Bratislava je ďalším mestom, kde TIER predstavil novinku.

Používanie prilby je dobrovoľné, ale dôrazne sa odporúča. Podľa prieskumu totiž aktuálne nosí helmu na e-kolobežkách okolo 4 % jazdcov v porovnaní s 50 % cyklistov. Za najviac nehôd na elektrických kolobežkách môžu podľa vedcov výmole na cestách.

„TIER má v súčasnosti viac ako 25 000 inovovaných e-kolobežiek s boxom na prilbu a časť z nich je už aj v Bratislave,“ uviedol Mathieu Deloly, generálny riaditeľ TIER pre Poľsko, Maďarsko a Slovensko.

Inovácia v podobe inteligentného kontajnera s integrovanou skladacou prilbou s technológiou detekcie skladacej prilby bola vyvinutá z dôvodu zníženie rizík vážnych poranení hlavy v prípade nehody. Najväčším rizikom  pre používateľov elektrických kolobežiek sú výmole na ceste. Zatiaľ čo výmole s hĺbkou 3 cm nespôsobili v simuláciách žiadne pády, výmole hlboké medzi 6 až 9 cm spôsobili pády v 75 % všetkých simulácií. Výsledkom je poranenie hlavy a často aj horných končatín. Doby liečenia sú týždne.

Ako fungujú kolobežky s prilbami?

Jazdci, ktorí chcú používať prilbu, budú môcť odomknúť „smartbox“ a dostať sa k prilbe bez ďalších nákladov priamo v aplikácii TIER. Požičanie prilby je teda zadarmo. Keď nájdete e-kolobežku s integrovanou schránkou na prilbu, naskenujte jej kód v aplikácii TIER, otvoríte box podľa pokynov na obrazovke, vyberiete prilbu a rozložíte ju podľa pokynov. Prilba je v boxe v zloženom stave a je z plastu.

Správne pripravenú prilbu treba nasadiť na hlavu tak, aby zakrývala čelo a bola cca. 1-2 cm nad úrovňou obočia. Predná a zadná časť prilby by mala byť približne na rovnakej úrovni. Potom nastavíte popruhy tak, aby boli pevné a dobre držali. Ďalší proces samotného využívania e-kolobežky zostáva nezmenený.

Po dokončení cesty treba prilbu zložiť a vrátiť do boxu vedľa kormidla. Tento úkon je automaticky zaznamenaný a signalizovaný modrým svetlom. Skladacia prilba je opakovane použiteľná a spĺňa európske normy EN1078. Prilby podliehajú pravidelnej kontrole kvality a dezinfekcii. Ukončenie jazdy bude možné iba vtedy, keď zaparkujete vo vyhradených parkovacích zónach tak, aby kolobežka stála vzpriamene, neblokovala verejné cesty, zastávky verejnej dopravy, príjazdové cesty ani vchody do budov akéhokoľvek druhu.

Čo sa plánuje?

Poskytovatelia zdieľaných kolobežiek na Slovensku zvažujú tiež detekciu stavu, keď sú na kolobežke dve osoby namiesto jednej a následné blokovanie jazdy. Rovnako je možné, že v určitých časoch a v určitých destináciách bude nutné pred požičaním kolobežky absolvovať test pozornosti, ktorý by mal odhaliť požitie alkoholu pred jazdou.

Zdroje: TIER, vlastné

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.