyota

Tvorcom Sports 800 bol Tatsuo Hasegawa, ktorý mal bohaté skúsenosti s konštrukciou lietadiel. Práve on je zodpovedný za ľahkú (580 kg) a aerodynamickú karosériu v tvare pripomínajúcom kvapku vody s prvkami z hliníka. Novinkou bol odnímateľný hliníkový strešný panel, ktorý sa po demontáži zmestil do kufra. Práve Toyota Sports 800  bola prvým sériovo vyrábaným autom so strechou Targa. Motor s dvomi vysoko výkonnými karburátormi mal zdvihový objem 790 cm³ a výkon 45 koní. K tomu štvorstupňovú manuálnu prevodovku a bubnové brzdy na všetkých kolesách.

Z modelu vyrobili len 3 131 kusov. Kupovali ho hlavne mladí solventní Japonci a americkí vojaci zo základne na Okinawe. Automobil vyhral svoje prvé preteky na trati Funabashi v All Japan Car Club Championship v 1965 a o rok neskôr zvíťazil v 500 km závode na okruhu Suzuka. V roku 1977 predstavila Toyota na tokijskom veľtrhu prvý hybrid – experimentálny koncept  Sports 800 Gas Turbine Hybrid.

Toyota Starlet a Glanza

V roku 1978 skončila výroba tretej generácie modelu Publica a na scénu vkročil Starlet. Auto reprezentovalo  Toyotu na trhu mestských vozidiel do roku 1999 a za ten čas malo päť generácií. Počas dvoch desaťročí  sa model ukázal ako mimoriadne odolný a spoľahlivý a zaradil sa k zoznamu áut, ktoré upevnili dobrú povesť Toyoty.

Zdroj: Toyota

Pri Starlet nedominoval typ karosérie hatchback. Model začínal ako dvojdverové kupé, ku ktorému neskôr pribudol sedan. S druhou generáciou sa ponuka karosérií rozšírila o 3- a 5-dverový hatchback a predĺžené kombi.

Už na konci 80. rokov minulého storočia sa objavili na trhu športové verzie auta, napríklad druhá generácia Starlet Sprint. Tretia generácia z roku 1984 dostala ľahké verzie R a Turbo R s motorom 1.3,  pripraveným pre motošport. V roku  1990 debutoval model Starlet GT Turbo s motorom 1.3 4E-FTE a výkonom 135 k s aktívnym odpružením a hmotnosťou iba 890 kg.  Jeho nástupcom bola Toyota Glanza, športová verzia Starlet 5. generácie.

Zdroj: Toyota

Model Glanza S poháňal motor s atmosférickým nasávaním 1.3 a výkonom 85 k, označený 4E-FE. Glanza V dostala motor 1.3 4E-FTE s turbodúchadlom a výkonom  140 k, ktorý ľahkú Toyotu zrýchlil na stovku za 8,2 sekundy. Japonská automobilka uviedla na trh aj jej super odľahčenú verziu bez klimatizácie a elektrických okien pre nadšencov motošportu. Obidve Glanzy sa predávali iba v Japonsku, ale šťastní majitelia ich dostali aj do Veľkej Británie, na Nový Zéland a iných krajín s premávkou na pravej strane.

Toyota Yaris a jej športové verzie

Na konci 90. rokov sa Toyota rozhodla nahradiť osvedčenú Starlet celkom novým autom. Yaris bol prvým vozidlom, ktorý vyvinulo európske dizajnérske centrum ED2. Vyrobili ho pre európskych vodičov  a prispôsobili ich preferenciám v štýle, vybavení a jazdných vlastnostiach. Yaris vyrábajú vo francúzskej továrni Toyoty vo Valenciennes.

Znamená to teda, že Yaris je lokálnym, európskym modelom? Vôbec nie. Ponúkajú ho na väčšine svetových trhov, aj keď niekde pod iným menom.  Pri debute v roku 1999 vystupoval aj pod názvami Vitz, Platz a Echo, neskôr Belta alebo Vios.

