Prvé pretekárske auto s turbodúchadlom, prvé tranzistorové zapaľovanie vo vozidle sériovej výroby – to sú príklady z mnohých inovácií Toyoty, ktoré zmenili a naďalej menia automobilový svet. O týchto možno neviete.
Prvá spojka bez azbestu v sériovom vozidle (1982)
Azbest je vláknitá odroda minerálov vo forme zväzkov vlákien, ktorá sa vyznačuje vysokou pevnosťou v ťahu a odolnosťou voči chemickým a fyzikálnym faktorom. Celé roky sa používal v automobilovom priemysle na výrobu brzdových a spojkových obložení, tesnení a tepelnoizolačných prvkov. Jeho hlavnými výhodami bola stálosť a odolnosť voči vysokým teplotám.
Mohlo by sa zdať, že azbest má iba samé výhody. Ukázalo sa však, že ide o smrteľnú hrozbu pre ľudí. Jeho mikroskopické vlákna spôsobujú rakovinu. V súčasnosti výrobcovia komponentov bŕzd a spojok používajú netoxické materiály.
V roku 1977 Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) vyhlásila azbest vo všetkých jeho formách za karcinogénny. Ale ešte v 70. a 80. rokoch bol v automobilovom priemysle široko používaný. Toyota bola prvým výrobcom na svete, ktorý začal používať spojku bez azbestového obloženia. Ako prvá ju dostala Toyota Crown (model S110, vybrané verzie s manuálnou prevodovkou) v roku 1982. Toxický materiál nahradili keramické materiály a spekaný karbid. V priebehu nasledujúcich rokov Toyota úplne vylúčila azbest aj z iných komponentov v osobných automobiloch, dodávkach a nákladných vozidlách.
Prvé SUV s elektrickým pohonom na svete (1996)
Myšlienka elektromobilu je stará ako samotný motorizmus. Už v prvom desaťročí 20. storočia sa zdalo, že vozidlá poháňané elektrinou budú dominovať nad spaľovacími. Všetko však bolo napokon inak. Teraz opäť nastúpila renesancia elektrických áut.
V roku 1994 uviedla Toyota na trh RAV4 – prvé kompaktné SUV so samonosnou karosériou. Model sa stal veľmi rýchlo ikonou SUV-čiek a zmenil predstavy o tom, ako môže vyzerať ľahké terénne vozidlo. Súčasná RAV4 je automobil o dva segmenty väčší ako jeho prvá generácia, s priestranným a pohodlným interiérom, vysokou svetlou výškou a hybridným pohonom, dostupným aj vo verzii AWD. Už dávno predtým, ako sa hybridná pohonná sústava dostala pod kapotu RAV4, vyvinula Toyota elektrickú verziu svojho slávneho SUV. RAV4 EV bolo prvé sériovo vyrábané elektrické SUV na svete. 22 januára 1996 boli úspešne ukončené cestné testy a krátko potom sa v Japonsku začala predávať 3-dverová verzia.
RAV4 EV mal elektromotor s výkonom 67 k, poháňali ho inovatívne nikelmetalhydridové (NiMH) batérie s celkovým napätím 288 V, ktoré poskytovali dojazd viac ako 150 km. Boli výsledkom dlhoročnej spolupráce spoločností Toyota a Panasonic. 6. októbra 1997 debutovala v USA väčšia, 5-dverová verzia. V priebehu piatoch rokov sa v Japonsku a USA predalo 2-tisíc exemplárov. Rozsah výroby odzrkadľoval dopyt na trhu.
Práve vizionárstvo Toyoty bolo impulzom pre Elona Muska, aby v roku 2003 kúpil spoločnosť Tesla Motors. Toyota spolupracovala s Teslou na konštrukcii druhej generácie modelu RAV4 EV. Už v roku 1996 mal japonský koncern odvahu vytvoriť elektromobil napájaný zo zásuvky a siahol po tomto riešení mnoho rokov pred ostatnými výrobcami. O rok neskôr sa Toyota rozhodla urobiť podobný krok aj v oblasti hybridov, keď uviedla do predaja model Prius.
Prvky čalúnenia vyrobené z recyklovaných vlákien (2011)
V 40. rokoch dvadsiateho storočia, keď britskí vedci vyvinuli prvý materiál na báze polyetyléntereftalátu, bol to veľký úspech a prelom v chemickom priemysle. V roku 1973 Američan Nathaniel Wyeth dal svetu PET nápojovú fľašu. V priebehu rokov Zem zasypali milióny použitých fliaš z nápojov, obalov z potravín a ďalších predmetov z tohto materiálu.
Spoločnosť Toyota venuje veľkú pozornosť ekológii. Prirodzene, je ťažké zlikvidovať všetky PET obaly, ale vyskúšala použiť recyklát pri výrobe poťahových prvkov pre osobné automobily. V marci 2011 v Európe začali predávať Lexus CT 200h, prémiový kompaktný hybrid. V jeho interiéri boli použité prvky vyrobené z PET materiálu. Lexus bol jedným z prvých výrobcov na svete, ktorý sa rozhodol pre takýto ekologický postup.
Prirodzene, interiér vozidla je elegantný a žiadny z prvkov nevyvoláva dojem, že je vyrobený z recyklovanej fľašky po sýtenom nápoji. Cieľom bolo vytvoriť vozidlo priateľské k prírode nielen vďaka hybridnému pohonu, ale aj použitým materiálom. V súčasnosti sú interiérové prvky a čalúnenia vyrobené z PET obalov ponúkané v prémiových automobiloch mnohých popredných značiek. Koncern Toyota a jeho luxusná značka však predbehli tento trend v automobilovom svete o niekoľko rokov a neváhali použiť inováciu, ktorá slúži životnému prostrediu a ľuďom.