Toyota vyrába autá s pohonom všetkých kolies už viac ako 70 rokov a aktuálne ponúka až šesť rôznych technológií ich pohonu. Rad 4×4/AWD zahŕňa deväť modelov, ktoré sa líšia veľkosťou, charakterom, funkciami, aj použitou technológiou.

Elektrické pohony AWD

Najpopulárnejším pohonom v najväčšom počte modelov Toyota je hybridný systém AWD-i. V ponuke je ako voliteľná výbava pre modely Yaris Cross, Corolla Cross, RAV4 a štandardne pre modely RAV4 Plug-in Hybrid a Highlander. AWD-i je kombináciou hybridného systému poháňajúceho prednú nápravu a nezávisle od nich pracujúceho elektromotora na zadnej náprave. V hybridnom systéme spolupracuje benzínový motor s elektrickým cez hybridnú prevodovku. Zadná jednotka funguje nezávisle od nich, automaticky ju aktivuje počítač pri štartovaní, v zákrutách a na mäkkom či klzkom povrchu. Výhody AWD-i spočívajú v tom, že si zachováva veľmi nízku spotrebu paliva typickú pre hybridy a má schopnosť rozdeľovať výkon medzi nápravy.

Hybridný pohon AWD-i sa v masovom meradle používa už takmer 10 rokov a stal sa zdrojom cenných skúseností, ktoré inžinieri značky využili pri navrhovaní elektrického pohonu AWD v novom batériovom elektrickom modeli bZ4X. Silnejšia verzia auta s výkonom 218 koní má na každej náprave jeden motor a tie tvoria elektronicky riadený systém XMODE AWD, ktorý umožňuje prispôsobiť pohon rôznym podmienkam – pre jazdu na snehu a blate, v hlbokom snehu a blate (do 20 km/h) a vo veľmi ťažkých podmienkach (do 10 km/h) pomocou funkcie Grip Control.

Klasické mechanické pohony 4×4

Dávno predtým, ako sa hybridné pohony stali poznávajúcim znakom Toyoty, sa značka preslávila výrobou nezničiteľných terénnych vozidiel. Land Cruiser, ktorý vyrába už 70 rokov, je skutočnou off-roadovou ikonou. Oba využívajú klasický mechanický pohon všetkých štyroch kolies, no s mierne odlišným princípom fungovania.

Land Cruiser využíva stály pohon 4×4 s redukčným prevodom, najvyspelejší svojho druhu. Používa obmedzený stredový diferenciál Torsen® sklz (LSD) s uzávierkou a zadný diferenciál LSD Torsen®. Jazde v teréne napomáha dlhý zoznam systémov vrátane variabilnej tuhosti tyče stabilizátora, vzduchového odpruženia zadnej nápravy s nastaviteľnou svetlou výškou, asistenta pre zjazd z kopca a rozjazdu do kopca, Crawl Control a Multi-Terrain Select.

Hilux využíva pri jazde po asfalte pohon zadných kolies a predná náprava sa zapája manuálne. V ťažkom teréne môže vodič aktivovať aj redukciu. Auto je vybavené zadným diferenciálom LSD, uzávierkou zadného diferenciálu a nosným systémom pre stúpanie a zjazd z kopca.

V ponuke Toyoty je ešte jeden model, ktorý využíva mechanický pohon 4×4. RAV4 je vozidlo, ktoré v 90. rokoch otvorilo vodičom osobných áut nové možnosti objavovania terénov v oblastiach bez asfaltu. Tento model v konfigurácii s benzínovým motorom 2.0 je dostupný ako 4×4. Jeho mechanický pohon s hnacím hriadeľom prenášajúcim krútiaci moment na zadnú nápravu je riadený elektronicky. Počítač zapája zadné kolesá, aby udržali trakciu na klzkom povrchu, nerovnostiach, snehu, piesku či blate a pri ostrom prejazde zákrut.

Športový pohon GR-FOUR

Bol vyvinutý vďaka skúsenostiam Toyoty z majstrovstiev sveta v rely. Systém debutoval v modeli GR Yaris, pre ktorý bola inšpiráciou Toyota GR Yaris Rally1 – tá bojuje o víťazstvo aj v aktuálnej sezóne WRC.

Elektronicky riadený systém permanentného pohonu všetkých kolies GR-FOUR so zadným diferenciálom ponúka výber z troch prevádzkových režimov. Režim Track rozdeľuje výkon 50:50 a je vhodný pre rýchlu jazdu. V režime Sport je výkon rozdelený v pomere 30:70, aby sa dosiahla charakteristika auta s pohonom zadných kolies. Na každodenné jazdenie sa používa normálny režim s rozdelením výkonu medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 60:40. Voliteľne môže byť GR Yaris vybavený predným aj zadným samosvorným diferenciálom Torsen, ktorý poskytuje väčšiu trakciu a lepší výkon v zákrutách.

Značky: