Aplikácia môže pomôcť s optimalizáciou nákladov a zefektívnením procesov vo firme.

Ako riadite procesy vo vašej firme? Spoliehate sa iba na ľudský faktor a pocity, alebo máte k dispozícii dáta, ktoré vám ukážu neskreslenú realitu? Získavať takéto dáta, poskytovať užitočnú spätnú väzbu a zvyšovať efektivitu procesov, je úloha aplikácií. To, ako dobre aplikácie plnia tento účel, však záleží najmä na tom, či si vyberiete správnu aplikáciu, alebo si necháte naprogramovať riešenie, ktoré zodpovedá potrebám vašej firmy.

O tom, na čo myslieť pri výbere a vývoji takejto aplikácie, som sa rozprával s Máriom Babejom z WAME. V tomto článku nájdete sumár najdôležitejších rád a odporúčaní. Kompletný rozhovor je k dispozícii vo forme videa:

Prečo používať aplikáciu vo firme?

Je niekoľko dôvodov, prečo firmy zvažujú nasadenie aplikácie. Buď ešte stále nemerajú interné procesy, alebo ich merajú a chcú to zefektívniť.

„Cieľom softvéru je, aby firmám uľahčil a zrýchlil procesy, čo sa dá následne merať podľa jednotlivých fáz a krokov,“ vysvetľuje Babej. „Napríklad, pred nasadením aplikácie im trval nejaký proces priemerne 5 dní. Teraz im trvá 2,5 dňa. Je to vďaka tomu, že softvér ich viac notifikuje, lepšie im plánuje prácu a spája procesy.“

Pre firmy, ktoré doteraz nepoužívali takéto aplikácie, môže ísť doslova o revolučnú zmenu. Firmy veľakrát zistia, že fungovali na základe emócií a získané dáta im ukážu, že v tom bol celkom chaos a mnohé veci im utekali pomedzi prsty. „Máme skúsenosť, že firma, ktorá doteraz nič nemerala, má zrazu aplikáciu. Začala ju používať a prišla za nami, že je to super, ale poďme to ešte viac zoptimalizovať.“

Mário Babej v rozhovore uvádza výborný príklad z praxe, ako aplikácia dokázala výrazne zoptimalizovať fungovanie lokálnych taxislužieb na Slovensku. Detailne to vysvetľuje v rozhovore v čase od 9:35.

Ako si vybrať tú správnu aplikáciu pre potreby firmy

Aplikácie môžu pomôcť zefektívniť a zoptimalizovať prakticky všetky firmy. Dôležité je, aby samotná firma vedela zadefinovať konkrétny problém alebo aspekt, ktorý chce optimalizovať. Babej odporúča, aby firma najskôr vyhľadala na internete, či existuje pre daný problém nejaká služba alebo riešenie, ktoré sa dá prenajať. A ak áno, aby ho vyskúšala.

„Ide aj o to, že klient oveľa viac navníma procesy, ktoré mu taký softvér dokáže dať. A keď zistí, že s ním nie je spokojný a príde za nami alebo inou vývojárskou firmou s požiadavkou na vývoj vlastného riešenia, dokáže oveľa lepšie špecifikovať, čo reálne potrebuje,“ vysvetľuje Babej.

V opačnom prípade môže nastať situácia, že klient nebude s výsledkom spokojný – nie kvôli tomu, že by vývojár spravil zlú aplikáciu, ale kvôli tomu, že firma nevedela jasne povedať, čo vlastne chce a potrebuje.

Vždy si stanovujeme nejaké KPI, ktoré majú význam pre daný projekt. Znamená to, že sa snažíme neprogramovať niečo, čo nemá jasný cieľ a nemá jasnú merateľnosť – môže to byť návštevnosť alebo počet objednávok. Čo sa týka vnútropodnikových systémov, tam je to jasnejšie. Dá sa merať počet vykonaných prác, počet úkonov, počet servisov za deň technikom, počet zvládnutých termínov alebo dní v nejakom stave procesu.“

Vo WAME sa už stretli aj s prípadom, keď klient prišiel s požiadavkou doplniť nové veci do niekoľko rokov starého softvéru, ktorý bol predtým vyvinutý na mieru inou firmou. Prečo takéto riešenie nie je ideálne, vysvetľuje Babej v rozhovore v čase od 13:25.

Vývoj aplikácie z pohľadu firmy, klienta

Pokiaľ sa firma rozhodne, že si chce nechať vyvinúť vlastné riešenie, mala by počítať s tým, že bude zapojená do celého procesu.

S klientom strávime na začiatku najviac času. Voláme to analytická fáza. Rozoberáme v nej celý proces od začiatku, ako má do aplikácie vstúpiť používateľ, aké má mať práva a prístupy, čo má vedieť urobiť cez jednotlivé scenáre, ktoré daná firma potrebuje riešiť na dennej báze. U nás to prebieha hodinovými až dvojhodinovými sedeniami, ktoré následne interne zbrainstormujeme a vymyslíme technické riešenie,“ popisuje Babej proces samotného vývoja.

Výsledkom týchto sedení je dokument, ktorý popisuje proces, a ktorý firma, klient, následne zvaliduje, či dodávateľ správne pochopil jej potreby.

Firma by mala počítať so zopár niekoľkohodinovými sedeniami, ktoré sú zamerané práve na navnímanie jej potrieb vývojárskou firmou a na analýzu možných rizík, ktoré sa môžu objaviť počas vývoja – či už ide o technologické riešenia alebo iné komplikácie.

„Mnoho softvérov môže mať riziká, ktoré sú spojené s tým, že sa nevie, či budú realizovateľné. Prípadne tam môže byť prepojenie s treťou stranou a nevie sa v danej chvíli určiť, či ho bude možné prepojiť. Toto je vo fáze, keď je klient na začiatku najviac aktívny, aby dodával tieto informácie, skúsil získať vlastné podklady od tretej strany a ďalšie veci, pretože my ako vývojári na to nemáme dosah,“ vysvetľuje Babej.

Ďalšia fáza, keď sa bude vyžadovať väčšia súčinnosť zo strany klienta, je koniec vývoja, počas preberania aplikácie. Vtedy je potrebné silné otestovanie z jeho strany a aplikácia sa začína používať aktívne.

V celom procese vývoja aplikácie na mieru je veľmi dôležitý výber samotného dodávateľa, ktorý aplikáciu naprogramuje. Na veci, na ktoré by mala firma, klient, v tomto smere myslieť, upozorňuje Babej v rozhovore v čase od 14:27. Ako dlho trvá vývoj aplikácie na mieru a či končí jej dodaním, sa dozviete v čase od 26:44.

Umelá inteligencia a jej prínos

V rozhovore sme sa nevyhli ani aktuálnej téme, ktorou je umelá inteligencia.

„AI je teraz všade. Na začiatok by bolo možno vhodné povedať, čo to AI znamená, aby sa jej ľudia nebáli. V prvom rade, je to veľká pomoc. A technicky, AI je zatiaľ na úrovni, že je to matematika, ktorá vyhodnotí z pravdepodobnosti dát, či už sú to textové, vizuálne alebo číselné dáta, predpoveď a na základe toho dá odpoveď, ktorú považuje za správnu. AI teda zatiaľ nevykúzli svoju vlastnú myšlienku,“ vysvetľuje Babej a dodáva, že prínos umelej inteligencie využívajú vo WAME v každej fáze vývoja.

AI zároveň dokáže zlepšiť funkcionalitu niektorých funkcií vo výsledných aplikáciách. Umelá inteligencia niekedy beží na pozadí a firma si ani nemusí uvedomovať, že takúto technológiu využíva. Babej spomína príklady v rozhovore v čase od 23:14 a od 33:41.

Mário Babej, CEO WAME (vpravo)Zdroj: TOUCHIT
Mário Babej, CEO WAME (vpravo)

Článok vznikol v spolupráci s firmou WAME.

Prečítajte si aj:

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Testujem inteligentné hodinky, robotické vysávače, smartfóny a herné zariadenia. Sledujte ma na sociálnych sieťach @roman_fitit