V polovici októbra sa dostala na trh posledná z trojice „obývačkových“ virtuálnych realít, ktorých dátum vydania sa spájal s rokom 2016.

A hoci je PlayStation VR v predaji pol roka po uvedení HTC Vive a Oculus Rift, je to zároveň prvá virtuálna realita, ktorú si bežne kúpite v slovenských obchodoch a ktorú sme mohli v redakcii plnohodnotne otestovať.

Oculus aj HTC Vive sa vo svete začali predávať v apríli, resp. máji tohto roka. Prvá menovaná sa v posledných týždňoch dostala aj na Slovensko a kúpite ju napr. v Alze. V rovnakom obchode zoženiete aj HTC Vive a v tomto prípade je to najmä vďaka tomu, že Alza má centrálu v Čechách. Virtuálna realita od HTC totiž nie je pre náš trh oficiálne dostupná a brány distribúcie končia práve v ČR.

Zatiaľ čo sa ceny Oculusu pohybujú na úrovni 700 eur a za riešenie od HTC zaplatíte ešte o dve stovky viac (900 eur), PlayStation VR kúpite už od 399 eur. Alebo za 900 eur aj s konzolou PlayStation 4 Pro a všetkým ďalším potrebným príslušenstvom. Je zrejmé, že Sony útočí na masy a nie je to dané iba atraktívnou cenou, ale aj veľmi dobrou dostupnosťou v obchodoch a spustením predaja v mnohých krajinách. Aj vďaka tomu sa toto zariadenie objavilo na našom redakčnom stole ako prvá „obývačková“ virtuálna realita.

Pre PlayStation 4 aj PlayStation 4 Pro

Pokiaľ podrobne nesledujete virtuálnu realitu a dostupné zariadenia na trhu, môžete mať v tejto problematike zmätok. Na úvod preto krátka rekapitulácia. Okuliare virtuálnej reality rozdeľujeme do dvoch kategórií – na mobilnú a na tzv. „obývačkovú“ VR. Mobilná virtuálna realita je dostupná v mnohých podobách. Od lacných kartónových okuliarov, ktoré fungujú s takmer hocakým smartfónom so systémom Android a iOS až po špecifické riešenia, ako je napr. Samsung Gear VR. Výhodou mobilnej VR je dostupnosť, s minimálnymi nákladmi si virtuálnu realitu môže vyskúšať takmer hocikto. Používateľský zážitok tomu zodpovedá.

Sony začalo v novembri predávať výkonnejšiu verziu konzoly PS4 s názvom PlayStation 4 Pro. PlayStation VR si rozumie s oboma verziami konzoly

Obývačkovú VR tvoria aktuálne tri zariadenia. Oculus Rift, HTC Vive a PlayStation VR. Okuliare od Oculusu a HTC potrebujú k svojmu fungovaniu výkonný herný počítač, za ktorý zaplatíte približne 1000 eur, ak doma žiaden nemáte. V prípade upgradu komponentov sa môžu náklady pohybovať od 300 do 600 eur (a možno aj viac), v závislosti od vašej aktuálnej konfigurácie.

PlayStation VR vyžaduje k svojmu fungovaniu konzolu PlayStation 4 alebo novšiu a výkonnejšiu verziu PlayStation 4 Pro. Prínos Pro verzie zhodnotíme v ďalšom vydaní TOUCHIT. Bez ohľadu na to, akú máte doma PS4-ku, PS VR vám bude fungovať. K fungovaniu však budete ešte potrebovať PlayStation 4 Kameru a optimálne aj pohybové ovládače PlayStation Move.

Vstupné náklady za PS VR sa teda pohybujú od 399 eur za samotné okuliare PS VR. Za necelých 500 eur si kúpite balíček s okuliarmi PS VR, PlayStation 4 Kamerou, Move ovládačmi a hrou PlayStation VR Worlds a pokiaľ doma nemáte ani konzolu, Sony ponúka balíček s klasickou PS4 za cca 800 eur a s výkonnejšou konzolou PS4 Pro za 900 eur. Za cenu okuliarov HTC Vive si tak môžete kúpiť kompletnú virtuálnu realitu aj s aktuálne najvýkonnejšou hernou konzolou na trhu.

Kam schovať káble?

My sme testovali PS VR v kombinácii so základnou verziou konzoly PlayStation 4. Pripojenie VR okuliarov ku konzole nie je zložité a je pomerne jednoduché, avšak pripravte sa na to, že vaša polička pod televízorom už nebude vyzerať tak elegantne ako doteraz.

Je to dané tým, že okrem samotných okuliarov nájdete v balení aj externú výpočtovú jednotku, ktorú musíte prepojiť s konzolou, televízorom, okuliarmi a napájaním. V praxi to znamená, že HDMI kábel z konzoly ide do výpočtovej jednotky a z nej ďalší HDMI kábel smeruje do televízora. Konzolu PlayStation 4 musíte s výpočtovou jednotkou prepojiť aj pomocou USB kábla a klasická verzia PS4-ky má USB porty iba na prednej strane konštrukcie. PlayStation 4 Pro obsahuje jeden USB port aj v zadnej časti, čo oceníte práve v prípade PS VR.

Balenie PlayStation VR. Káblov budete mať v okolí konzoly naozaj požehnane

Ďalší kábel smeruje z výpočtovej jednotky do napájania. Na to treba myslieť, pokiaľ máte rovnako ako my problém s nedostatkom zásuviek za televízorom. Posledný kábel spája výpočtovú jednotku s VR okuliarmi a ten vám bude počas používania pravdepodobne najviac vadiť. Neschováte ho totiž tak jednoducho ako tie zvyšné káble. Samozrejme, môžete si odpájať VR okuliare alebo rovno celú jednotku vždy, keď PS VR nepoužívate, ale nie je to praktické.

Kábel od okuliarov však v prípade používania virtuálnej reality neschováte a je pravdepodobné, že vám bude ležať cez polku obývačky. V tomto smere je výhoda, že je PS VR koncipovaná ako virtuálna realita, ktorú používate na jednom mieste v stoji alebo sede. Nechodíte, takže sa nestane, že by ste sa o kábel potkli. V okolí krku ho počas používania okuliarov budete cítiť, dá sa však na to zvyknúť.

Bez káblov to však zatiaľ nejde ani v prípade okuliarov virtuálnych realít pre počítače, takže spoločnosti Sony v tomto smere ťažko niečo vyčítať.

Správna kalibrácia je prvoradá

Zapojenie všetkých káblov je prvou časťou nastavovania PS VR. Druhou časťou je samotná kalibrácia, ktorou vás konzola PlayStation 4 prevedie krok za krokom. Odporúčame sledovať pokyny pozorne a okuliare si nastaviť tak, aby vám výsledok čo najlepšie vyhovoval. Okuliare si jednoducho nasadíte na hlavu pomocou hlavového oblúku. Následne si prispôsobíte vzdialenosť samotných okuliarov. Súčasťou kalibrácie je nastavenie kamery, a to by ste takisto nemali podceniť.

Kamera musí snímať okolie vašej hlavy, preto je lepšie ju posunúť niekedy o trochu ďalej. Pozor však na objekty, ktoré by mohli zakrývať výhľad. V takomto prípade nebude fungovať sledovanie pohybu vašej hlavy správne a výsledkom môže byť skáčuci obraz alebo nesprávne reakcie vášho Ja vo virtuálnej realite, čo zážitok negatívne ovplyvňuje.

PS VR sa predáva za cenu od 399 eur za samotné okuliare. K hraniu budete potrebovať aj kameru a ideálne aj pohybové ovádače

My sme počas testovania nemali problém s nastavením okuliarom ani kamery. Aj vďaka tomu bolo snímanie okuliarov a pohybu našej hlavy takmer bezchybné.

Okuliare PlayStation VR sa nosia na hlave pohodlne. Problém sme nemali ani s nosným oblúkom, ktorý poskytuje dostatok priestoru pre váš nos a nemalo by sa stať, že vás bude tlačiť, prípadne bude nepohodlný. Celkovo, z hľadiska konštrukcie ťažko Sony niečo vytknúť.

Výkon využíva na maximum

PlayStation 4 má výkon 1,84 teraflopov. Nevieme, o koľko tento výkon navyšuje výpočtová jednotka PS VR, ale faktom je, že vo svete počítačov potrebujete na virtuálnu realitu grafický výkon na úrovni aspoň 5 teraflopov.

Okuliare PS VR ponúkajú rozlíšenie 1920 × 1080 a obnovovaciu frekvenciu na úrovni 90 až 120 Hz. Pre porovnanie, Oculus Rift aj HTC Vive majú frekvenciu 90 Hz a rozlíšenie 2160 × 1200. Vo všetkých prípadoch je použitý OLED displej.

Nižšie rozlíšenie okuliarov nie je problémom, ale slabší výkon konzoly áno. Jednoduchá matematika nepustí a pokiaľ by ste si chceli s grafickým výkonom PS4-ky užiť virtuálnu realitu na počítači, výsledok by nebol optimálny. Hry by nedosahovali potrebný počet snímok a práve konštantný (vysoký) počet fps je v prípade virtuálnej reality dôležitý. Pri hraní na monitore vám obvykle stačí 30 fps pre akceptovateľný zážitok, ale vo virtuálnej realite by ste vnímali akékoľvek sekanie a spomalenie a výrazne by to ovplyvnilo pocit z hrania. Nehovoriac o tom, že by vám asi rýchlo prišlo nevoľno.

Grafika nie je silná stránka PS VR. Zážitok z virtuálnej reality je však aj napriek tomu super

PlayStation VR však využíva dostupný výkon konzoly na maximum. V tomto prípade je výhoda jednej platformy zrejmá – vývojári musia svoje hry optimalizovať na jednu konzolu a prípadne odomknúť extra efekty pre PlayStation 4 Pro. Základom je však to, aby hry pre PS VR bežali konštantne s 90 fps aj na bežnej PS4-ke.

Nevýhody slabšieho výkonu si však všimnete takmer hneď. Grafika mnohých hier pre PS VR je kockatá a hry vo všeobecnosti vyzerajú vo virtuálnej realite škaredšie ako na televíznej obrazovke. Výborným príkladom je napr. Driveclub VR, ktorého vizuálne spracovanie nevyzerá vo VR zďaleka tak dobre ako klasická verzia hry na obrazovke televízora.

Vo výsledku to však až tak nevadí, pretože zážitok z hrania je výborný a PS VR dokáže vo všeobecnosti skvelo navodiť pocit virtuálnej reality. Je tu však jedno ALE.

VR pre masy, ale nie pre každého

PlayStation VR je jednoznačne najdostupnejšia obývačková virtuálna realita, ktorú si môže zaobstarať takmer každý. A za jej technické prevedenie Sony pochválime. Zariadenie ako také nemá takmer žiadne nedostatky, funguje spoľahlivo a ponúka rôznorodý obsah a zážitky. Jediná pripomienka smeruje k slabej podpore VR videí. Internetový prehliadač v konzole ich nepodporuje a hoci aplikácia Media Player obsahuje VR režim, neprehrá všetky VR videá.

Hlavným problémom zariadenia však je, že virtuálna realita je vo všeobecnosti veľmi náročná platforma na vnímanie zo strany používateľa. Počas našich akcií NAY TOUCHIT LIVE sme si často všimli, že niektorým ľuďom robí problém mobilná virtuálna realita. Dajú si okuliare na hlavu a nie je im z toho dobre.

Nie každý zvládne pobyt vo virtuálnej realite. To aj najväčší nedostatok PS VR, hoci, Sony v tomto smere toho moc nezmôže

PlayStation VR je z hľadiska navodenia pocitu virtuálnej reality o niekoľko úrovní vyššie. Zážitok ide viac do hĺbky, ale s tým súvisí aj to, že nie každý ho dokáže absorbovať. Dosť záleží na konkrétnej hre, ale aj u nás v redakcii sa viackrát objavili pocity tzv. kinetózy. Inak povedané, ide o pocit nevoľnosti. Faktom je, že počas cestovania autom, vlakom alebo lietadlom kinetózou netrpíme a nevadí nám ani plavba na mori. Pocit nevoľnosti sme nemali ani počas skúšania PS VR a ďalších VR okuliarov na rôznych výstavách. Tam sme však mali okuliare na hlave 15, maximálne 25 minút. V domácich podmienkach je však situácia iná a viac ako hodinu vkuse hrať nedokážeme. V závislosti od hry si dávame niekedy prestávku aj skôr.

PS VR takisto neodporúčame ako zábavku, pri ktorej chcete relaxovať o 11 večer, tesne pred spaním. Počas testovania sme si všimli, že unavení sme znášali virtuálnu realitu ešte o niečo horšie, citlivejšie a boli sme náchylnejší na nevoľnosť. Ide o subjektívne reakcie a každý bude reagovať na virtuálnu realitu inak. Faktom však je, že to netreba s hraním v PS VR preháňať a Sony neodporúča, aby zariadenie používali deti mladšie ako 12 rokov.

Verdikt

PlayStation VR je výborne odvedený kus práce. Zariadenie je z technického hľadiska takmer bezchybné a veríme, že Sony čoskoro zlepší podporu VR videí a ich streamovania priamo z internetu. Sony chválime aj za bohatú nádielku hier, ktoré si môžete v PS VR zahrať. Pravdepodobne nenájdete hru, ktorá by doslova vyčnievala a prinútila vás, aby ste si okuliare kúpili, ale PS VR ju nepotrebuje. Ide o novú platformu, ktorá ponúka unikátny zážitok z hrania.

Faktom je, že tento zážitok nebude pre každého. PS VR nemôžeme všeobecne odporučiť každému, pretože reakcia na virtuálnu realitu je individuálna. Niekto nepocíti nevoľnosť vôbec, iný bude mať problémy používať okuliare viac ako 10 minút.

A hoci oceňujeme zážitok z hrania vo virtuálnej realite, v redakcii aj naďalej preferujeme klasické hranie na monitore či televíznej obrazovke. Môžete totiž pri ňom lepšie relaxovať a prípadne sa aj rozprávať so zvyšným osadenstvom obývačky.

Cena: od 399 EUR

Tento článok vyšiel aj v tlačenom novembrovom vydaní TOUCHIT č. 9/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.

Značky:

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Špecializujem sa na Apple, ASUS, Garmin, smart hodinky, robotické vysávače a herné zariadenia. Nájdete ma na sociálnych sieťach @roman_fitit

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.