Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Terénne auto je legendou úžitkových vozidiel a na mnohých miestach sveta nenahraditeľným dopravným prostriedkom. Model je preslávený nielen svojimi schopnosťami v teréne, ale aj trvanlivosťou, spoľahlivosťou a odolnosťou voči drsným podmienkam. Je jedným z najznámejších a najoceňovanejších pick-upov na svete. Dlhý zoznam úspechov modelu Hilux zahŕňa víťazstvá na Rely Dakar, dobytie polárneho kruhu a 21. marca 2023 uplynulo presne 55 rokov od jeho uvedenia na trh.

Toyota Hilux sa predáva vo viac ako 180 krajinách a celkový počet exemplárov presiahol 20 miliónov vozidiel. Na európskom trhu patrí Hilux spolu s Land Cruiserom medzi posledné skutočné terénne vozidlá.

Dokonalý pre prácu v náročných podmienkach

Model Hilux debutoval v Japonsku 21. marca 1968 a krátko nato sa začal predávať aj v Austrálii, Severnej Amerike a na ďalších trhoch. Išlo o spoločný projekt Toyoty a Hino, skúseného japonského výrobcu nákladných vozidiel, ktorý sa stal súčasťou Toyota Group rok predtým. Auto navrhli inžinieri Toyoty, no za jeho výrobu bola zodpovedná továreň Hamas Hino Motors.

Pevná rámová konštrukcia s tuhou zadnou nápravou na listových pružinách, nezávislým predným zavesením, jednoduchou kabínou a nákladným priestorom bola dokonalou kombináciou pre čistokrvný ťažký off-road. Benzínový motor s objemom 1,5 litra poháňajúci zadné kolesá cez štvorstupňovú manuálnu prevodovku bol po 3 rokoch nahradený 1,6-litrovým agregátom a v Severnej Amerike dostalo auto väčšie 1,9- a 2-litrové motory. Druhý model z roku 1972 mal dlhší rázvor, priestrannejšiu a pohodlnejšiu kabínu a tiež brzdový systém s posilňovačom. Američania mohli siahnuť aj po výkonnejších motoroch a automatickej prevodovke.

Čistokrvný terénny pick-up pre nadšencov off-roadu

Po debute tretej generácie v roku 1978 sa model Hilux stal všestranným vozidlom, zameraným na rôzne skupiny zákazníkov. Vozidlo malo slúžiť nielen na prácu v teréne, ale aj ako rekreačné auto a na každodenné jazdenie. Pick-up získal lepšie a pohodlnejšie odpruženie a systém kotúčových bŕzd. Najväčšou novinkou bolo zavedenie pohonu všetkých štyroch kolies. V ponuke sa objavilo sedem rôznych verzií vrátane troch s krátkym rázvorom a štyroch s dlhým rázvorom. Pozornosť vzbudila špecifikácia Super Deluxe s predĺženou kabínou. Toyota navyše do ponuky uviedla laminátový hardtop, vďaka ktorému sa model Hilux stal rodinným autom.

V roku 1983 Toyota uviedla na trh štvrtú generáciu, z ktorej sa stal skutočný hit. Nový model dostal mierne osviežený dizajn, ako aj veľký výber motorov a mnoho vylepšení, vďaka ktorým sa stal ešte univerzálnejším a praktickejším. Štvrtá generácia Toyoty Hilux si získala uznanie aj medzi fanúšikmi automobilových televíznych relácií. Do histórie britského motoristického programu Top Gear sa zapísala ako auto, ktoré nemožno zničiť.  Vozidlo ponúkalo verzie s jednoduchou a dvojitou kabínou, ale aj so zvýšeným zavesením. V tom čase bolo na trhu dostupných až 20 rôznych špecifikácií, čo umožnilo každému kupujúcemu nájsť si model, ktorý dokonale vyhovoval jeho potrebám.

Globálny off-road s japonským rodokmeňom

Príchodom piatej generácie sa model Hilux stal skutočne globálnym modelom. Jeho produkciu zaviedli továrne po celom svete, okrem Japonska sa auto vyrábalo aj v Argentíne, Kolumbii, na Filipínach, Novom Zélande a v USA. To umožnilo ďalšiu diverzifikáciu modelového radu. V závislosti od výberu pohonu dvoch alebo štyroch kolies boli k dispozícii rôzne benzínové a naftové motory, z ktorých najväčší bol 3-litrový benzínový motor V6. Štyri rázvory, jednoduchá alebo dvojitá kabína, karoséria rozšírená výraznými podbehmi kolies a nezávislé predné zavesenie podľa amerických špecifikácií ešte viac posilnili príťažlivosť pick-upu.

Šiesty model Hiluxu bol posledným, ktorý bol založený na pôvodnom koncepte z roku 1968. Bol však výrazne aktualizovaný s novým štýlom, priestrannejším interiérom a pohodlným nezávislým predným zavesením. Zákazníci si mohli takmer voľne vyberať motory a prevedenia karosérie, ku ktorým pribudla nová predĺžená kabína s dvomi dverami.

Nový koncept terénneho pick-upu

V roku 2005 sa pre model Hilux začala úplne nová etapa. Automobil siedmej generácie sa citeľne zväčšil, získal modernú, masívnu karosériu s veľkými svetlometmi, pútavou maskou chladiča a ešte priestrannejší interiér. Vďaka zlepšenému jazdnému komfortu a zvýšenej nosnosti bol pick-up Toyoty všestrannejší ako kedykoľvek predtým. V Európe bolo auto dostupné s 2,5-litrovým motorom D-4D s výkonom od 102 do 144 koní a 3-litrovým naftovým motorom s výkonom 171 koní. Model siedmej generácie prešiel dvoma faceliftmi, vďaka ktorým v roku 2008 získal bohato vybavenú verziu s klimatizáciou, palubným počítačom a pohodlnými sedadlami a v roku 2011 aj nové svetlá, dizajn masky chladiča a ešte bohatšiu výbavu.

Interiér pre náročných

Súčasná, ôsma generácia debutovala v roku 2015. Auto bolo navrhnuté úplne od nuly na novej rámovej platforme. Model Hilux je teraz vybavený pripojiteľným pohonom všetkých kolies, upraveným zadným samosvorným diferenciálom a redukčným prevodom. Interiér je v štandarde osobných automobilov. Hilux dostal aj nový 2,4-litrový vznetový motor Global Diesel (GD) a zadné listové pružiny, pričom jazdu v teréne uľahčujú elektronické systémy – Active Traction Control (A-TRC), Hill Descent Control (DAC) a Hill Start Assist. (HAC) a elektronické rozdeľovanie brzdnej sily (EBD).

Auto prešlo veľkými zmenami aj o päť rokov neskôr, keď získalo výkonnejší 2,8-litrový motor z radu GD a urobili sa významné zmeny v oblasti dizajnu, jazdného komfortu a výbavy. Nový motor, dostupný vo vyšších verziách výbavy, poskytuje výkon 204 k a veľmi vysoký krútiaci moment až 500 Nm. Vylepšené odpruženie a riadenie zlepšili ovládateľnosť na asfalte a na nerovnom teréne. K modernej výbave pribudol vylepšený multimediálny systém s Apple CarPlay® a Android Auto™. V roku 2022 vznikla verzia GR SPORT s upraveným podvozkom a jedinečnými dizajnovými prvkami. Bola inšpirovaná modelom Hilux, ktorý vyhral Rely Dakar 2022.

Značky: