Trh spotrebnej elektroniky prechádza búrlivým vývojom, menia poslucháčske a divácke zvyklosti spotrebiteľov, ale tržby za prvý polrok 2015 vzrástli. Rast TV a audio segmentu je ťahaný predovšetkým inovatívnymi riešeniami, ako sú Ultra HD technológie, Sooundbary alebo multiroom audio systémy. Pozitívny vývoj celého trhu televízorov je možné pozorovať vo všetkých regiónoch okrem Európy. Toto sú zistenia prieskumu GfK zameraného na trh spotrebnej elektroniky, zverejnené v súvislosti s veľtrhom IFA 2015 v Berlíne.
GfK odhaduje, že tržby za celú spotrebnú elektroniku dosiahnu v roku 2015 celosvetovo 185 miliárd euro. To je zhruba o 9 miliárd euro viac ako v predchádzajúcom roku.
TV trh: Ultra HD predstavuje rastúci segment
Celosvetový TV trh sa v roku 2015 nachádza vo fáze konsolidácie. V roku 2014 sa predalo 234 miliónov LCD televízorov; keďže sa nekoná žiadna veľká akcia typu majstrovstiev sveta vo futbale, predá sa ich približne o 4 milióny kusov menej. Tento výsledok zodpovedá asi dvojpercentnému poklesu. Vývoj v jednotlivých regiónoch je však rôzny. K najsilnejšiemu rastu – 5 percent – dochádza na Blízkom východe a v Afrike. Rovnako v Ázii, ako aj v Severnej a Južnej Amerike, je možné pozorovať známky pozitívneho vývoja TV trhu. V západnej Európe sa v roku 2015 očakávajú tržby za predaj LCD televízorov vo výške 35,3 miliónov euro, čo je zhruba o 6 percent menej ako v predchádzajúcom roku. Na východoeurópskom trhu zahŕňajúce Rusko a Ukrajinu dochádza k prudkému poklesu. Očakáva sa, že predaj LCD televízorov poklesne na tomto trhu o 7 miliónov kusov.
Na rozdiel od toho sa vo všetkých regiónoch pozitívne rozvíja segment Ultra HD televízorov. Ultra HD prijímač ponúka mimoriadne ostrý obraz na obrazovke s väčšou uhlopriečkou, pretože je štyrikrát väčší ako rozlíšenie predchádzajúceho full HD televízora. V roku 2015 sa podľa predpokladov malo predať viac ako 28 miliónov Ultra HD televízorov, pričom najväčšia časť pravdepodobne v Číne. Už 40 percent domácností má takýto televízor. Podľa GfK by sa v západnej Európe mali predať 4 milióny kusov. To znamená, že v západnej Európe bude každý desiaty predaný televízor Ultra HD. Z hľadiska hodnoty má Ultra HD ešte dôležitejšiu úlohu. Zo všetkých predaných televízorov v júni 2015 v Nemecku bolo už 10 percent Ultra HD, čo predstavuje štvrtinu tržieb za televízory.
Okrem Ultra HD technológií existujú ďalšie novinky, vďaka ktorým stojí za to zaobstarať si nový TV prijímač. Prednosťou, kvôli ktorej si ľudia kupujú nový televízor, zostáva aj naďalej veľkosť obrazovky. V roku 2010 bola v Európe priemerná veľkosť nového televízora 31 palcov (79 cm), zatiaľ čo v roku 2015 je to 38 palcov (97 cm). Pritom priemerná cena televízorov klesla. To znamená, že spotrebitelia získavajú za menej peňazí väčšiu hodnotu. To, čo spotrebiteľov motivuje ku kúpe nového prijímača, je zlepšená kvalita obrazu, televízory OLED, TV s prehnutou obrazovkou, otvorené operačné systémy ako Android, Tizen, Firefox, OS alebo Web OS a ďalšie technologické novinky, ktoré spotrebiteľom umožňujú ešte lepší zážitok.
Veľa sa hovorí o smart televízoroch. Predovšetkým vďaka kombinácii s videom na vyžiadanie získajú spotrebitelia prístup k nelineárnemu televíznemu vysielaniu. Divák má možnosť kdekoľvek si vyvolať internetový obsah. Každý druhý televízor, ktorý sa v Európe predá, je smart TV. Toto zariadenie teraz predstavuje tri štvrtiny celkových tržieb.
Avšak s tým, ako sa zvyšuje dostupnosť portálov pre video na vyžiadanie pri smart televízoroch, na herných konzolách alebo multimediálnych prehrávačoch, znižuje sa dopyt po prehrávačoch optických diskov. GfK tiež odhaduje, že v tomto roku sa predá iba 57 miliónov DVD a Blu-ray prehrávačov, čo znamená takmer o 10 percent menej ako v roku 2014.
