Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Od roku 1951 je v automobiloch Toyota ponúkaný pohon všetkých štyroch kolies. Preslávil ho najmä model Land Cruiser. Ten získal v priebehu rokov mnohé inovácie a nové technológie, ktoré mu pomohli stať sa legendou medzi terénnymi vozidlami. Poznatky získané pri jeho vývoji pomohli pri vývine pohonu AWD-i dostupného v hybridných modeloch a systéme XMODE v plne elektrickom aute Toyota bZ4X.

Land Cruiser je najdlhšie vyrábaným automobilom spoločnosti Toyota. Model s pohonom 4×4 bol pôvodne vytvorený pre profesionálne využitie, no aj medzi civilnými vodičmi si rýchlo získal zaslúženú povesť auta, ktoré si poradí s akýmikoľvek podmienkami, prejde každým terénom a vždy sa bezpečne vráti domov. Súčasný zákazník si má naozaj z čoho vyberať, od modelov navrhnutých na ťažkú prácu až po luxusné off-roady všetkých veľkostí.

Od Land Cruisera po Hilux

Spolu s modelom Land Cruiser vyvíjala Toyota aj pohon všetkých štyroch kolies. V roku 1951 sa predchodca dnešného Land Cruiseru, Toyota BJ, preslávil tým, že sa po starej pútnickej ceste dostal až k šiestej stanici horskej dráhy na vrchu Fudži. Toto miesto bolo dovtedy pre motorové vozidlá nedostupné. Auto pritom nemalo zložitú konštrukciu. Pohon všetkých kolies mal jednoduché usporiadanie s prednou nápravou ovládanou pákou. Vodič, ktorý chcel jazdiť po tvrdej ceste, musel použiť zadný náhon a v teréne zapol zase predný. Toto riešenie sa v pick-upe Hilux používa dodnes, pretože ide o najodolnejšiu a najefektívnejšiu konštrukciu pre jazdu v náročnom teréne.

Land Cruiser s reduktorom

Štvorstupňová prevodovka Toyoty BJ mala krátky prvý prevodový pomer a motor z nákladného auta radu B bol taký výkonný, že nepoužíval redukčný prevod. Rovnako tomu bolo aj v prípade jeho nástupcu, modelu Land Cruiser J2/J3 vyrábaného v rokoch 1955-1960. Prvá zmena systému pohonu všetkých kolies prišla v roku 1960, keď bol na trh uvedený Land Cruiser J4.

Auto bolo vybavené prevodovkou s redukčným prevodom 2,31. Pri zaradení nízkeho (terénneho) prevodového stupňa sa prevodový pomer hnacej sústavy zvýšil práve o túto hodnotu. Takéto riešenie má každé terénne auto značky Toyota dodnes. Prevodové pomery sa však líšia v závislosti od verzie a ročníka. V modeli Land Cruiser J5, prvom z luxusného radu Station Wagon, prišlo k ďalšej zmene. Zákazníci si mohli vybrať variant s redukciou alebo bez nej. Na druhej strane modely Land Cruiser J6 a J7 boli prvé, ktoré používali tlačidlový pohon. Reduktor bol však stále pripájaný pákou.

Stály pohon všetkých kolies v Toyote Land Cruiser od roku 1990

Stály pohon všetkých kolies je jednou zo základných vlastností modernej Toyoty Land Cruiser. Riešenie spočíva v umiestnení mechanizmu zvaného diferenciál do rozvodovky. Jeho úlohou je rozdeľovať krútiaci moment v pomere 50:50 medzi prednú a zadnú nápravu a najväčšou výhodou je možnosť jazdy v takomto systéme na spevnených plochách cesty. Vďaka tomu má vodič vždy najlepšiu možnú trakciu a po jazde v teréne nemusí rozmýšľať, či zaradiť pohon 4×4.

Prvý Land Cruiser vybavený stálym pohonom 4×4 bol model J8, čiže tretí z radu Station Wagon z roku 1990. Už vtedy boli oceňované prednosti takéhoto riešenia na poľných či zasnežených horských cestách. Takisto sa zistilo, že v teréne mal stály pohon všetkých kolies nevýhodu, ktorú spriahnutý pohon nemal. Išlo o problémy s trakciou, keď jednej z náprav úplne chýbala priľnavosť. Japonci to vyriešili namontovaním stredového diferenciálu s uzávierkou a v roku 1993 bol zákazníkom ponúknutý diferenciál s obmedzenou svornosťou.

