Recenzie sú pri rozhodovaní o nákupoch dôležité, nie každý však vie napísať správnu a užitočnú recenziu. Poradíme vám, ako na to.
Kto nakupuje na internete, ten vie, že je čoraz náročnejšie vybrať si zo širokej ponuky kvalitný e-shop. Existuje na to jednoduché riešenie – spoľahnúť sa na skúsenosti iných. Slováci sa čoraz viac riadia recenziami, no nielen to, každý rok stúpa aj počet tých, ktorí recenzie píšu. Zatiaľ čo v roku 2011 bolo ohodnotených len o málo viac ako 153-tisíc nákupov, minulý rok množstvo recenzií stúplo na bezmála 964-tisíc. „Len za prvý polrok 2015 sa počet recenzií priblížil k pol miliónu. Je veľmi pravdepodobné, že tento rok bude pre Heureku rekordný a prekročíme miliónovú hranicu,“ tvrdí manažér zákazníckeho servisu Heureka.sk Jan Kriegel.
Celkovo na Heureke zanechali Slováci už takmer tri milióny recenzií – každá štvrtá obsahuje aj slovné odporučenie. „Dotazníky sa rozosielajú na základe reálne uskutočnených objednávok. Ide teda o skutočných zákazníkov, ktorí majú s daným e-shopom skúsenosť. Na základe vysokého počtu kladných hodnotení potom Heureka udeľuje e-shopom certifikát Overené zákazníkmi. Práve podľa tohto certifikátu zákazníci rozoznajú spoľahlivé a overené e-shopy,“ vysvetlil Jan Kriegel. Viete ale, ako by mala správna recenzia e-shopu vyzerať? Jan Kriegel vám poradí.
Čo v recenzii hodnotiť, aby bola užitočná?
Recenzia by mala obsahovať vecné a objektívne informácie k e-shopu, nie k produktu. Vaše skúsenosti s produktom patria do inej recenzie.
Dôležité je ohodnotiť komunikáciu e-shopu, napríklad rýchlosť reakcie, prípadne fakt, či vám prišiel potvrdzujúci e-mail. „Vždy je pre nás podstatná aj informácia o tom, či všetko bolo tak, ako malo byť. Užitočné je aj vedieť, či ste boli informovaní o tom, v akej fáze je vaša objednávka,“ vysvetľuje Jan Kriegel.
Internetové porovnávače cien e-shopy pravidelne kontrolujú, no spoliehajú sa aj na spätnú väzbu od zákazníkov. Preto do recenzie patria aj informácie o tom, či e-shop uvádzal všetky informácie pravdivo, alebo či nemenil v priebehu objednávky cenu alebo podmienky nákupu. „Dôležité je dodržanie lehôt zo strany e-shopu – prišiel vám tovar načas alebo ste naň dlho čakali? Upozornil vás e-shop na omeškanie odoslania produktu? Tieto informácie by správna recenzia mala obsahovať,“ dodal Kriegel.
Dobrý e-shop vie správne reagovať aj v momente, kedy nastali komplikácie. Mal by dať zákazníkom vedieť, ak takáto situácia hrozí a aj napraviť vlastné pochybenie, prípadne pomôcť zákazníkovi s problémom. Na základe týchto informácií sa môžu preň rozhodnúť aj budúci zákazníci.
Čo do recenzie nepatrí?
Kvalitu e-shopu nie je možné hodnotiť na základe sklamania zákazníka z produktu. Ak produkt, ktorý ste si kúpili, nefunguje, ako má, má iný farebný odtieň alebo s ním máte iný problém, nepíšte o tom do recenzie e-shopu. Produkty je možné hodnotiť osobitne, tam sú tieto informácie na mieste.
Nie je vhodné ani upozorňovať na konkurenčný e-shop, ktorý ponúka produkty lacnejšie. Táto informácia nehovorí o jeho kvalite a prístupe. Zamerajte sa teda radšej na hodnotenie jeho komunikácie a služieb.
Častým problémom býva ventilovanie osobných sporov, ktoré vznikli pri nákupe, cez recenziu. Tieto hodnotenia často obsahujú aj útoky, pejoratívne vyjadrenia alebo invektívy. „Pokiaľ sa to netýka nákupu, nechajte svoje osobné spory s majiteľmi či zamestnancami e-shopu stranou. Odpustite si akékoľvek vulgarizmy a skúste svoje nadšenie či sklamanie vyjadriť bez nich. Ide to,“ uzavrel Kriegel.
Čo hodnotiť? | Čoho sa vystríhať? |
Komunikáciu e-shopu so zákazníkom | Informácií, ktoré patria do recenzie produktu |
Priebeh nákupu | Upozorňovania na konkurenciu |
Pravdivosť informácií | Vyťahovania osobných sporov |
Dodržanie lehôt a podmienok nákupu | Vulgarizmov |
Prípadné komplikácie | |
Reakciu e-shopu na prípadné komplikácie |