Videli sme celú prvú sériu.

The Last of Us je seriál, ktorý potrebovalo HBO ako soľ. Po udalostiach z posledných mesiacov, kedy sa táto streamovacia služba spomínala najmä v súvislosti s rušením vlastnej produkcie (odniesol si to slovenský seriál Víťaz) a odstraňovaním obsahu (Westworld), je akákoľvek pozitívna publicita viac ako vítaná.

A hoci sa s The Last of Us už od začiatku produkcie spájali tie najvyššie ambície, skúsenosti s predchádzajúcimi filmovými a seriálovými spracovaniami videohier držali očakávania mnohých hráčov na uzde. Každopádne, po pozretí celej prvej série The Last of Us môžem vyhlásiť, že toto sa HBO skutočne podarilo. The Last of Us predstavuje doteraz najlepšiu adaptáciu videohry vo forme filmu alebo seriálu a pre mnohých divákov, aj z kategórie nehráčov, pôjde o jeden z najlepších seriálov tohto roka.

The Last of Us vytvorila pre HBO dvojica Craig Mazin a Neil Druckmann. Mazin sa v minulosti dostal do povedomia divákov najmä svojou prácou na seriáli Černobyľ a Druckmann je otcom série The Last of Us vo videohernej podobe pre PlayStation. Tvorcovia mali k dispozícii rozpočet na úrovni 10 až 15 miliónov amerických dolárov na každú z deviatich epizód prvej série, takže celkové náklady prevyšovali každú z prvých piatich sérií Game of Thrones.

Seriál The Last of UsZdroj: Liane Hentscher / HBO
Neil Druckmann počas nakrúcania seriálu The Last of Us

V 4K HDR a so slovenským dabingom

Na výsledku je to poznať. Seriál exceluje z hľadiska špeciálnych efektov a dokonalým spracovaním postapokalyptického sveta, ktorý bude hráčom predlohy viac ako povedomý. Jeho podanie je v niektorých momentoch až megalomanské, pričom tvorcovia kládli veľký dôraz na detail, čo som si pri sledovaní užíval. Všimnete si viacero záberov, ktoré nie sú nevyhnutné z príbehového hľadiska, avšak autori ich do seriálu zakomponovali s cieľom zvýšiť uveriteľnosť vytvoreného sveta a viac ho priblížiť k divákovi.

Medzi ne patrí aj niekoľko krátkych scénických záberov, ktoré sa vyskytujú najmä v prvých epizódach, a vyznačujú sa podobnou prácou s kamerou, akú využili vývojári z Naughty Dog v hernej predlohe. Hráčov potešia, avšak seriálu neškodia. V tejto súvislosti poteší, že The Last of Us je k dispozícii v 4K HDR rozlíšení s podporou technológií Dolby Vision a Dolby Atmos. Lokalizáciu do slovenčiny zabezpečujú nielen titulky, ale aj dabing.

Hoci je seriál The Last of Us do veľkej miery verný videohernej predlohe, kľúčový rozdiel spočíva v akčnej zložke, ktorá bola v hre dominantná, avšak v seriáli je až na druhom mieste. Z The Last of Us sa vďaka tomu nestal klon Resident Evilu a tvorcovia sa môžu naplno venovať rozvíjaniu vzťahov medzi dvoma hlavnými protagonistami, Joelom a Ellie.

Seriál The Last of Us: Joel a Ellie

Seriál rozpovie aj príbehy, ktoré sa v hre objavili okrajovo

Zároveň získali viac priestoru na rozprávanie príbehov ostatných ľudí, ktorí sa v hernej predlohe objavili iba okrajovo alebo vo forme všemožných odkazov, ktoré našli pozorní hráči roztrúsené po hernom svete. V tomto smere som si obľúbil najmä tretiu epizódu, ktorá možnože rozdelí divákov (najmä zo segmentu hráčov) do dvoch skupín. Seriálové spracovanie tohto príbehu som si však užil a z filmárskeho hľadiska mu nemám čo vytknúť. Bližšie detaily neprezradím, počkajte si na 30. januára, kedy bude mať daná epizóda premiéru.

