Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Analytický portál focus2move.com zverejnil údaje o globálnom predaji áut v roku 2021. V rebríčku najväčších výrobcov sa na prvé miesto posunula skupina Toyota, ktorej podiel na svetovom trhu vzrástol na 12,2 %. Suzuki zaznamenalo najväčší nárast tržieb (+ 10,6 %) a General Motors najväčší pokles (-11,1 %). Toyota je tiež najpopulárnejšou automobilovou značkou na svete, pred druhým Volkswagenom má náskok o 3,5 milióna áut.

Zmeny na čele rebríčka najväčších automobiliek sú za posledné desaťročie veľmi dynamické, najmä ak to porovnáme s niekoľko desaťročí trvajúcou nadvládou General Motors, ktorá skončila v roku 2010.

V roku 2021 sa objavil nový líder globálneho automobilového trhu – Toyota Group. Japonský koncern sa na túto pozíciu vrátil prvýkrát od roku 2015. Jeho predaj v minulom roku bol 10,3 milióna kusov automobilov, čo mu zaručilo 12,2 % podiel na trhu. Tento výsledok je o 7,7 % lepší ako v roku 2020. Portál focus2move.com upozorňuje, že Toyota v posledných rokoch výrazne rozšírila svoju ponuku na globálnych trhoch, pričom ju neustále prispôsobuje lokálnym potrebám. Na druhé miesto sa prepadol koncern Volkswagen, ktorý medziročne stratil 4,4 % tržieb. Nemeckému výrobcovi sa podarilo dodať zákazníkom 8,8 milióna áut a jeho trhový podiel je 10,4 %.

Pokles predaja zaznamenala aj Aliancia Renault Nissan, ktorá sa umiestnila na treťom mieste so 7,6 miliónmi áut (-1,4 %). Stellantis sa posunul o jednu pozíciu na štvrté miesto, čo bolo spôsobené nárastom predaja o 9,6 % na 7,4 milióna áut.

Hyundai-Kia sa umiestnil na piatom mieste s predajom 6,9 milióna kusov (+ 6,8 %), čím sa posunul o jedno miesto vyššie. General Motors zaznamenal v minulom roku najväčší pokles predaja zo všetkých svetových výrobcov, a to až o 11,1 % na 6,1 milióna kusov. V dôsledku toho americká spoločnosť klesla v rebríčku o 2 pozície. V poslednom desaťročí GM obmedzil teritoriálne pokrytie aj portfólio svojich značiek a modelov, keďže v predchádzajúcich rokoch bola väčšina jeho produkcie nerentabilná. Honda Motor sa umiestnila na siedmom mieste so 4,4 milióna áut (-1,3 %), za ním nasleduje Ford so 4,1 milióna áut (-0,4 %). Suzuki zaznamenala nárast o 10,6 % na 2,7 milióna predaných áut. Prvú desiatku uzatvára Mercedes Daimler, ktorý si vymenil miesto so Suzuki po prepade predaja o 1,6 % na 2,5 milióna áut.

Toyota je najpredávanejšia

V rebríčku najpredávanejších značiek áut na svete sa žiadne prekvapenie nekoná. Toyota je na prvom mieste nepretržite od roku 2010, a tak to bolo aj v roku 2021. Japonská značka dosiahla 10,5 % podiel na trhu po predaji 8,7 milióna áut. Tento výsledok je až o + 8,1 % lepší ako v roku 2020, čo potvrdzuje, že Toyota do značnej miery odolala otrasom spôsobeným narušeniami dodávateľských reťazcov.

Na druhom mieste skončil Volkswagen s 5,2 miliónmi áut (-6,6 %), za ním nasleduje Honda, ktorá v priebehu roka predala 4,3 milióna áut (-1,6 %). Ford si udržal predaj porovnateľný s rokom 2020, keď dodal 4,1 milióna áut (-0,4 %), zatiaľ čo Hyundai sa posunul o jednu pozíciu vyššie s 3,8 miliónmi predaných vozidiel a nárastom o 5,4 %. Nissan dodal o niečo menej, 3,7 milióna áut (-1,2 %).

Značky: