Zákazníci čoraz častejšie vnímajú malé SUV a crossovery ako mestské autá. Toyota má tri modely, ktoré dokážu splniť túto funkciu. Aygo X (čítaj cross), Yaris Cross, C-HR sú vozidlá, ktoré naplno predvedú svoj potenciál práve v meste. Aké sú ich výhody?

Japonská značka má takmer kompletný rad SUV a crossoverov. Autá s vyššou svetlou výškou a módnymi tvarmi sú dostupné v každom segmente – od agilného Aygo X  až po 7-miestny rodinný Highlander. V tomto roku k nim na slovenský trh pribudnú aj ďalšie dve autá – Corolla Cross, kompaktný crossover, a bZ4X, prvé plne elektrické SUV.

Toyota Aygo X alebo znovuobjavený segment A

Toyota má povesť priekopníka v mnohých oblastiach automobilového sektora. Ako prvá v masovom meradle uviedla na trh hybridné autá a v podstate odštartovala trend elektrifikácie. S modelom Mirai vedie vodíkovú revolúciu a uvedením modelu RAV4 vytvorila segment SUV. V 21. storočí sa rozhodla znovu objaviť ideálne auto segmentu A, a  tak sa zrodilo Aygo X.

Model využíva podlahovú platformu z väčšieho Yarisu, no zachoval si mestský charakter a naďalej je najmenším autom v ponuke.  Aygo X však oproti predchodcovi narástlo, interiér je priestrannejší, jazdná pozícia je pohodlnejšia, poskytuje lepšie zorné pole a väčší je aj batožinový priestor (231 l).  Pohodlne sa v ňom odvezú dvaja ľudia, no pri kratších trasách dobre poslúži aj zadné sedadlo. Dôležité je, že inžinierom sa podarilo zachovať prvotriednu manévrovateľnosť – polomer otáčania 4,7 m je naozaj pôsobivý. Aygo X bude nepochybne kráľom úzkych uličiek. Poháňa ho osvedčený litrový motor s výkonom 72 koní, ktorý spotrebuje priemerne 4,7 l/100 km.

S týmto modelom priniesla Toyota technickú revolúciu aj do segmentu menších áut. Už od základnej verzie je k dispozícii rozsiahly balík najnovšej generácie bezpečnostných prvkov Toyota Safety Sense, vo vyšších verziách aj multimédiá s cloudovou navigáciou a 4-ročným bezplatným prenosom dát, ako aj elektrický softtop (plátenná skladacia strecha) a audiosystém značky JBL.

Toyota Yaris Cross – rodina ocení interiér

V čase svojho debutu na trhu sa stala hitom predaja. Japonský výrobca bol jedným z posledných, ktorí sa zaradili do segmentu B-SUV, no ponúkol auto, ktoré sa dokonale prispôsobilo potrebám zákazníkov. Yaris Cross je dostupný s benzínovým motorom (1,5 s výkonom 125 k), aj s ekonomickým a ekologickým hybridným pohonom (s motorom 1,5 a celkovým výkonom 116 k). Okrem toho je v ponuke aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorá využíva osvedčený inteligentný pohon AWD-i. Je tiež kráľom úspornosti – hybridná verzia je najhospodárnejším SUV v ponuke Toyoty. Priemerná spotreba paliva od 4,4 l /100 km a schopnosť prekonať značné vzdialenosti v elektrickom režime s nulovými emisiami sú nepopierateľnou výhodou. Hybridný Yaris Cross sa preto cíti najlepšie v meste.

Hoci boli obe autá postavené na rovnakej platforme GA-B, Yaris Cross je o vyše 30 cm dlhší ako Aygo X a v interiéri to cítiť. Malé rodiny v ňom môžu cestovať veľmi pohodlne a  kufor má kapacitu až 397 litrov. Auto má aj priaznivú svetlú výšku 17 cm. To umožňuje „vyskakovať“ na obrubníky, či nebáť sa krytov kanalizácie, no výhodou to je aj pri výjazde z hlavnej cesty. Polomer otáčania je 5,3 m, čo je na auto tejto veľkosti viac než uspokojivé.

Spolu s predstavením modelu Yaris Cross debutovali aj moderné multimédiá od Toyoty s cloudovou navigáciou a 4-ročným bezplatným dátovým prenosom, bezdrôtová konektivita s Apple CarPlay a Android Auto. Auto má tiež bezpečnostné systémy Toyota Safety Sense. Ďalším poznávacím znakom sú zaujímavé riešenia zvyšujúce funkčnosť – vozidlo môže mať v závislosti od verzie sklopené a delené zadné sedadlo v pomere 60:40 alebo 40:20:40 a dvojitú podlahu možno rozdeliť v pomere 40:60. Aké ďalšie vymoženosti ponúka cestujúcim? V stredovej konzole je bezdrôtová nabíjačka, na dverách veľké vrecká a držiaky nápojov v druhom rade sedadiel.

Toyota C-HR – štýlový hybrid do mesta

Auto vzniklo v architektúre TNGA, no bola použitá oveľa väčšia podlahová doska GA-C, známa napr. z Corolly. C-HR je dlhší (+210 mm) ako Yaris Cross, o niečo širší (+30 mm), má dlhší rázvor (+80 mm), ale je aj o niečo nižší (-40 mm).

Toyota C-HR so štýlovou karosériou je zo všetkých troch mestských crossoverov najrýchlejšia, no stále ekonomická. Ako je to možné? Na trhu je dostupná len ako hybrid. Auto využíva osvedčený pohon štvrtej generácie, ktorý vo verzii s motorom 1.8 dosahuje celkový výkon 122 koní a výkonnejšia verzia 2.0 má 184 koní. Priemerná spotreba paliva sa pohybuje od 4,8 l/100 km, pre verziu 1,8 a od 5,3 l/100 km.

Rovnako ako menšie autá, aj C-HR má plný balík systémov aktívnej bezpečnosti Toyota Safety Sense a od tohto roku aj najnovšiu verziu multimédií. V C-HR sa môžete cítiť ako v aute prémiového segmentu aj vďaka celoobvodovému osvetleniu s logom. Verzia GR Sport so štýlovými prvkami interiéru a exteriéru, nadväzujúcimi na Toyotu Gazoo Racing, zasa dáva modelu špecifický charakter.

Značky: