Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Množstvo platieb mobilom alebo hodinkami na Slovensku z roka na rok stúpa. Kým v roku 2019 dosahoval podiel týchto platieb úroveň 2 % zo všetkých vykonaných kartových transakcií v našej krajine, v prvom polroku tohto roka predstavoval daný podiel viac ako 30 %. Celkový počet platieb za prvých 6 mesiacov 2024, ktoré boli uskutočnené mobilom alebo hodinkami, dosiahol 170 miliónov v celkovom objeme 3,66 miliardy EUR. V medziročnom porovnaní sa počet aj objem takto vykonaných platieb zvýšil o viac ako 52 %. Priemerná hodnota jednej mobilnej transakcie sa pohybovala na úrovni 21,4 EUR.

Vyplýva to z aktuálnych údajov pravidelnej štatistiky vydávania a prijímania platobných kariet Slovenskej bankovej asociácie[1] (SBA), ktoré SBA bližšie zanalyzovala. „Ako dáta za prvý polrok 2024 ďalej ukazujú, v júni bola už každá tretia platba na Slovensku uskutočnená prostredníctvom mobilu alebo inými nositeľnými zariadeniami v rámci kartových platieb. Najčastejšie sa platby mobilom a nositeľnými zariadeniami používajú na úhradu v obchodoch na platobných termináloch (takmer 87 %), v menšej miere (13 %) sú mobilné platby využívané na platby v online priestore na rôznych weboch a e-shopoch,“ približuje Marcel Klimek, výkonný riaditeľ Slovenskej bankovej asociácie.

Základne informácie o kartových transakciách na Slovensku

6 miliónov platobných kariet*2 744 bankomatov*79 470 platobných terminálov*6 177 e-commerce*
558,2 mil. transakcií**36,7 mil. výberov**364,3 mil. transakcií**26,1 mil. transakcií**
23,2 mld. EUR**9,85 mld. EUR**9,01 mld. EUR**948 mil. EUR**

*K 30.6.2024, ** za prvý polrok 2024

Bezpečné mobilné platby vďaka tokenizácii

Platby prostredníctvom mobilu alebo iných nositeľných zariadení majú vysoký stupeň bezpečnosti. Dôvodom je tokenizácia – v mobile je namiesto údajov o platobnej karte uložené len jedinečné číslo reprezentujúce platobnú kartu (token). Na realizáciu mobilnej platby nie je potrebné zadávať PIN kód ku karte, ale autorizácia platby sa uskutočňuje odomknutím mobilu alebo hodiniek. V prípade straty zariadenia dokáže klient tokenizovanú kartu jednoducho odstrániť z mobilnej aplikácie.

Banky na Slovensku patria medzi odvetvia dosahujúce vysoký stupeň elektronizácie a digitalizácie, ktoré sa tak premietajú v užívateľsky komfortné a obľúbené bankové služby, kam patria aj mobilné platby.  


[1] Pravidelné štatistiky vydávania a prijímania platobných kariet sú zostavované Národnou bankou Slovenska na základe poskytnutých údajov členov Slovenskej bankovej asociácie.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.