Výdavky na reklamu v slovenských printových médiách v roku 2015 poklesli medziročne iba o 0,4 percenta a dosiahli úroveň necelých 175,6 mil. eur.
Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence agentúry TNS Slovakia. Monitoring Ad Intelligence vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a bonusy.
Kým noviny v roku 2015 poklesli (- 1,7 %), časopisy si medziročne mierne polepšili (nárast 0,8 %). Na pozitívnom výsledku trhu s časopismi sa podpísalo výlučne zaradenie nových titulov do monitoringu (Evita, Evita špeciál, HN magazín, Forbes špeciál, Beauty & Woman). Neberúc do úvahy novozaradené tituly možno konštatovať, že v časopisoch došlo k medziročnému poklesu reklamných výdavkov o 1,4%.
Noviny zaznamenali negatívny výsledok aj napriek vzniku nového média, ktorým je Denník N. Medziročne poklesli najmä regionálne denníky a týždenníky.
Z pohľadu vydavateľov novinových titulov medziročne rástol News and Media Holding a Ringier Axel Springer. U vydavateľstiev Perex, Šport Press a Petit Press bol zaznamenaný dvojciferný pokles monitorovaných výdavkov do reklamy.
Vývoj výdavkov do reklamy (v mil. €)
2014 | 2015 | % zmena | |
PRINTY SPOLU | 176,2 | 175,6 | -0,35 % |
z toho Časopisy | 93,0 | 93,8 | 0,84 % |
z toho Noviny | 83,2 | 81,8 | -1,68 % |
V roku 2015 zaplnila reklama v monitorovaných printových médiách 47 148 inzertných strán, čo predstavuje medziročný pokles o 2,5 percenta.
Vývoj počtu inzertných strán
2014 | 2015 | % zmena | |
PRINTY SPOLU | 49 043 | 47 148 | -2,5 % |
z toho Časopisy | 26 768 | 26 091 | -5,5 % |
z toho Noviny | 22 275 | 21 057 | -3,9 % |
Na selfpromo, teda na propagáciu vlastných aktivít a titulov zo svojho portfólia využili vydavatelia menej inzertných strán ako v roku 2014. Kým v roku 2014 to bolo 4 003 strán, v roku 2015 poklesol ich počet na 3 946 inzertných strán. Podiel počtu strán vlastnej inzercie na celkovom počte inzertných strán predstavuje 8%.
Najviac investovali zadávatelia do reklamy v printových tituloch vydavateľstiev Ringier Axel Springer, News and Media Holding a Petit Press. Traja najväčší hráči získali v roku 2015 až 65 % z celkových investícií zadávateľov do printovej reklamy.
Vydavateľstvo | 2015 | zmena oproti 2014 | podiel na printovom trhu 2015 |
RINGIER AXEL SPRINGER | 50 368 518 € | 3,4% | 29% |
NEWS AND MEDIA HOLDING* | 41 897 655 € | 0,3% | 24% |
PETIT PRESS | 21 013 431 € | -8,7% | 12% |
PEREX | 11 638 072 € | -12,0% | 7% |
MAFRA SLOVAKIA | 8 284 144 € | 14,0% | 5% |
VERSA MEDIA | 7 375 741 € | 6,2% | 4% |
BAUER MEDIA | 7 085 638 € | 14,0% | 4% |
STAR PRODUCTION | 4 214 490 € | -14,0% | 2% |
ŠPORT PRESS | 3 552 580 € | -12,0% | 2% |
JAGA GROUP | 2 808 157 € | 7,6% | 2% |
*Údaje za rok 2014-2015 sú súčtom reklamných výdavkov vydavateľstiev Spoločnosť 7 plus a Trend Holding.
Medzi mesačníkmi investovali zadávatelia už tradične najviac prostriedkov do reklamy v časopise Eva, ktorá si svoje prvenstvo drží už niekoľko rokov. Medzi týždenníkmi sa najviac inzerovalo v Plus 7 dní, a čo sa týka denníkov, tam si prvenstvo drží Nový čas.
Najväčším zadávateľom reklamy v tlači bol Lidl, ktorý sa udržal na prvej priečke už tretí rok po sebe. Druhé miesto zopakoval z minulého roka predajca záhradnej a bazénovej techniky Mountfield. Osem z desiatich najväčších zadávateľov reklamy v tlači bolo v TOP 10 aj roku 2014. Medzi 10 najväčších zadávateľov sa navyše posunuli predajca elektrospotrebičov Datart a obchodný reťazec Tesco. Z TOP 10 vypadli Orange a Škoda auto Slovensko.
Top 10 zadávateľov v tlači
Zadávateľ | Suma v € | |
1 | Lidl | 6 380 973 € |
2 | Mountfield | 4 482 808 € |
3 | Megavox | 3 040 352 € |
4 | Azet | 2 428 585 € |
5 | Slovak Telekom | 2 260 337 € |
6 | Simply you | 2 200 639 € |
7 | Rádio Expres | 2 018 995 € |
8 | RTVS | 1 788 092 € |
9 | Datart | 1 669 627 € |
10 | Tesco Stores | 1 541 768 € |
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 350 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 9 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).