Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Okrem toho, že TOYOTA GAZOO Racing, športový tím koncernu Toyota, vyhráva tituly v najprestížnejších sériach majstrovstiev sveta,  pracuje aj na technológiách, ktoré pomôžu dosiahnuť klimatickú neutralitu. Od roku 2021 testuje spaľovacie motory poháňané vodíkom.

Toyota je v súčasnosti najväčším výrobcom osobných automobilov na svete a jednou z najinovatívnejších spoločností v automobilovom sektore. Len v roku 2022 zaregistrovala Toyota v USA 3000 patentov. Spoločnosť už roky pracuje na alternatívnych pohonoch využívajúcich ekologické zdroje energie. V roku 1996 značka vyvinula prvé auto na vodíkový pohon na základe modelu RAV4 a v roku 2014 uviedla na trh model Toyota Mirai, elektromobil poháňaný palivovými článkami.

TOYOTA GAZOO Racing ako testovací priestor

Pre koncern Toyota hrá športový tím TOYOTA GAZOO Racing kľúčovú úlohu pri testovaní inovatívnych riešení. Rely a automobilové preteky sú tým najlepším miestom na testovanie nových technológií v najťažších podmienkach a ich prípravu na uvedenie do modelov, dostupných v showroomoch. Skúsenosti získané v motoristickom športe sa prenášajú nielen do športových modelov zo série GR, ale sú tiež široko využívané v celom sortimente spoločnosti.

Vodíkový spaľovací motor v GR Corolla H2 Concept

Japonská pretekárska séria ENEOS Super Taikyu dáva Toyote príležitosť experimentovať s pohonmi s nízkymi alebo nulovými emisiami a používaním ekologických palív budúcnosti. V roku 2021 v koncepte Toyota GR Corolla H2 debutoval spaľovací motor poháňaný vodíkom. Pohonnú jednotku tvorí trojvalcový motor 1,6 preplňovaný turbodúchadlom použitý v hot hatchi GR Yaris, ktorý bol prispôsobený na vodíkový pohon. Členovia tímu pracovali dve sezóny na vylepšení konštrukcie a procesu tankovania. Za tento čas sa im podarilo zlepšiť výsledok v 24-hodinovom preteku na trati Fuji až o 120  kôl.

 V máji 2023 mal svoj debut v súťaži model GR Corolla H2 Concept poháňaný kvapalným vodíkom,  čo je obrovský krok vpred vo vývoji vodíkového spaľovacieho motora. Auto má stále ten istý motor, použitie kvapalného vodíka však skrátilo časy zastávok v boxoch a umožnilo tankovanie na rovnakom mieste, kde tankovali aj autá využívajúce klasické palivá. Kvapalný vodík nevyžaduje toľko prídavných zariadení ako plynný vodík a priestor potrebný na inštaláciu zariadenia je štyrikrát menší ako predtým. Navyše, absencia potreby stláčania plynu znamená, že je možné natankovať veľa áut jedno po druhom.

Vodíkový GR Yaris na rýchlostných skúškach rely

Vodíkový spaľovací motor sa dostal už aj do ďalších áut spoločnosti. V Japonsku bol testovaný v prototype Corolla Cross a  počas Belgickej rely bol predstavený GR Yaris H2 Concept. Auto šoféroval prezident koncernu Toyota Akio Toyoda a jeho spolujazdcom bol štvornásobný majster sveta Juha Kankkunen. Fín mal neskôr možnosť sám preveriť auto na mieste vodiča.

„Vodíkový motor generoval solídny krútiaci moment, vďaka čomu sa správa podobne ako spaľovací motor. Vzhľadom na nulové emisie CO2 verím, že vodíkové motory sa stanú jednou z možností dosiahnutia uhlíkovej neutrality nielen vo svete motoristického športu, ale aj v civilných autách,“ povedal  Kankkunnen počas rely v Belgicku.

Počas každoročného festivalu rýchlosti v Goodwoode si za volant vodíkového konceptu GR Yaris H2 sadol aj známy herec Rowan Atkinson. Nový pohon Toyoty pochválil: „Auto je neuveriteľne rýchle a neuveriteľne zábavné. Elektromobily používané v motoršporte neposkytujú také zvukové vnemy ako autá so spaľovacími motormi. A predsa práve zvuk je to, čo fanúšikovia rely a pretekov tak milujú,“ povedal.

Vodíková budúcnosť LeMans  24h

Počas májových 24-hodinových pretekov na okruhu Fuji prezident TMC Koji Sato a Pierre Fillon, prezident ACO, organizátora 24-hodinovky Le Mans oznámili, že od roku 2023 budú autá najvyššej kategórie  v týchto legendárnych pretekoch využívať vodík. Uvažuje sa o zavedení technológie palivových článkov alebo o použití spaľovacieho motora poháňaného vodíkom v kvapalnej či plynnej forme, ako je to v prípade GR Corolla H2 Concept. 

Celý rad športových áut s alternatívnymi pohonmi

Počas tohtoročného Goodwood Festival of Speed  predstavila Toyota nielen vodíkový Yaris, ale aj celý rad áut poháňaných ekologickými palivami. Automobiloví fanúšikovia mohli obdivovať Toyotu GR Supra GT4 Evo, ktorá využíva syntetické e-palivo, prototyp vodíkového pretekárskeho auta GR H2 Racing Concept, ako aj Mirai Sport Concept, čiže športovú verziu elektromobilu poháňaného vodíkovými palivovými článkami.

„Snažíme sa dosiahnuť klimatickú neutralitu v rely pretekoch bez toho, aby sme obetovali výkon alebo emócie spojené s každým aspektom motoristického športu. Náš prototyp vozidla GR H2 Concept kombinuje všetko, čo fanúšikovia milujú – zvuk, výkon a dynamiku“, uzavrel Toyoda. 

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.