Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Zaujímavá ponuka pre vášnivých zberateľov veteránov prišla z Dubaja – na predaj ponúkli zachovalý exemplár  Toyoty 2000GT z roku 1968.

Aj napriek vyššiemu veku má biele športové kupé z Japonska na tachometri iba 11 651 km, čo nie je medzi zberateľskými autami zriedkavosťou. Cena je takisto zberateľská – milión dolárov. Auto si možno pozrieť a kúpiť v nákupnej galérii Tomini Classics.

Začiatkom 60. rokov nikto nespájal značku Toyota so športovými autami. Ale po úspechu  Japanese Grand Prix v rokoch 1963 a 1964 sa Japonci zaľúbili do motošportu a začali sa domáhať športového auta od domácich výrobcov.

Prvé japonské superauto

Signálom, že japonská značka má záujem o túto časť trhu, na ktorom  dominovali európske a americké značky, bol neveľký model Sports 800, dostupný s karosériou kupé a roadster, ktorý sa dostal na trh v roku 1965. V tom istom roku firma predstavila na veľtrhu v Tokiu väčší model – 2000GT. Dvojdverové kupé s hliníkovou karosériou a moderným, aerodynamickým vzhľadom vyvolalo senzáciu. 2000GT bolo vyhlásené za prvé japonské superauto a zámožní Japonci okamžite vyťahovali peňaženky. K debutu na trhu však prišlo o dva roky neskôr, ktoré Toyota využila na predstavenie možnosti prototypu na mnohých športových závodoch. Vrcholným bodom bolo vystúpenie na Yatabe High Speed Testing Course v roku 1966. Prototyp 2000GT pripravila firma Tosco (v súčasnosti TRD). Automobil dosiahol najvyššiu priemernú rýchlosť na  okruhu, až 207,17 km/h, prekonal tri svetové rekordy a vytvoril 13 nových medzinárodných rekordov.

Po takejto reklame musel byť debut športovej Toyoty na trhu úspešný. Predaj sa začal v máji roku 1967. Ultraľahkú karosériu navrhol Satoru Nozaki. 2-litrový motor R6 DOHC s výkonom 150 koní bol evolúciou osvedčeného motora SOHC z prestížnej Toyoty Crown, ktorá sa v tom čase predávala. Nový model 2000GT bol výnimočný v svetovom meradle – na zrýchlenie na 100 km/h potreboval 8,6 sekúnd a dosahoval rýchlosť 218 km/h.  Pomohol Toyote vymaniť sa z povesti konzervatívneho producenta automobilov a budovať si vo svete povesť výrobcu športových vozidiel.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.