Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Súčasné autá sa často delia o platformu s podobnými modelmi toho istého výrobcu alebo v skupine partnerov.  Tento nápad vôbec nie je nový – už v tridsiatych rokoch Toyota vyrábala rozličné modely na tom istom podvozku. Príkladom je Model AB Phaeton,  príbuzný Modelu AA a Modelu G1.

Podvozok, vyrobený automobilovým oddelením firmy Toyoda Automatic Loom Works, ktorá  sa zaoberala výrobou mechanických tkáčskych strojov, sa stal základom prototypu Model A1. Tri modely tohto typu vyrobili v máji 1935. Boli to osobné autá s uzavretou karosériou, rovnako ako neskorší sériový model AA.

Prvým sériovo vyrábaným autom Toyoty s touto platformou však bolo nákladné auto Model G1, ktoré sa objavilo na trhu v auguste 1935. Pre zmenu karosérie sa výrobca rozhodol  preto, lebo japonská vláda ponúkla dotácie na vývoj nákladných áut pre potreby armády. A tiež preto, že menšia  dvojčlenná kabína bola lacnejšia a  výroba jednoduchšia. Predaj nákladiaka mal zabezpečiť prostriedky na  výrobu osobného auta.

Prvé osobné autá

V 30. rokoch minulého storočia mali autá v Japonsku drevený rám pripomínajúci predchádzajúce storočie. Model AA s modernou oceľovou konštrukciou  teda vzbudil pozornosť.  Dva mesiace  po uvedení Modelu AA dodala automobilka na trh  druhé sériovo vyrábané osobné vozidlo – Model AB Phaeton. Bol to kabriolet s plátennou strechou, navrhnutý pre potreby armády,  čomu zodpovedala aj jeho farba.  Iba pár kusov si kúpili civilisti.

Spomínané tri modely mali rovnaké mechanické časti, no Phaeton mal predné  sklo vybavené samostatným rámom z lešteného kovu s ručne ovládaným stieračom, zadné dvere konštrukciou viac pripomínali predné.  Auto nemalo bočné okná  a plátenná strecha zabezpečovala iba základnú ochranu hlavy. Cestujúci mali viac priestoru vďaka odstránenému kufru. V prípade potreby bolo možné  umiestniť dodatočný rad sedadiel medzi predné a zadné sedadlá.

Phaeton vyrábali v rokoch 1936 – 1938, spolu 353 kusov. To je štvornásobne menej ako pri Modeli AA.  Auto stálo 3 300 jenov – bol o 50 jenov lacnejší  ako jeho starší brat. Dodnes sa zachovali minimálne dva kusy.  Jeden z nich je vystavený v Toyota Mega Web v Tokiu. Bol vyrobený v roku 1938. Po vojne ho kúpila Univerzita Hosei. Potom ho odkúpila Toyota a vozidlo zreštaurovali.

Toyoda či Toyota?

Prvé automobily  označovali  priezviskom rodiny majiteľov – Toyoda. Takéto logo bolo  na Modeli G1 a  Modeloch AA. Keď Kiičiro Toyoda otvoril samostatnú spoločnosť na výrobu automobilov, nazval ju Toyota Motor Company – čo podľa neho znelo príjemnejšie.  Od tej chvíle dostávali autá  tabuľky  s názvom Toyota, ale logo sa nezmenilo hneď. Na zreštaurovanom Modeli AB Phaeton,  v  Mega Web preto vidno tabuľku Toyota aj logo v tvare krídla, ktorý obsahuje výraz Toyoda napísaný ozdobnými japonskými znakmi kanji.

Špecifikácia Toyoty AB Phaeton z roku 1938

Dĺžka4 785 mm
Šírka1 730 mm
Výška1 686 mm
Rázvor2 850 mm
Hmotnosť1 500 kg
Typ motoraSéria A, 6-cylindrový, chladený vodou, s ventilovým rozvodom OHV
Výtlak3 389 ml
Maximálny výkon65 km pri 3 000 ot./min

Značky: