Japonská automobilka oznámila plány na najbližšie obdobie súvisiace s vodíkovými technológiami. Jedným z najvýznamnejších je predstavenie novej generácie vodíkových palivových článkov v roku 2026. Tie budú mať o 20 % väčší dojazd, vyššiu hustotu energie a vďaka nim sa znížia náklady na údržbu vozidla.
Značka odhaduje, že do roku 2030 bude mať vodíkový sektor hodnotu päť biliónov jenov, pričom najväčšími trhmi budú Čína, Európa a Severná Amerika. Firma už má zákazky za 100-tisícové súpravy palivových článkov.
Nová generácia vodíkových palivových článkov
Spoločnosť Toyota plánuje predstaviť ďalšiu generáciu vodíkových palivových článkov už v roku 2026. Na základe 30-ročných skúseností s touto technológiou sa má nová verzia vyznačovať vyššou hustotou energie (16,3 kW / l), čo sa prejaví zvýšením dojazdu vozidla o 20 %. Odhaduje sa teda, že nimi vybavené nákladné auto zvládne bez tankovania vodíka prejsť napríklad trasu z Frankfurtu do Mníchova či z Tokia do Osaky.
Znížením počtu palivových článkov sa technológia stane dostupnejšou pre širšiu skupinu odberateľov. Spoločnosť Toyota navyše odhaduje, že výdavky na údržbu nákladného vozidla vybaveného týmito palivovými článkami budú vďaka 2,5-krát dlhšiemu servisnému intervalu výrazne nižšie ako pri vozidlách s naftovým motorom. Nová generácia umožní aj flexibilnejšiu produkciu. Na jednej linke môžu byť vyrobené rôzne typy článkov v závislosti od ich účelu.
Nové vodíkové nádrže
Spoločnosť Toyota si kladie za cieľ štandardizovať vodíkové nádrže používané v nákladných autách v Európe, USA a Japonsku, čo umožní ich rýchlejšiu výrobu a jednoduchšiu montáž do rôznych typov vozidiel. Japonská automobilka pracuje na nádržiach na stlačený aj kvapalný vodík pre použitie vo veľkých nákladných autách.
Prebiehajú aj vývojové práce na vodíkových nádržiach menších rozmerov a tvarov, ktoré sa budú dať jednoducho inštalovať a budú kompatibilné s mnohými typmi vozidiel. Japonci chcú týmto spôsobom umožniť prestavbu existujúcich vozidiel tak, aby mohli využívať elektrické pohony s vodíkovými palivovými článkami alebo vodíkovými spaľovacími motormi.
Cestné testy auta s vodíkovým spaľovacím motorom
Spoločnosť Toyota už niekoľko rokov vyvíja technológiu vodíkového spaľovacieho motora ako alternatívny spôsob znižovania emisií CO₂. Prototypy áut s takýmto pohonom boli zatiaľ testované iba na uzavretých dráhach a v dištančných pretekoch. Teraz značka získala povolenie na testovanie aj na verejných komunikáciách a koncepčné vozidlo už bolo zaregistrované a môže jazdiť.
Rôzne spôsoby výroby ekologického vodíka
Spoločnosť Toyota sa podieľa nielen na výrobe vodíkových automobilov či dodávke pohonov, ale aj na ekologickej výrobe vodíka pre zvýšenie dostupnosti tohto paliva. Značka vyvinula nový elektrolyzér, ktorý umožňuje výrobu vodíka pomocou technológie vodíkových palivových článkov z modelu Mirai druhej generácie. Prvé testy tohto riešenia prebiehajú v továrni DENSO vo Fukušime. V Thajsku sa v spolupráci s Mitsubishi Kakoki Corporation a Toyota Tsusho Corporation začne pred koncom roka 2023 výroba vodíka z bioplynu z hydiny a potravinového odpadu.