Boli sme sa pozrieť na to, ako sa vlastne zaistí to, aby ste na ulici našli zdieľanú kolobežku a mohli sa spoľahnúť, že sa s ňou bude dať dostať tam, kam chcete. Boli sme v technickej centrále kolobežiek TIER a tu sme zisťovali aj ďalšie informácie.

Životnosť kolobežky

Ako sme zistili, životnosť kolobežky na Slovensku je okolo 5 rokov, batéria v nich má životnosť okolo dvoch rokov. Celková cena kolobežky je zhruba 1000 eur (bez DPH). Áno, v dobe keď sa zdieľané kolobežky uvádzajú do nového mesta, zopár z nich „zmizne“, ale neskôr je krádež kolobežky skôr výnimkou. Oveľa častejšie sa vyskytuje vandalizmus.

Kolobežky TIERZdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Takto sa nabíjajú batérie do kolobežiek TIER

Najčastejšie opravy

To, čo sa rieši v technickej základni je nabíjanie batérií a opravy kolobežiek. Medzi najčastejšie opravy patrí oprava smeroviek, držiaku na mobilný telefón (kde ľudia radi vešajú kufre) a v podstate všetkého, čo z kolobežky vyčnieva. Servisní technici sú schopní opraviť prakticky hocičo, pokiaľ kolobežka nie je rozrezaná na dve polovice, čo sa už stalo. Podobne sa našla kolobežka hodená do Dunaja a podobné prípady. Kolobežka TIER je konštruovaná tak, že väčšina dielov (až 88 %) sa dá recyklovať. Problematický je údajne len zadný blatník z kolobežky.

Kolobežky TIERZdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Typický servis v stredisku

O nabitú batériu sa hlási samotná kolobežka

Batéria sa nabíja priamo v tomto stredisku, servisní technici dorazia ku kolobežkám so slabou batériou cielene a vymenia ju na mieste za plne nabitú. Postupujú pritom pomocou špeciálnej aplikácie, ktorá im označuje kolobežky s vybitou batériou. Tento stav sa hlási v dobe, keď kapacita batéria klesne pod 30 % a stále je ešte dosť času na jej výmenu. Pokiaľ vy nahlásite v aplikácii problém s kolobežkou, tento stav sa takisto oznámi v aplikácii a má aj najvyššiu prioritu. Cieľom prevádzkovateľa kolobežiek je, aby kolobežky boli plne funkčné a takto mohli aj zarábať.

TIERZdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Aj takýto stroj sme našli v servise. Na slovenské cesty sa zatiaľ nedostane

Rozloženie servisných stredísk

Stredisko v Bratislave obsluhuje viacero miest, kde sú kolobežky TIER, konkrétne je to Trnava a Nitra. Na východe Slovenska je aktuálne takéto stredisko v Prešove, ale premiestni sa do Košíc. V Bratislave je aktuálne okolo 800 kolobežiek TIER na požičanie. Servisné stredisko momentálne funguje nepretržite, v prevádzke majú niekoľko servisných automobilov, do ktorých sa kolobežky bez problémov zmestia v prípade nutnej opravy v servise.

Ako sme sa dozvedeli, kolobežky TIER budú k dispozícii aj počas celej zimy, ale v obmedzenom množstve. Starostlivosť o ne v zime je oveľa nákladnejšia ako v lete.

TIERZdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk
Nabíjanie batérií do kolobežiek TIER

Správny čas na vyskúšanie zdieľanej kolobežky

Mimochodom, európsky týždeň mobility (EMW) začína 16. 9. a končí 22. 9 a je to svetový deň bez áut. Najviac zapojených miest v tejto akcii má susedné Rakúsko – až 460. Slovenska je oveľa chudobnejšie na počet zapojených miest, je to len 60 miest a obcí. Ak ste to doteraz nevyskúšali, je čas nahradiť auto kolobežkou.

TIER na Slovensku

Na Slovensku je TIER v súčasnosti aktívny v 10 mestách: v Bratislave, Trnave, Nitre, Košiciach, Prešove, Lipanoch, Veľkom Šariši, Kapušanoch, Sabinove a na Zemplínskej Šírave v obci Kaluža. V polovici septembra sa tento zoznam rozšíri o Bardejov.

