Umelá inteligencia je kľúčom k fungovaniu ďalších generácií technológií aktívnej bezpečnosti spoločnosti Toyota. Značka pracuje na systéme, ktorý disponuje zručnosťami profesionálnych pretekárskych jazdcov a pomôže vodičovi na cestách v tých najextrémnejších situáciách. Prototyp sa už testuje v Lexuse LC.
Toyota neustále vyvíja nové bezpečnostné technológie
Japonská automobilka investuje do zlepšovania bezpečnosti na cestách obrovské sumy peňazí. Už roky využíva pokročilé systémy aktívnej bezpečnosti v celej škále svojich modelov, vrátane malých mestských áut. Do dnešného dňa uviedla na trh tri generácie systémov Toyota Safety Sense a rozsiahle sady asistenčných systémov sú štandardne dostupné takmer vo všetkých modeloch. Vďaka neustálej práci odborníkov značky budú vodiči v nasledujúcich rokoch využívať ešte vyspelejšie a cenovo dostupnejšie technológie.
Spolupráca vodiča a umelej inteligencie
Výskumný inštitút spoločnosti Toyota vyvinul prototyp nového asistenčného systému vodiča založeného na umelej inteligencii s názvom Human Interactive Driving. Cieľom automobilky je nakonfigurovať novú technológiu tak, aby poskytovala profesionálnu podporu vodičovi bez toho, aby to robila za neho alebo mu zobrala radosť z jazdy. Bezpečnostný systém novej generácie Toyoty je založený na umelej inteligencii vyškolenej profesionálnymi pretekárskymi a driftovacími jazdcami. Jeho úlohou je posilniť zručnosti vodiča v náročných situáciách.
Pri vývoji nového systému sa tím Toyota Research Institute (TRI) zameriava na tri úlohy. Prvou je spoznať správanie ľudí za volantom a pochopiť, čo plánuje vodič v danej situácii urobiť. Kľúčovú úlohu zohráva spolupráca s testovacími jazdcami na jazdnom trenažéri. Pokročilá aparatúra umožňuje sledovať, ktoré časti cesty a jej okolia aktívne sledujú testovací vodiči a ktoré oblasti ušli ich pozornosti. Vďaka tomu sa umelá inteligencia učí, kedy má systém upozorniť vodiča a kedy sa má aktívne zapojiť do riadenia auta.
Bezpečnostný systém vyškolený pretekárskymi jazdcami
Druhou úlohou, na ktorej TRI pracuje, je tréning umelej inteligencie v technike jazdy. Systém by mal ovládať umenie jazdy na úrovni pretekárskych a driftovacích jazdcov. To bude záruka, že používateľ vozidla dostane v prípade potreby odbornú pomoc na posilnenie svojich zručností.
Tím vyvinul systém autonómneho driftovania, aby prehĺbil pochopenie správania auta v tých najnáročnejších podmienkach. Toyota ho predstavila vo februári 2022, keď autonómny model GR Supra ako prvý na svete prekonal určenú driftovaciu trasu bez účasti vodiča. Vedci Toyoty teraz trénujú umelú inteligenciu, aby tieto zručnosti využívala v každodenných jazdných podmienkach.
Treťou úlohou je spojiť výsledky dvoch predchádzajúcich etáp, čiže znalosti o potrebách vodičov a majstrovské zručnosti jazdcov získané umelou inteligenciou.
„Snažíme sa vyvážiť rozdelenie kontroly nad vozidlom medzi vodiča a umelú inteligenciu tak, aby ich spolupráca bola pre šoféra uspokojivá a zároveň zabezpečila maximálnu úroveň bezpečnosti. Technológie, ktoré sme vypracovali, zhromažďujú informácie o tom, čo priťahuje pozornosť vodiča a čo ho rozptyľuje. Systémy založené na týchto poznatkoch pomáhajú človeku za volantom sústrediť sa na cestu a hovoria mu, ako prispôsobiť jazdu situácii,“ vysvetľuje Avinash Balachandran, riaditeľ divízie Human Interactive Driving vo Výskumnom inštitúte Toyota.
Počítače nepanikária, ale plánujú
TRI svoj nový systém testuje nielen na simulátore, ale trénuje ho aj na zvládanie náročných situácií pri jazde vo vysokej rýchlosti na pretekárskej dráhe. Testovacím autom je Lexus LC, vlajkové kupé značky. V jednej z úloh sa Lexus jazdiaci rýchlosťou 120 km/h musí tesne po výjazde z ostrej zákruty vyhnúť autu zaparkovanému krížom cez cestu. Senzory pri tomto teste zaznamenajú prekážku len vtedy, keď sa k nej auto priblíži do 60 m a na reakciu má len 2 sekundy.
Ako zdôrazňujú špecialisti z TRI, ide o veľmi náročnú výzvu. Človek sa môže v takejto situácii pod vplyvom emócií až príliš sústrediť na vyhýbanie sa prekážke a urobiť prudký manéver bez toho, aby premýšľal o tom, ako sa bude auto správať o chvíľu neskôr. Riziko zídenia z cesty je teda vysoké. Príliš prudké brzdenie môže byť rovnako nebezpečné.
„Počítače neprepadnú panike, ale plánujú,“ poznamenáva Jonathan Goh, expert TRI zodpovedný za ovládanie auta v extrémnych podmienkach. „V tej istej situácii počítač použije funkciu modelovania trasy jazdy, aby sa vyhol prekážke bez rizika, že auto zíde z cesty. Potom nastaví správnu kombináciu riadenia, bŕzd a plynu tak, aby vozidlo presne sledovalo trasu vytýčenú počítačom.“