Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Výdavky na reklamu v slovenských printových médiách v roku 2015 poklesli medziročne iba o 0,4 percenta a dosiahli úroveň necelých 175,6 mil. eur.

Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence agentúry TNS Slovakia. Monitoring Ad Intelligence vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a bonusy.

Kým noviny v roku 2015 poklesli (- 1,7 %), časopisy si medziročne mierne polepšili (nárast 0,8 %). Na pozitívnom výsledku trhu s časopismi sa podpísalo výlučne zaradenie nových titulov do monitoringu (Evita, Evita špeciál, HN magazín, Forbes špeciál, Beauty & Woman). Neberúc do úvahy novozaradené tituly možno konštatovať, že v časopisoch došlo k medziročnému poklesu reklamných výdavkov o 1,4%.

Noviny zaznamenali negatívny výsledok aj napriek vzniku nového média, ktorým je Denník N. Medziročne poklesli najmä regionálne denníky a týždenníky.

Z pohľadu vydavateľov novinových titulov medziročne rástol News and Media Holding a Ringier Axel Springer. U vydavateľstiev Perex, Šport Press a Petit Press bol zaznamenaný dvojciferný pokles monitorovaných výdavkov do reklamy.

Vývoj výdavkov do reklamy (v mil. €)

20142015% zmena
PRINTY SPOLU176,2175,6-0,35 %
z toho Časopisy93,093,80,84 %
z toho Noviny83,281,8-1,68 %

 V roku 2015 zaplnila reklama v monitorovaných printových médiách 47 148 inzertných strán, čo predstavuje medziročný pokles o 2,5 percenta.

Vývoj počtu inzertných strán

20142015% zmena
PRINTY SPOLU49 04347 148-2,5 %
   z toho Časopisy26 76826 091-5,5 %
   z toho Noviny22 27521 057-3,9 %

Na selfpromo, teda na propagáciu vlastných aktivít a titulov zo svojho portfólia využili vydavatelia menej inzertných strán ako v roku 2014. Kým v roku 2014 to bolo 4 003 strán, v roku 2015 poklesol ich počet na 3 946 inzertných strán. Podiel počtu strán vlastnej inzercie na celkovom počte inzertných strán predstavuje 8%.

Najviac investovali zadávatelia do reklamy v printových tituloch vydavateľstiev Ringier Axel Springer, News and Media Holding a Petit Press. Traja najväčší hráči získali v roku 2015 až 65 % z celkových investícií zadávateľov do printovej reklamy.

Vydavateľstvo2015zmena oproti 2014podiel na printovom trhu 2015
RINGIER AXEL SPRINGER50 368 518 €3,4%29%
NEWS AND MEDIA HOLDING*41 897 655 €0,3%24%
PETIT PRESS21 013 431 €-8,7%12%
PEREX11 638 072 €-12,0%7%
MAFRA SLOVAKIA8 284 144 €14,0%5%
VERSA MEDIA7 375 741 €6,2%4%
BAUER MEDIA7 085 638 €14,0%4%
STAR PRODUCTION4 214 490 €-14,0%2%
ŠPORT PRESS3 552 580 €-12,0%2%
JAGA GROUP2 808 157 €7,6%2%

*Údaje za rok 2014-2015 sú súčtom reklamných výdavkov vydavateľstiev Spoločnosť 7 plus a Trend Holding.

Medzi mesačníkmi investovali zadávatelia už tradične najviac prostriedkov do reklamy v časopise Eva, ktorá si svoje prvenstvo drží už niekoľko rokov. Medzi týždenníkmi sa najviac inzerovalo v Plus 7 dní, a čo sa týka denníkov, tam si prvenstvo drží Nový čas.

Najväčším zadávateľom reklamy v tlači bol Lidl, ktorý sa udržal na prvej priečke už tretí rok po sebe. Druhé miesto zopakoval z minulého roka predajca záhradnej a bazénovej techniky Mountfield. Osem z desiatich najväčších zadávateľov reklamy v tlači bolo v TOP 10 aj  roku 2014. Medzi 10 najväčších zadávateľov sa navyše posunuli predajca elektrospotrebičov Datart a obchodný reťazec Tesco. Z TOP 10 vypadli Orange a Škoda auto Slovensko.

Top 10 zadávateľov v tlači

ZadávateľSuma v €
1Lidl6 380 973 €
2Mountfield4 482 808 €
3Megavox3 040 352 €
4Azet2 428 585 €
5Slovak Telekom2 260 337 €
6Simply you2 200 639 €
7Rádio Expres2 018 995 €
8RTVS1 788 092 €
9Datart1 669 627 €
10Tesco Stores1 541 768 €

Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje  bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 350 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 9 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).

Značky: