Reakcia ZSSK na vyjadrenia KDH.
Na základe tvrdenia KDH, ktoré hovorí, že ZSSK ide kupovať nové zubačky len na trať Štrba – Štrbské pleso, musí Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) uviesť, že je jasné, že si členovia strany nepozreli súťažné podklady ani nedávno medializované informácie k plánovanému nákupu nových vlakov pre Tatry.
Je všeobecne známym faktom, že doprava v Tatrách dlhodobo trpí nedostatkom kapacít a prestarnutým vozňovým parkom, pričom ZSSK jazdí v sezóne bez záloh. Toto je neakceptovateľné operatívne a dopravné riziko a neprimerané riešenie, keďže oproti roku 2014 je na tatranských tratiach ročne prepravených až o 35 percent viac cestujúcich.
Strategickým zámerom ZSSK je doplniť tatranskú flotilu o päť nových hybridných vlakov a jeden multifunkčný rušeň, ktoré nahradia súčasné zubačky. Tie sú už roky za horizontom životnosti (jedna je už dnes rozobratá na náhradné súčiastky pre ostatné dve). Nové vlaky zároveň doplnia našu dnešnú flotilu 18 vlakov (3 zubačky – Ozubnicová železnica a 15 vlakov – Tatranské elektrické železnice) v Tatrách na finálny počet 20 kusov, ktorý musí ustáť kapacitné potreby na ďalšie roky.
Podotýkame, že terajšie zubačky majú 48 rokov, do prevádzky boli dané v roku 1970. Dnešná flotila je zastaraná nerekonštruovateľným spôsobom a kapacitne nedostatočná. Nové vlaky budú musieť jazdiť častejšie a tam, kde to je možné, rýchlosťou až 80 km/h. Narastie aj kapacita, keďže by v nich malo byť 90 miest na sedenie a 70 na státie, čo je dohromady minimálne 160 miest. Tie súčasné majú kapacitu 124 miest.
Najdôležitejší parameter budúcej efektívnosti prevádzky je, že nové „zubačky“ budú mať hybridný pohon, teda budú môcť jazdiť ako na ozubnicovej (Štrba – Štrbské Pleso), tak aj na klasickej trati (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica). Nové vozidlá budú zodpovedať požiadavkám na prepravu na úzkorozchodných horských tratiach a budú vybavené modernými bezpečnostnými a informačnými systémami. Vozne by mali mať bezbariérový vstup pre invalidov a vyčlenený priestor aj v interiéri. Chýbať nebude informačný systém pre cestujúcich (trasa a aktuálna poloha vlaku, označenie a smerovanie jednotlivých vozidiel), a to rovnako v interiéri ako v exteriéri vozidla.
Dianie vo vozňoch i okolo nich budú zaznamenávať kamery. ZSSK bude tiež mať detailné informácie o počtoch cestujúcich vďaka systému na anonymné počítanie osôb, ktoré prejdú nástupnými dverami. Samozrejmosťou bude klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie na internet. Chýbať nebude priestor na odkladanie bicyklov, lyží, snoubordov a kočíkov. Prevádzku s vyššou kapacitou zabezpečia nové vlaky na minimálne 30 rokov.
Technicky porovnávať budúce elektrické hybridné zubačky s bežne vyrábanými motorovými jednotkami je zavádzajúce a neobhájiteľné.
Nákup bude financovaný z vlastných zdrojov ZSSK. Tá stanovila uvedenú predpokladanú hodnotu zákazky na základe podkladov od výrobcov koľajových vozidiel, prieskumu trhu (oslovili sme desať spoločností) v segmente koľajových výrobcov. V rámci ZSSK sme posudzovali viaceré varianty modernizácie prepravy cestujúcich na TEŽ a OŽ, pričom vybraný bol ekonomicky najvýhodnejší variant. Podmienky súťaže sú férové, no až do ukončenia celého procesu obstarávania sa k nej ďalej vyjadrovať nebudeme.
(Po odoslaní oznámenia o výsledku uchádzačom, ZSSK súčasne podľa § 55 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní zverejní na profile https://www.uvo.gov.sk/vyhladavaniezakaziek/detail/dokumenty/415211 informáciu o výsledku vyhodnotenia ponúk a poradie uchádzačov.)
Zaujímavosti o nových zubačkách:
- do vozňa sa zmestí 160 osôb
- jazdiť budú rýchlosťou až 80 km/h
- vozeň bude mať odkladací priestor na 8 ks bicyklov, 2 ks kočíkov, v zime sa tento priestor využije na prepravu minimálne 30 ks lyží, 10 ks snoubordov, 2 ks sánok a 2 ks kočíkov;
- použité materiály budú „vandalizmuvzdorné“;
- podlaha bude protišmyková;
- čítačky označia lístky a taktiež prečítajú SMS lístok, QR či čiarový kód;
- pri prechode cez dvere sa do štatistík zapíše každý jeden cestujúci;
- súčasťou bude wi-fi pripojenie na internet.