Keď sa chcete správne rozhodnúť a nepoužívať len vlastnú intuíciu, potrebujete dáta. Platí to hlavne v podnikaní, tam by mali byť rozhodnutia odôvodnené a podložené čo najväčším množstvom informácií.

Predstavte si, že máte e-shop, kde predávate koberce, ktoré nikto nevracia. To, čo predáte, sa k vám už nevráti vo forme nákladov. Viete, za akú cenu nakupujete, aj za koľko predávate, koľko vás stojí preprava, koľko zaplatíte svojim zamestnancom. Takže viete presne koľko zaplatíte a koľko vám zostane ako čistý zisk.

Jedného dňa si poviete, že by ste chceli zarábať ešte viac a máte možnosť investovať do marketingu. Čo sa týka online kampaní, tam je zisk celkom jednoduché spočítať. Najmä, ak máte e-shop a zisk generujete na webe. Problém nastane, ak chcete mať off-line kampane a tie vyhodnocovať. Ako zistíte, že k vám na e-shop alebo do predajne príde človek, ktorý videl váš bilbord alebo počul reklamu v rádiu?

Ak sa nechcete spoliehať len na to, že vám to zákazníci sami povedia, je mnoho možností, ako odsledovať, vďaka ktorej vašej off-line aktivite prišli.

Mne sa osvedčili tieto, všetky som odskúšala:

  1. Dajte si na bilbord špeciálne telefónne číslo, ktoré nepoužívate a nemáte ho nikde zverejnené. Budete ho používať len na túto bilbordovú akciu. Ak na toto číslo niekto zavolá, budete vedieť, že videl váš bilbord.

Ak by ste chceli ísť ešte ďalej, na každý bilbord si dajte iné telefónne číslo, a tak zistíte, ktorý bol najúčinnejší a priniesol vám najviac návštev, objednávok…

  1. Veľmi podobným riešením môže byť aj použitie špeciálnej URL adresy, ktorú budete mať len na svojich tlačených materiáloch. Mne sa napríklad osvedčilo aj použitie URL adresy, ktorú sme používali len v rámci výstav a predvádzacích akcií. Na túto adresu sa nedalo prekliknúť z webu, odkaz sa musel napísať do prehliadača. Ešte sme to posilnili tým, že sme na tejto stránke mali špeciálnu akciu na tovar, ktorý sme predtým prezentovali. V Google Analytics sme veľmi pekne videli, ako nám stúpali návštevy a aj predaje.
  2. Ak by ste predávali nábytok, zaujímavým riešením pre bilbordy alebo letáky by mohla byť aj farba vankúšov, ktoré dostane zákazník pri kúpe sedačky zadarmo. Farbu si vyberte takú, ktorú bežne v ponuke nemáte. A kto ich bude chcieť v tejto nezvyčajnej farbe, s veľkou pravdepodobnosťou videl váš bilboard/leták.
  3. Čo sa týka rôznych propagačných letákov, skúste na ne dať ako kontaktnú osobu vymyslené meno. Je to dobré aj preto, že ľudia sa vám môžu vymeniť, no tento fiktívny človek ostane. Pokojne ho môžete použiť aj na vizitky, ktoré budete rozdávať na výstavách a propagačných akciách.
  4. Určite si spomínate na minimálne jednu teleshopingovú akciu – „Zavolajte TERAZ a dostanete nie jeden, nie dva, ale rovno TRI zázračné bambusové matrace.“ Prípadne je to ešte vkusne doplnené odrátavaním času, aby ste boli poriadne nadšení a určite si nezabudli tento skvelý výrobok kúpiť. Ono to skvelo fungovalo a nárasty v čase vysielania boli exponenciálne. Ak máte aj vy televíznu reklamu, stačí si porovnať vysielacie časy s vaším objednávkovým systémom. Čokoľvek, čo bude nad bežnými počtami objednávok, môžete priradiť vašej televíznej reklame.

Ak chcete vedieť, koľko ľudí prišlo vďaka vašej Google Ads reklame k vám na predajňu, dá sa to. Stačí mať okrem Google Ads účtu aj účet Moja firma a tieto dve služby prepojiť. Hneď, ako splníte všetky podmienky Googlu, nájdete tieto štatistiky vo svojom Google Ads účte. Google dáta anonymizuje, takže nebudete vedieť, ktorý konkrétny človek to bol ani to, za koľko nakúpil.

Nie všetky možnosti sú ideálne a neodchytíte všetkých zákazníkov. No na základe našich skúseností vieme, že úspešnosť sa pohybuje okolo 80 ÷ 90 %. To je celkom vysoké číslo a viete sa vďaka nemu rozhodnúť, či kampaň mala zmysel a aký bol jej prínos pre vaše podnikanie.

Kreativite sa však medze nekladú, možností ako zmerať off-line kampaň je veľmi veľa. No vymyslieť to nie je úplne jednoduché.

Alica Šromovská, Head Of Automation Department, Effectix.com

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.