Neznamená to však, že by seriálový The Last of Us neobsahoval žiadnu akciu. Autori s akčnými scénami narábajú citlivo, a keď sa už rozhodnú pre akciu, spracujú ju v hollywoodskom štýle. V zahraničných recenziách som sa stretol s názorom, že niektoré bojové scény z druhej epizódy pôsobia až moc herne – celkovým strihom a prácou s kamerou, ale nemal som ten pocit. Každopádne, hráči, ktorí hrali The Last of Us, sa pravdepodobne pousmejú počas prestrelky v štvrtej epizóde.

Videohra The Last of Us vďačí za svoj úspech kombinácii špičkovej hrateľnosti, dvom výborne napísaným hlavným postavám a interakcii medzi nimi a spracovaniu postapokalyptického sveta, ktorý sa musel vysporiadať s celosvetovou nákazou a zmenil svoje fungovanie. Na výbornú hrateľnosť sa tvorcovia seriálu nemohli spoľahnúť, avšak ostatné stavebné kamene úspechu sa im podarilo preniesť do seriálovej podoby bravúrne.

Seriál The Last of Us: Joel

Bella Ramsey a Pedro Pascal podali výborné výkony

Bella Ramsey je dokonalá Ellie a jej herecký výkon kombinuje zmiešané pocity z neľahkého dospievania a puberty vo svete, v ktorom musí každý bojovať o prežitie, so zábleskami nefalšovanej detskej radosti a hravosti. Tá miestami dokáže obmäkčiť aj Joela, ktorého výborne stvárnil Pedro Pascal. V hernej predlohe bola interakcia medzi oboma hrdinami odmenou pre hráča, nakoľko vhodne oddeľovala jednotlivé akčné časti a prezentovala úseky, kedy si hráč mohol nachvíľu oddýchnuť od boja.

V seriáli je táto interakcia hlavným motorom a jedným z dôvodov, prečo budete chcieť sledovať ďalšiu epizódu. A možno aj preto je seriálový The Last of Us úspechom – na rozdiel od väčšiny ostatných filmov a seriálov podľa hier neprináša táto predloha iba zápletku a ploché charaktery, z ktorých musia filmári vyčariť niečo použiteľné, ale ponúka už v jadre silný základ a dobre napísané postavy. Samozrejme, ani to nemusí byť automaticky zárukou úspechu.

Značnú časť recenzie som sa pozeral na The Last of Us z pohľadu hráča, ktorý pozná predlohu. Seriál je však napísaný tak, aby si ho naplno užili aj diváci, ktorí nehrávajú hry a názov The Last of Us doteraz nepočuli. Vysvetlenie základnej zápletky je zrozumiteľné a takisto aj vykreslenie hlavných a vedľajších postáv. Vedľajšie dejové línie dostali v seriáli viac priestoru, ako som už v recenzii naznačil, takže divák si môže spraviť ucelený obraz a hráč predlohy získa nový pohľad na niektoré udalosti, ktoré pozná z hry.

Seriál The Last of Us

The Last of Us je výborne napísaný a prvotriedne natočený seriál. Takýto výsledok potrebovalo aj HBO aj hráči, ktorí už možnože strácali trpezlivosť a neverili, že by sa niekedy mohli dočkať kvalitného filmového alebo seriálového spracovania videohry.

The Last of Us ukázal, že to ide. Seriál odporúčam všetkým fanúšikom postapokalyptických seriálov a filmov, ako aj všetkým divákom, ktorí hľadajú kvalitnú televíznu zábavu na cca 9 hodín a nemajú averziu voči zombie zápletke. Aj keď, v tomto prípade nejde technicky o zombies, ale to by bolo na samostatný článok.

A ako už bolo spomenuté, seriálové spracovanie The Last of Us si naplno užijete bez ohľadu na to, či ste hernú predlohu hrali alebo nie.

Seriál The Last of Us