Druhým modelom, vybaveným stálym pohonom všetkých štyroch kolies bol v mnohých ohľadoch prelomový Land Cruiser J9 z radu Prado. Rovnaké riešenie bolo použité aj v novších modeloch J10 a J12. Verzie J12 a J15, ako aj J20 a J30, používajú stredový diferenciál Torsen, ktorý mení pomer delenia krútiaceho momentu oproti tradičnému diferenciálu z 50:50 na 40:60.

Neodmysliteľným prvkom prevodového systému v novších variantoch modelu Land Cruiser (od J12) a súčasnej generácie Hiluxu je systém A-TRC (Active Traction Control), ktorý sám riadi brzdy a motor tak, aby vhodne rozdelil krútiaci moment medzi všetky štyri kolesá. Systém A-TRC do istej miery nahrádza mechanické uzávierky diferenciálov.

Toyota RAV4 – od stáleho pohonu po AWD

Toyota RAV4, predstavená v roku 1993, bola po Land Cruiseri J8 druhým modelom značky so stálym pohonom všetkých kolies. Rovnaký dizajn bol použitý aj v druhej generácii modelu, aj keď bez mechanického zámku.

Až vo verzii z roku 2007 bol pohon zmenený tak, že sa pripájal automaticky. Ide o stále populárne riešenie spočívajúce v použití medzinápravovej spojky zodpovednej za prenos pohonu na zadnú nápravu, keď sa predná začne pretáčať príliš rýchlo oproti zadnej. Konštrukcia je ľahká a kompaktná a ovládanie je pre vodiča prínosom, pretože nemusí používať žiadne páčky a tlačidlá.

Vo štvrtej generácii modelu Toyota RAV4 sa tento systém nazýval Integrated Dynamic Drive System. V roku 2013 sa objavil, spolu s debutom hybridného pohonu v tomto modeli, nový typ systému pohonu všetkých štyroch kolies. Zadnú nápravu už nepoháňala medzinápravová spojka, ale druhý elektromotor. Vďaka tomu sa upustilo od klasickej konštrukcie s prevodovkou a hnacím hriadeľom. V štvrtej generácii sa pohon nazýval AWD-i.

Inteligentný pohon všetkých štyroch kolies riadi počítač, ktorý rozhoduje, kedy zapnúť pohon zadných kolies. Zadná náprava prenáša krútiaci moment vždy, keď vodič silnejšie stlačí plyn, pri rozjazde na klzkom povrchu, v zákrute alebo pri rýchlejšej jazde.

Posledných 10 rokov sa pohon AWD-i používa v hybridných SUV-čkach a crossoveroch Toyota, a to od najmenšieho Yaris Cross, cez model Corolla Cross až po 7-miestny Highlander. Rovnaké riešenie sa dostane aj do druhej generácie Toyoty C-HR. Veľkou výhodou tohto systému je nízka spotreba paliva a kompaktné rozmery umožňujú zachovať aj veľký batožinový priestor.

XMODE – prvý elektrický pohon AWD

Po uvedení elektrického modelu Toyota bZ4X sa objavil ďalší variant pohonu všetkých kolies s názvom XMODE. Jeho princíp  je podobný systému AWD-i používanému v hybridoch, ale v modeli bZ4X s výkonom 218 k majú predný a zadný motor rovnaký výkon. Vďaka tomu ESU (Electricity Supply Unit), ktorá riadi chod oboch motorov, rozhoduje o tom, koľko výkonu a v akom pomere ide na prednú a zadnú nápravu.

Najväčšou výhodou systému XMODE je fakt, že prenos pohonu na štyri kolesá prebieha nezávisle a obe nápravy disponujú rovnakým množstvom krútiaceho momentu. Počítač dokáže riadiť rozdeľovanie hnacej sily bez akýchkoľvek mechanických obmedzení.

Automobily Toyota s pohonom všetkých štyroch kolies majú zastúpenie takmer vo všetkých segmentoch. Značka využíva rôzne riešenia, od klasických mechanických systémov 4×4, cez pohon AWD-i ponúkaný v hybridoch, až po úplne nový systém XMODE v elektrickom vozidle bZ4X. Zákazníci si tak môžu vybrať podľa svojich potrieb auto šité na mieru.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.