Toyota GR010 Hybrid absolvovala úspešný debut na závodoch v sezóne 2021, keď vyhrala prvé dve kolá FIA WEC. Tento rok bude auto japonského koncernu bojovať o štvrtý triumf za sebou v 24-hodinových pretekoch v Le Mans.
Od tohto roku má svetový šampionát vo vytrvalostných okruhových pretekoch pre automobily najvyššej triedy – zvanej Hypercar – nové pravidlá. Toyota GR010 Hybrid bola prvým autom novej generácie a zatiaľ jediným, ktoré využíva hybridný pohon. Táto kombinácia bola doteraz zárukou úspechu. Tím Toyota Gazoo Racing vyhral prvé dve kolá svetového šampionátu automobilových vytrvalostných pretekov FIA WEC – 6-hodinový závod v Spa-Francorchamps a 8-hodinový závod v Portimao, kde Toyota súčasne oslávila aj svoje 100. preteky na majstrovstvách sveta.
Dvojité preplňovanie
Vernosť hybridnej technológii nie je v prípade Toyoty prekvapením. Spoločnosť investuje do tohto typu pohonu už tri desaťročia a od roku 2012 sa vo vytrvalostných pretekoch zameriava práve na hybridnú technológiu. Toto rozhodnutie prinieslo tímu najväčšie úspechy v svetovom šampionáte FIA WEC aj v Le Mans.
Model GR010 Hybrid má pohon všetkých kolies a výkonný hybridný systém pozostáva z dvojito preplňovaného 3,5-litrového motora V6 s výkonom 680 koní, roztáčajúcim zadné kolesá, v kombinácii s jednotkou motor-generátora s výkonom 272 koní od firiem ASIN AW a DENSO, ktorá slúži na pohon predných kolies. Celkový výkon predstavuje 680 koní, čo znamená, že prepracovaná elektronika GR010 Hybrid je schopná prispôsobovať výkon spaľovacieho motora podľa energie dodávanej elektromotorom.
Celkový výkon je obmedzený novými pravidlami, aby bolo súperenie medzi rôznymi konštrukčnými koncepciami vyrovnané. Model GR010 Hybrid je slabší a pomalší ako jeho predchodca model TS050 Hybrid, ale to sa očakávalo.
Hydraulické brzdy
Vytvorenie nového závodného prototypu si vynútila zmena pravidiel FIA WEC. Ich cieľom bolo znížiť náklady a umožniť účasť na vytrvalostných pretekoch väčšiemu počtu výrobcov automobilov. Tak bude konkurencia početnejšia a preteky divácky zaujímavejšie. Čo to znamenalo pre Toyotu? Po prvýkrát v histórii nebude mať hybridné vozidlo vytvorené tímom Toyota Gazoo Racing v dôsledku nových predpisov zadný generátor energie (MGU), na prednej náprave je povolený iba jeden MGU.
To prinieslo komplexnú zmenu konštrukcie vozidla. Absencia druhého MGU znamená, že hybridný motor GR010 Hybrid musí byť vybavený štartérom. Zadná náprava má navyše plne hydraulické brzdy a nie systém brake-by-wire, na ktorý boli zvyknutí jazdci tímu. Prispôsobiť sa novému autu im však netrvalo dlho. ,,Bol som prekvapený, ako dobre som sa zžil s týmto autom už po niekoľkých dňoch testovania. Cítil som sa ako doma. Prvkom, ktorému sa budeme musieť prispôsobiť, sú hydraulické brzdy vzadu, ” hovorí Mike Conway.
Impozantný look
Po zmene pravidiel FIA WEC sa mnohí obávali, že sa z pretekov vytratia fascinujúce vozidlá, ktoré boli označované aj ako F1 so strechou a zakrytými kolesami. Ale už po januárovej premiére modelu GR010 Hybrid bolo jasné, že na závodných tratiach bude stále čo obdivovať. Samozrejme, že v porovnaní s TS050 Hybrid existujú zreteľné rozdiely. Nový model nemá charakteristický a výrazný ,,nos” a o čosi menej komplikovaný je dizajn zadného krídla. Ale GR010 Hybrid vyzerá impozantne a dobre skrýva to, že v porovnaní s predchodcom narástol do výšky, šírky aj dĺžky. Nechýbajú ani štýlové lahôdky – počnúc dverami batožinového priestoru s lamelami, zaujímavého tvaru bočných častí a končiac zadným krídlom, ktoré hrá dôležitú úlohu v aerodynamickej efektívnosti automobilu.
Úloha zadného krídla
Nové predpisy ovplyvnili aj tvar karosérie. Umiestnenie hybridného systému pod kryt kvôli bezpečnosti sa ukázalo ako výzva. Navyše nové technické predpisy umožňujú homologizáciu iba jednej karosérie s jedným aerodynamickým prvkom s variabilným nastavením. Model GR010 Hybrid teda súťaží na všetkých pretekoch v jednej špecifikácii, nie ako to bolo v prípade TS050 Hybrid, kde tím využíval dva druhy áut – s nízkym a vysokým prítlakom.
V prípade GR010 Hybrid bude za prispôsobenie sa podmienkam na trati zodpovedné zadné krídlo. Jeho nastavenie sa bude meniť v závislosti od miesta konania súťaže. Tím Toyota Gazoo Racing berie tento aspekt veľmi vážne a pri prácach na ňom využil aj aerodynamický tunel v Kolíne a pokročilý softvér výpočtovej dynamiky tekutín.
Pripravujú aj cestnú verziu
Nové pravidlá stoja za zrodom cestnej verzie. Aj tento typ vozidla pripravuje Toyota Gazoo Racing, no stále o ňom vieme veľmi málo. Špekuluje sa, že vyrobia iba 20 kusov a každý bude stáť najmenej milión dolárov. Je možné, že auto bude mať väčší výkon ako závodný kolega, pretože nebude mať žiadne obmedzenia.