Soundbary vytvárajú atmosféru skutočného kina
Bez ohľadu na to, či sú Soundbary umiestnené pod televízorom alebo pred ním, ponúka omnoho dokonalejší zvukový zážitok a tiež atmosféru skutočného kina. V roku 2014 sa predalo 11,5 miliónov Soundbarov, čo je o 64 percent viac ako v predchádzajúcom roku. V roku 2015 by sa mal dopyt významne zvýšiť. GfK očakáva, že sa tento rok predá 14,3 miliónov kusov, čo by predstavovalo v porovnaní s minulým rokom zvýšenie tržieb o 21 percent. Na prvom mieste budú v tomto roku predovšetkým regióny latinskej Ameriky a strednej a východnej Európy. Predpokladá sa, že aj v západnej Európe zostane dopyt po tejto obľúbenej konkurencii domáceho kina vysoký.
Počas prvého polroku 2015 dopyt po Soundbaroch v západnej Európe evidentne rástol a bol zaznamenaný zvýšený predaj o 29 percent, čo predstavuje viac ako 1,3 miliónov predaných kusov. Obzvlášť obľúbené boli Soundbary s externým subwooferom – počas prvej polovice roku tvorili 60 percent tržieb v segmente Soundbarov. V tomto, ako aj v celom audio segmente, hrá pri rozhodovanie o nákupe rolu to, či má zariadenie funkciu Bluetooth. Pokiaľ máte svoju hudbu uloženú na MP3, v smartfóne alebo tablete, alebo pokiaľ používate niektorú zo stále obľúbenejších streamingových služieb, je dôležité, aby bol prenos do audio systému zabezpečovaný čo najrýchlejšie alebo čo najjednoduchšie. Od januára do konca júna 2015 bolo funkciou Bluetooth vybavených takmer 80 percent všetkých predaných Soundbarov.
Úspešné uplatnenie Soundbarov má negatívny dopad na dopyt po domácich kinách
Vzhľadom na to, že Soundbary majú u spotrebiteľov veľký úspech, dopyt po bežných systémoch domáceho kina s integrovaným DVD alebo Blue-ray prehrávačom celosvetovo poklesol zhruba o 23 percent – predalo sa ich iba 8,4 miliónov kusov. V tomto roku GfK očakáva ďalší pokles o 13 percent na 7,3 miliónov kusov. Tento veľmi negatívny trend sa dotkne najmä vyspelých trhov, ako je v západná Európa alebo rozvinuté regióny Ázie. Na trhoch východnej Európy a Afriky (subsaharskej Afriky) je pokles miernejší, o 11 percent a o 9 percent. Soundbary hrajú na týchto trhoch menšiu úlohu. Ako nádejný sa javí perspektívny nástupca Blue-ray diskov, ktorým je Ultra HD. Mohol by byť uvedený do Vianoc a vyvolať dopyt po nových prehrávacích zariadeniach.
Predaj AV prijímačov výrazne klesá
Keďže spoločnosť GfK sledovala túto kategóriu predovšetkým v západnej Európe, je možné uviesť detailné poznatky iba o tomto regióne.
V minulom roku došlo k miernemu poklesu predaja z 790 000 na 727 000 kusov a tento trend pokračoval aj počas prvej polovice roku 2015 (zníženie o 18 percent). Dôvodom by mohol byť vývoj smerom k aktívnym reproduktorom. V nedávnej minulosti ešte neexistovali technické dôvody, pre ktoré by fanúšikovia dokonalých prijímačov museli meniť hardvér. Mnohé zariadenia uvedené na trh v roku 2014 však nedokázali úplne podporovať Ultra HD štandardy (HDMI 2-0 a HDCO 2.2). U nových modelov predstavených na veľtrhu IFA to už však nie je problém. A navyše by to mohlo rovnako stimulovať dopyt v predvianočnom období.
Hudobné systémy a hifi
V minulom roku poklesli tržby v segmente hudobných systémov a hifi približne o 4 percentá. GfK očakáva, že tento rok dôjde k významnej stabilizácii. Podľa prognózy by sa malo predať asi 18,6 miliónov kusov. Očakáva sa zhruba 6-percentné zvýšenie tržieb, napriek tomu, že stále vyhľadávané Bluetooth reproduktory by mohli trh kanibalizovať. Aj hudobné systémy sú stále „inteligentnejšie“, viac prepojené a tiež v priemere o niečo drahšie. Tzv. multiroom systémy (bezdrôtové audiosystémy pre ozvučenie celej domácnosti) sú obľúbené najmä v severnej a strednej Európe (za prvý polrok 2015 stúpli tržby o 42 percent).Na druhej strane v južnej a východnej Európe aj naďalej dominuje klasické stereo. Avšak vďaka smartfónom má aj toto zariadenie pripojenie na Bluetooth.
Na rozvíjajúcich sa trhoch, predovšetkým v Južnej Amerike, sa zákazníci zameriavajú hlavne na výkon audio systémov. Systémy so 1000 wattmi a viac predstavujú 40 percent tržieb.