5 otázok ohľadne využívania e-kolobežiek TIER

1. Na akých dlhých trasách je najvýhodnejšie, čo sa týka času, preferovať pri presune mikromobilitu?

Až 5× za týždeň využívame mestskú mobilitu na dochádzanie do práce alebo do školy, takmer 4× týždenne dochádzame za nákupmi a v priemere 2,6× za voľnočasovými aktivitami. Všetky tieto cesty bývajú v okruhu do 5 kilometrov od bydliska. Mikromobilita je najefektívnejšia alternatíva práve pri krátkodobých presunoch.

Nové kolobežky TIER disponujú batériou, ktorá pri bežnej jazde vydrží o približne 30 % dlhšie v porovnaní so starším modelom. Nemusíte sa teda obávať ani dlhších trás. Pohybovať by ste sa však mali na cyklochodníkoch (ak existujú) alebo na cestách s nižšou frekvenciou dopravných prostriedkov.

2. Sú elektrokolobežky náhradou a konkurenciou verejnej dopravy alebo doplnok pri presúvaní sa v meste?

Verejná doprava nie je konkurenciou, cieľom je znížiť podiel využívania áut, nie verejnej dopravy. Každý, kto sa rozhodne využiť zdieľanú mikromobilitu alebo verejnú dopravu, urobí svoj krôčik pre zlepšenie stavu okolo nás.

3. Kde e-kolobežky zvyčajne nájdem? Monitorujú sa trasy, ktoré sa najviac využívajú?

E-kolobežky TIER sa zvyčajne nachádzajú v blízkosti dopravných uzlov a v rušných častiach mesta. Zóny pôsobenia a parkovacie zóny boli určené v spolupráci s mestom. Strategické umiestnenie je možné v spolupráci s mestom na základe podnetu jednej alebo druhej strany. Obľúbenosť jednotlivých trás si prevádzkovatelia monitorujú a rozhodovanie o umiestnení parkoviska e-kolobežiek je podporené výsledkom týchto analýz.

4. Využívanie elektrokolobežiek sprevádza aj mnoho úrazov. Aké sú zásady bezpečnej jazdy? Ako najčastejšie vznikajú kolízne situácie a ako im predchádzať?

E-kolobežka je dopravný prostriedok so stanovenými pravidlami jeho vedenia. Najčastejšie vznikajú úrazy pri nerovnosti vozovky. Ak však dodržiavate nasledovné pravidlá, mali by ste sa im vyhnúť. Predovšetkým sa sústreďte na jazdu a vnímajte nielen seba, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Poriadne držte obe ruky na riadidlách, špeciálne pravá ruka sa zvykne pri prejazde nerovnosťou uvoľniť. Ak vidíte nerovnosť alebo odbočujete, radšej spomaľte. Jedna kolobežka = jeden jazdec a ak je to možné, používajte prilbu.

5. Aké sú pravidlá jazdy na elektrokolobežkách – čo sa týka rýchlosti, alkoholu, jazdy po cestách, v pešej zóne v centre mesta, chodníkoch a cyklochodníkoch?

Maximálna rýchlosť e-kolobežiek TIER je stanovená na 25 km/hod. Touto rýchlosťou môžu jazdci jazdiť po cyklochodníkoch alebo cestných komunikáciách. V pešej zóne je rýchlosť automaticky znížená na 6 km/hod. Jazda pod vplyvom alkoholu je zakázaná. Ak jazdíte na chodníku, nemala by byť rýchlosť vyššia ako je rýchlosť chodcov.

Prevádzkovatelia kolobežiek testujú technológiu, ktorá bude vedieť priestupky zaznamenať a následne ich penalizovať. I keď sú jazdy s kolobežkami TIER kryté poistením, zodpovednosť za ochranu zdravia seba aj ostatných účastníkov cestnej premávky je na každom jazdcovi.

Ako sa používajú e-kolobežky TIER?

Ak chcete vyskúšať TIER, stiahnite si aplikáciu TIER. V nej nájdete e-kolobežku na mape a odomknite ju naskenovaním QR kódu. Ak chcete ukončiť jazdu, nájdite si miesto na mape vyznačené ako parkovisko, posuňte stojan späť nadol, otvorte aplikáciu TIER a klepnite na „Ukončiť jazdu“.

Platí sa aktivačný poplatok vo výške 1 eur a sadzba za minútu podľa lokality, v ktorej e-kolobežku využívate. V rámci Slovenska je najdrahšia Bratislava, je to okolo 23 centov za minútu jazdy. TIER akceptuje väčšinu kreditných kariet, ako aj PayPal. Každá jazda s TIER je klimaticky neutrálna.

Zdroje: vlastné. TIER

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.