Značky každý rok podávajú tisíce patentových prihlášok na novo vyvinuté technológie. Kvôli rýchlej transformácii automobilového priemyslu výrobcovia vozidiel akoby viedli neustále technologické preteky. Spoločnosť Bristol Street Motors analyzovala údaje o patentoch z Google Patents, aby zistila, ktoré značky najintenzívnejšie ovplyvňujú inovácie v automobilovom priemysle. Toyota v počte patentov o niekoľko dĺžok prekonala ostatné značky.
Ázijské značky sa najviac angažujú v inováciách
V priebehu posledného desaťročia prihlásila Toyota viac ako 384 300 patentov – priemerne 31 650 za rok. Je to dvojnásobne viac ako druhá najaktívnejšia automobilka Hyundai, ktorá prihlásila iba 184 000 inovácií. Takisto sa ukazuje, že v prvej päťke dominujú ázijské značky – okrem Toyoty a Hyundai na prvých dvoch miestach, štvrté a piate obsadili Honda a Nissan. Na treťom mieste sa umiestnil americký Ford. Ide o ďalší dôkaz, že Ázia je prosperujúcim centrom automobilových inovácií.
„Automobilový priemysel je v súčasnosti tretím najaktívnejším odvetvím v oblasti patentov za telekomunikačným a počítačovým,” všimla si jedna z najväčších právnických firiem sveta, Freshfields Bruckhaus Deringer. Zdá sa, že prieskum Bristol Street Motors to iba potvrdzuje.
Najinovatívnejšia v oblasti pohonov
Toyota má z hľadiska vývoja elektrifikovaných pohonov obrovskú výhodu oproti ostatným výrobcom, čo potvrdzuje veľké množstvo patentov v tejto oblasti prihlásených japonskou značkou. Za posledných 10 rokov podala viac ako 143 500 patentových prihlášok týkajúcich sa elektrifikácie automobilov. Je to dvakrát viac ako v prípade ktorejkoľvek inej značky. Ford prihlásil necelých 63 500 patentov, Hyundai 61 000 a Nissan 57 600. Je zaujímavé, že Renault ako tvorca elektromobilu ZOE zaregistroval za posledných 10 rokov iba 1 327 patentov týkajúcich sa elektrifikácie pohonov (získal 10. miesto).
Aj keď predaj elektromobilov z roka na rok rastie a na trhu existuje niekoľko konkurenčných technológií. Patria sem napríklad plné (HEV) alebo plug-in hybridy (PHEV), batériové elektromobily (BEV), ako aj niekoľko vodíkových elektrických modelov (FCEV). Stále sa však nachádzame v počiatočných fázach elektrifikácie. Je potrebné vyriešiť veľa problémov, ktoré spôsobujú, že z hľadiska úrovne predaja konvenčné spaľovacie vozidlá dominujú nad tými s nízkymi alebo nulovými emisiami. Ide o záležitosti ako je kapacita batérie, doba nabíjania, dostupnosť elektrifikovaných automobilov na trhu či výrobné náklady. Na druhej strane zvyšujúca sa koncentrácia skleníkových plynov v atmosfére a ciele stanovené vládami na celom svete nútia výrobcov automobilov sústrediť sa na vývoj nových generácií vozidiel s nízkymi alebo nulovými emisiami, tvorbu nových technológií v tejto oblasti a znižovanie nákladov, aby boli autá tohto druhu čoraz konkurencieschopnejšie.
Nespomaľuje už 25 rokov
Inovácie Toyoty v oblasti pohonných jednotiek sú súčasťou dlhej tradície. Značka je priekopníkom elektrifikácie. Od premiéry modelu Prius v roku 1997 uviedla na trh už 4 generácie hybridného pohonu. Toyota zároveň ponúka plug-in a BEV hybridy. Tento rok začala predávať druhú generáciu vodíkového sedanu Mirai. V roku 2020 presiahol celkový predaj elektrifikovaných automobilov Toyoty 16 miliónov kusov, z toho 3 milióny iba v Európe.
Analýza dát od 100 najväčších patentových úradov
Bristol Street Motors je britský predajca nových a jazdených vozidiel, ktorý zastupuje 15 najväčších svetových značiek. V prieskume inovatívnosti na základe údajov z Google Patents spoločnosť analyzovala automobilové patenty prihlásené po celom svete 20 globálnymi značkami. Patria sem Ferrari, Volvo, Porsche, Land Rover, Lamborghini, Subaru, Chevrolet, Toyota