Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Inšpiráciou pre uvedenie Yaris GRMN na trh sú úspechy japonskej automobilky v motoristickom športe.  Nový Yaris WRC, ktorý patrí do súťažného tímu TOYOTA GAZOO Racing,  vybojoval prvé miesto na pretekoch  vo Fínsku i Švédsku,  druhé miesto na Sardínii  a na okruhu v Monte Carle.

GRMN = Gazoo Racing tuned by Meister of Nürburgring. Názov je výrazom uznania pre pilotov TOYOTA GAZOO Racing, ktorí Yaris GRMN testovali na slávnom nemeckom okruhu.

Už v 50. rokoch Kiichiro Toyoda zdôrazňoval význam motoristického športu pre rozvoj automobilového priemyslu. Preteky si vyžadujú extrémne testy výdrže áut a stále nové technológie. Bez nich by podľa zakladateľa Toyota Motor Corporation  automobilky nenapredovali tak rýchlo.

TOYOTA GAZOO Racing

Dlhé roky to Toyota skúšala v mnohých disciplínach  –  na cestných aj terénnych pretekoch od WRC po Ralley Dakar, vo Formule 1, NASCAR či Majstrovstvách sveta na dlhé trate (FIA WEC). Jej autá štartujú na najprestížnejších podujatiach – 24-hodinových pretekoch Le Mans, ADAC 24h Nürburgring, Baja 1000 či v  Monte Carle.

Donedávna ju reprezentovali rôzne tímy. V roku 2015 však  spojili svoje aktivity pod jedným názvom TOYOTA GAZOO Racing. Bol to impulz pre užšiu spoluprácu pretekárov aj technických tímov, aby lepšie využívali vedomosti a skúsenosti. Prvým výsledkom tejto spolupráce je Yaris GRMN.

Odštartoval športové dejiny značky

Začiatky TOYOTA GAZOO Racing siahajú do 50. rokov, keď zakladateľ Toyota Motor Corporation, Kiichiro Toyoda, rozhodol o účasti Toyoty na najslávnejšom a najnáročnejšom preteku tých čias, Round Australia Trial. Ten odštartoval športové dejiny značky.

„Motošport je viac ako zábava,” presviedčal Kiichiro Toyoda. ,,Je to kľúč k rozvoju japonského automobilového priemyslu. Výrobcovia sa musia zúčastňovať pretekov, aby testovali spoľahlivosť a výkonnosť svojich áut a prezentovali ich možnosti. Nejde tu iba o výskum áut, vozidlá musia pracovať v harmónii s ľuďmi, aby bolo možné naplno využívať ich možnosti.”

Debut  na Nürburgring

Slová Kiichiro Toyodu są potvrdili mnohokrát, ale ich pravdivosť asi najlepšie odzrkadľuje program Toyoty z roku 2007, keď sa japonská značka  rozhodla štartovať v náročných 24-hodinových pretekoch na okruhu Nürburgring. Do tímu mechanikov vybrali inžinierovov z rôznych oddelení firmy. Tak vznikli dva prototypy Toyoty Altezza RS200s. Prvý štart na ADAC 24h Nürburgring sa skončil úspechom – obidve vozidlá dorazili do cieľa.

V tejto etape nebolo najdôležitejšie víťazstvo, ale spoločné úsilie, získané skúsenosti a formovanie charakterov. Názov Gazoo Racing tuned by Meister of Nürburgring je istým druhom pocty pre týchto pionierov, ktorí prežili jedinečné dobrodružstvo a získané schopnosti využili pri ďalších sériových modeloch Toyoty.

Yaris GRMN pre fanúšikov športovej jazdy

Trojdverový športový Yaris bude prvým modelom GRMN v Európe. Autá z tejto série doteraz predávali výlučne v Japonsku.

Yaris inšpirovaný prototypom WRC má pod kapotou  preplňovaný motor 1,8 l s výkonom 215k, vybavený kompresorom. Motor je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá poháňa predné kolesá a dosahuje najlepšie zrýchlenie vo svojej triede – z nuly na 100 km/h za 6,3 s. Zavesenie kolies  modelu odborníci vyladili pri rozsiahlom testovaní na okruhu v Nürburgringu. Je to dobrá správa pre milovníkov dynamickej jazdy po cestách so zákrutami. Zavesenie bolo oproti mestským verziám znížené a podvozok spevnený dodatočnými výstužami. Auto dostalo samosvorný diferenciál Torsen, športové tlmiče Sachs špeciálne vyrobené pre tento model, a predný stabilizátor s väčším priemerom. Posilnený brzdový  systém je vybavený veľkými vetranými kotúčmi a  štvorpestikovými prednými strmeňmi.

Športový automobil musí tak aj vyzerať, a tak Yaris GRMN dostal  čierny zadný spojler, výraznú stredovú koncovkou výfuku a čierne 17-palcové viaclúčové disky kolies z ľahkých zliatin BBS. Červené a čierne grafické prvky na karosérii nadväzujú na zdobenie automobilov TOYOTA GAZOO Racing nálepkami. Interiér takisto nepripomína „civilné” auto.  Pohodlné anatomicky tvarované športové sedadlá Boshoku  a malý volant z kupé Toyota GT86 uľahčujú riadenie pri rýchlych manévroch. Športový charakter vozidla zvýrazňuje štylizovaný kombimeter a hliníkové pedále.

Yaris GRMN je výsledkom vydarenej európsko-japonskej spolupráce. Európska divízia je zodpovedná za motor a projekt interiéru, podvozok a brzdný systém skonštruovali japonskí inžinieri. Vozidlo vyrábajú v závode Toyoty vo Valenciennes, odkiaľ vychádzajú aj mestský model Yaris a Yaris Hybrid.

Limitované edícia športového modelu Toyota Yaris GRMN, ktorého bolo vyrobených len 400 kusov  pre celú Európu sa predáva aj na Slovensku. Cena modelu 31  900 € s DPH a oficiálny začiatok rezervácie a následného predaja vozidla sa spustil 27. júla 2017 prostredníctvom webovej stránky.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.