Zdroj: Toyota

Jeho, v tom čase inovatívna, krátka a vysoká silueta umožňovala umiestniť sedadlá vyššie, aby sa uľahčilo nastupovanie a vystupovanie z auta. Vodič aj spolujazdci sa zároveň mohli tešiť z dobrej viditeľnosti do všetkých strán a priestranného interiéru podobného vtedajším kompaktným modelom. Súčasne sa podarilo udržať nízko položené ťažisko.  To umožnilo aj vznik športovej verzie  Yaris TS z roku 2001, ako aj závodnej série.

V 2012 prišiel na globálny trh malých automobilov Yaris s plne hybridným pohonom a stal sa symbolom ekonomickej jazdy. Toyota súčasne nezabudla na jeho športový potenciál  a usporiadala v Japonsku sériu Netz Cup Vitz Race pre ďalšie generácie závodných variantov modelu Vitz – japonského Yarisu.

Modely Yaris s logom R

V 2017 uviedla Toyota na medzinárodnú scénu novú sériu GR (Gazoo Racing). Jej prvým predstaviteľom v Európe bol Yaris GRMN založený na tretej generácii rovnomenného modelu. Išlo o hot hatch s preplňovaným motorom 1.8 s výkonom 212 k a dlhým zoznamom vysoko výkonnej výbavy. Auto bolo vyladené do dokonalosti na slávnom okruhu Nürburgring v Nemecku. Vyrobili ho na oslavu návratu Toyoty do WRC po viacročnej prestávke.

Zdroj: Toyota

Jeho nástupcom sa stal GR Yaris z roku 2020. Homologizačný automobil Yaris WRC novej generácie odštartuje svoju kariéru na budúcoročnej Rally Monte Carlo v rámci Majstrovstiev sveta v rally. Zároveň je prvým homologizačným pretekárskym autom Toyoty od čias Celicy GT-Four, ktorej výroba sa skončila v roku 1999.

Model GR Yaris je na trhu hot hatchov jedinečný, pretože nevychádza zo sériového Yarisu štvrtej generácie, ale bol vyrobený od nuly na špeciálne vyvinutej platforme TNGA. Tá kombinuje prednú časť podvozku  Yarisu a zadnú polovicu podvozku Corolly, vďaka čomu bolo možné namontovať stály pohon všetkých kolies GR-Four.

GR Yaris má preplňovaný motor 1.6  s výkonom  261 k, ktorý dostane auto s hmotnosťou 1 280 kg na stovku za 5,5 sekundy a jeho maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená na 230 km/h. Automobil má systém odpruženia s prednými vzperami MacPherson a zadné dvojité priečne ramená, ventilované kotúčové brzdy so štvorpiestikovými strmeňmi vpredu a dvojpiestikovými zadnými strmeňmi, športové sedadlá, hliníkové pedále a športový volant GR. Jeho jazdné vlastnosti na ceste aj na trati určuje do veľkej miery elektronicky riadený pohon všetkých kolies GR-Four s tromi jazdnými režimami Normal, Track a Sport.

Model s balíkom Sport je na trať pripravený ešte lepšie. Jeho súčasťou sú predné a zadné diferenciály Torsen s obmedzeným preklzom a zlepšenie ovládania a trakcie v zákrutách, 18-palcové kované zliatinové disky  BBS s vysokorýchlostnými pneumatikami Michelin Pilot 4S, špeciálne vyladené pruženie s tuhšími pružinami a stabilizátormi, upravené tlmiče, vyladený elektrický posilňovač riadenia a červené brzdové strmene.

Zdroj: Toyota

Aj keď Yaris štvrtej generácie má odlišný dizajn ako jeho športový bratranec s logom GR, ťaží z rovnakých výhod platformy TNGA, ako je nízke ťažisko a veľmi pevná konštrukcia, vďaka ktorej je štandardný Yaris svižný a má skvelé jazdné vlastnosti.  V architektúre  TNGA bol vyvinutý aj jeho hybridný pohon s výkonom 116 k, založený na motore 1.5. Pri novom Yarise si treba všimnúť aj aktívne bezpečnostné systémy. Toyota priniesla na trh najnovšie systémy na predchádzanie kolíziám v balíčku Toyota Safety Sense 2.5 v mestskom Yarise. Novinkou je aj systém predchádzania kolíziám na križovatkách a núdzový asistent riadenia.

Značky: