V rámci spustenia druhej vlny boja proti byrokracii rozbehol Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu SR (UPVII) celoplošné odborné školenia pre ťažiskové orgány verejnej moci. Kľúčovou úlohou je čo najrýchlejšie zapojiť úradníkov do naštartovaného procesu odstraňovania ďalších papierových výpisov a potvrdení.
„Keďže sa zákon proti byrokracii dotýka približne 40 000 úradníkov, ktorých čaká komplexná zmena pri získavaní a evidencii výpisov a potvrdení v informačných systémoch, nenechali sme nič na náhodu a snažíme sa byť orgánom verejnej moci maximálne nápomocní,“ zdôraznil Richard Raši.
Experti z UPVII cestujú po celom Slovensku a organizujú pre kľúčové orgány verejnej moci odborné školenia. Okrem Banskej Bystrice, Žiliny, Trnavy a Nitry majú na programe postupne zaškoliť úradníkov aj v ďalších ôsmich slovenských mestách. Najčastejšími témami v rámci spomínaných školení sú podľa expertov otázky dostupnosti služieb, či už ide o register právnických osôb, alebo spôsob, akým možno administratívne zastúpiť občana pri vybavovaní agendy v jeho neprítomnosti.
Najviac dát, či už ide o vydávanie pasov, občianskych preukazov až po evidenciu vozidiel, spadá do kompetencie Ministerstva vnútra, UPVII má preto v blízkom čase ambíciu, zaškoliť úradníkov práve z tohto rezortu.
Od 1. septembra do 1. decembra 2019 sa postupne rušia papierové potvrdenia o nedoplatkoch na zdravotnom, sociálnom poistení, dôchodkovom sporení, ako aj potvrdení o colných a daňových nedoplatkoch, nevynímajúc ani potvrdenia o návšteve školy.
Podpredseda vlády zároveň zdôraznil, že povinnosť dokladovania odpadne aj mimovládnym organizáciám, ktoré už nebudú musieť papierovo predkladať výpis z registra nadácií, z registra občianskych združení, neinvestičných fondov, neziskových organizácií a výpis z registra organizácií s medzinárodným prvkom.