Podľa spoločnosti Gartner do roku 2026 strávi 25 % ľudí v tzv. metaverse aspoň jednu hodinu denne. Je to jeden z dôvodov, prečo materská firma pre Facebook má momentálne meno Meta.
Čo je to metaverse?
No, zatiaľ je to pojem trochu tajomný. Gartner metaverse definuje ako „kolektívny virtuálny zdieľaný priestor, ktorý vznikol konvergenciou virtuálne rozšírenej fyzickej a digitálnej reality“. No, toto pochopiť nie je také jednoduché. Skúsme trochu viac ľudskou rečou a po slovensky. Do istej mieri to súvisí s tým, ako sme začali žiť v dobe pandémie, kedy sme pracovali cez home-office, stretávali sa cez Zoom alebo Teams a nakupovali on-line. Tieto zvyky zostanú zachované aj po skončení pandémie. Ľudia tak budú inklinovať k metaverse kvôli práci, nakupovaniu, vzdelávaniu, spoločenským aktivitám alebo zábave. Je to taký univerzálny priestor budúcnosti, ktorý je momentálne na počiatku.
Facebook zavetril príležitosť
A Facebook to vie a tiež veľmi dobre vie, že žiť na sociálnych sieťach je do budúcna rizikové. Preto aj priebežne prichádza s produktami a službami, kde si skúša, čo prejde a čo nie . Veď si spomeňme na nákupy firiem ako Oculus, Giphy, Mapillary a pod. Metaverse ale bude niečo iné, podľa predstáv to bude veľké, presnejšie povedané gigantické.
Užijú si aj ostatní
Gartner očakáva, že kompletné metaverse bude nezávislé od nejakého zariadenia a nebude patriť len jedinému dodávateľovi: bude mať vlastnú virtuálnu ekonomiku, ktorú umožnia digitálne meny a tokeny (tzv. nonfungible tokens – NFT).
Metaverse umožní ľuďom vylepšiť svoje fyzické aktivity, ovplyvní svetový obchod a je to spôsob, akým sa bude vykonávať práca ľudí. Podniky poskytnú svojim zamestnancom lepšie zapojenie, spoluprácu a prepojenie prostredníctvom pracovných priestorov vo virtuálnych kanceláriách. Podniky si na to nebudú musieť vytvárať vlastnú infraštruktúru, to im práve poskytne metaverse. Okrem toho virtuálne podujatia, ktoré si za nedávnych 18 mesiacov získali popularitu, budú pomocou metaverse ponúkať oveľa viac príležitostí na spoluprácu.
Vlastniť môžete dom, hoci len digitálne
Ďalšími príkladmi metaverse pre bežných spotrebiteľov sú nákup digitálneho pozemku a ale aj výstavba virtuálnych domov či nakupovanie vo virtuálnych nákupných centrách prostredníctvom elektronického obchodu.
Treba začať teraz a postupovať plynule
Niet pochýb o tom, že metaverse umožní podnikom rozšíriť a zlepšiť ich obchodné modely zatiaľ neznámym spôsobom. Gartner očakáva, že do roku 2026 bude mať 30 % organizácií na svete pripravené produkty a služby pre metaverse a Facebook chce byť pripravený. Gartner odporúča organizáciám, aby už teraz začali rozvíjať digitálne obchodné stratégie, ktoré využívajú zabudovanú infraštruktúru a účastníkov pripravovanej metaverse.
Zdroje: Gartner