Súčasné autá sa často delia o platformu s podobnými modelmi toho istého výrobcu alebo v skupine partnerov. Tento nápad vôbec nie je nový – už v tridsiatych rokoch Toyota vyrábala rozličné modely na tom istom podvozku. Príkladom je Model AB Phaeton, príbuzný Modelu AA a Modelu G1.
Podvozok, vyrobený automobilovým oddelením firmy Toyoda Automatic Loom Works, ktorá sa zaoberala výrobou mechanických tkáčskych strojov, sa stal základom prototypu Model A1. Tri modely tohto typu vyrobili v máji 1935. Boli to osobné autá s uzavretou karosériou, rovnako ako neskorší sériový model AA.
Prvým sériovo vyrábaným autom Toyoty s touto platformou však bolo nákladné auto Model G1, ktoré sa objavilo na trhu v auguste 1935. Pre zmenu karosérie sa výrobca rozhodol preto, lebo japonská vláda ponúkla dotácie na vývoj nákladných áut pre potreby armády. A tiež preto, že menšia dvojčlenná kabína bola lacnejšia a výroba jednoduchšia. Predaj nákladiaka mal zabezpečiť prostriedky na výrobu osobného auta.
Prvé osobné autá
V 30. rokoch minulého storočia mali autá v Japonsku drevený rám pripomínajúci predchádzajúce storočie. Model AA s modernou oceľovou konštrukciou teda vzbudil pozornosť. Dva mesiace po uvedení Modelu AA dodala automobilka na trh druhé sériovo vyrábané osobné vozidlo – Model AB Phaeton. Bol to kabriolet s plátennou strechou, navrhnutý pre potreby armády, čomu zodpovedala aj jeho farba. Iba pár kusov si kúpili civilisti.
Spomínané tri modely mali rovnaké mechanické časti, no Phaeton mal predné sklo vybavené samostatným rámom z lešteného kovu s ručne ovládaným stieračom, zadné dvere konštrukciou viac pripomínali predné. Auto nemalo bočné okná a plátenná strecha zabezpečovala iba základnú ochranu hlavy. Cestujúci mali viac priestoru vďaka odstránenému kufru. V prípade potreby bolo možné umiestniť dodatočný rad sedadiel medzi predné a zadné sedadlá.
Phaeton vyrábali v rokoch 1936 – 1938, spolu 353 kusov. To je štvornásobne menej ako pri Modeli AA. Auto stálo 3 300 jenov – bol o 50 jenov lacnejší ako jeho starší brat. Dodnes sa zachovali minimálne dva kusy. Jeden z nich je vystavený v Toyota Mega Web v Tokiu. Bol vyrobený v roku 1938. Po vojne ho kúpila Univerzita Hosei. Potom ho odkúpila Toyota a vozidlo zreštaurovali.
Toyoda či Toyota?
Prvé automobily označovali priezviskom rodiny majiteľov – Toyoda. Takéto logo bolo na Modeli G1 a Modeloch AA. Keď Kiičiro Toyoda otvoril samostatnú spoločnosť na výrobu automobilov, nazval ju Toyota Motor Company – čo podľa neho znelo príjemnejšie. Od tej chvíle dostávali autá tabuľky s názvom Toyota, ale logo sa nezmenilo hneď. Na zreštaurovanom Modeli AB Phaeton, v Mega Web preto vidno tabuľku Toyota aj logo v tvare krídla, ktorý obsahuje výraz Toyoda napísaný ozdobnými japonskými znakmi kanji.
Špecifikácia Toyoty AB Phaeton z roku 1938
Dĺžka | 4 785 mm |
Šírka | 1 730 mm |
Výška | 1 686 mm |
Rázvor | 2 850 mm |
Hmotnosť | 1 500 kg |
Typ motora | Séria A, 6-cylindrový, chladený vodou, s ventilovým rozvodom OHV |
Výtlak | 3 389 ml |
Maximálny výkon | 65 km pri 3 000 ot./min |